Gå til innhold

Er det fint å bo i Kragerø?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer frem og tilbake om jeg skal flytte. Er fra Oslo og elsker byen, men boligprisene er for høye for meg, og jeg har ikke sjans til å komme meg på boligmarkedet i forhold til inntekt. Jeg elsker havet og skjærgården, og ser at Kragerø har svært gunstige boligpriser. Jeg har familie i Larvik og det er jo bare 30-40 minutters kjøring. Larvik er ikke så aktuellt for meg, har aldri likt meg så godt i Vestfold-byene.

Men jeg vet jo ikke så mye om Kragerø og hvordan det er å bo der, kanskje noen har erfaring? Jeg er 35 år og er ferdig med festlivet. Elsker natur og ro, men liker også at det er tilbud i form av litt cafeliv o.l.

Kunne ikke tenke meg å flytte lenger sør enn Kragerø, og ikke lenger nord enn Hamar. Syns Hamar er veldig hyggelig også, men er så glad i havet og tror jeg kanskje vil savne det hvis jeg skulle flytte mellom Skedso og Hamar, men vet jo ikke.

Noen som har noen forslag eller erfaringer?

Kragerø er et alldeles flott sted, og ikke minst en pen liten sommerby med voldsom populasjonsvekst i form av feriegjester i sommermånedene, men om vinteren er det veldig lite som rører seg der har jeg inntrykket av.

Fortsetter under...

Kragerø er et alldeles flott sted, og ikke minst en pen liten sommerby med voldsom populasjonsvekst i form av feriegjester i sommermånedene, men om vinteren er det veldig lite som rører seg der har jeg inntrykket av.

Jeg trenger ikke et sted med liv og røre hele året rundt. Det jeg er ute etter er et hyggelig sted å bo som hvor det er et godt miljø og kanskje greit for en innflytter å komme seg inn?

Hva med litt lenger nord i Telemark? Skien, Porsgrunn, Brevik, Stathelle, Langesund? Litt mer liv og tilbud enn i Kragerø, men fortsatt stille, rolig og hyggelig.

Jeg ville mye heller bodd i Kragerø enn Skien/Porsgrunn. I Skien er det store sosiale problemer, og det er jo fullt mulig å dra inn til Skien hvis man ønsker litt liv. Man må jo ikke bo der. Langesund/Brevik er et bedre alternativ enn Skien/Porsgrunn :)

I så fall er det godt mulig at Kragerø er midt i blinken. Den lille byen har det meste av det man trenger. Kragerø har også en flott fiskebutikk og en bra slakterbutikk og pølsemaker.

Jeg er veganer :ler:

Annonse

Jeg ville mye heller bodd i Kragerø enn Skien/Porsgrunn. I Skien er det store sosiale problemer, og det er jo fullt mulig å dra inn til Skien hvis man ønsker litt liv. Man må jo ikke bo der. Langesund/Brevik er et bedre alternativ enn Skien/Porsgrunn :)

Hva slags sosiale problemer tenker du på? Jeg har vurdert Langesund/Brevik som et alternativ. Jeg har bare vært veldig raskt i Skien/Porsgrunn, og fikk ikke noe godfølelse. Det trenger jo ikke være riktig, men jeg forelsket meg ikke akkurat.

Hva slags sosiale problemer tenker du på? Jeg har vurdert Langesund/Brevik som et alternativ. Jeg har bare vært veldig raskt i Skien/Porsgrunn, og fikk ikke noe godfølelse. Det trenger jo ikke være riktig, men jeg forelsket meg ikke akkurat.

Skien er en gammel industriby, og bærer preg av dette. Det er på en måte ikke bra nok å ta buss, man bør ha bil. Det er ganske mye narkotika i omløp, mer enn i Oslo dersom man justerer for folketallet. Det er noen svært voldelige ungdomsgjenger som lager kvalme. Det er et problem med veldig mange unge uføre eller unge på attføring, en del av disse er selvvalgt. Det er dessverre en del tafatthet, men finnes også mye engasjerte mennesker som står på.

Skien sentrum er ganske dødt, både om sommeren og vinteren. Det er knapt butikker igjen i gågata, men noen kafeer som er hyggelige. Skal du oppsøke liv må du til kjøpesenteret Herkules. Skien har nesten ingen bademuligheter, Bakkestranda er alltid kaldt og ikke så koselig, egentlig. Bliva er kaldt og egentlig ikke så mye vann. Det finnes noen fine tjern man kan bade i, f.eks. Åletjern. Det er en del turmuligheter i områdene rundt Skien, men det er det også lenger sør.

Ibsenhuset, som er kulturhuset i Skien, har en del bra arrangementer/konserter/oppetninger. Men man kan jo ta turen dit selv om man ikke bor i Skien.

Langesund/Brevik vet jeg ikke så fryktelig mye om, men jeg ville heller bodd der. Dersom du skulle velge Langesund, så vær bevisst på å ikke bo for nær Wrightegaarden. De har massevis av bra konserter om sommeren, men lydnivået er svært høyt, og naboene synes det er slitsomt. I tillegg er et av de få utestedene på 18-årsgrense der, og det har vært en del problemer med fulle mennesker som urinerer, kaster opp o.l. hos de som bor nærmest. Bortsett fra det er Langesund flott, og det er også fine bademuligheter der i sjøvann.

Skien er en gammel industriby, og bærer preg av dette. Det er på en måte ikke bra nok å ta buss, man bør ha bil. Det er ganske mye narkotika i omløp, mer enn i Oslo dersom man justerer for folketallet. Det er noen svært voldelige ungdomsgjenger som lager kvalme. Det er et problem med veldig mange unge uføre eller unge på attføring, en del av disse er selvvalgt. Det er dessverre en del tafatthet, men finnes også mye engasjerte mennesker som står på.

Skien sentrum er ganske dødt, både om sommeren og vinteren. Det er knapt butikker igjen i gågata, men noen kafeer som er hyggelige. Skal du oppsøke liv må du til kjøpesenteret Herkules. Skien har nesten ingen bademuligheter, Bakkestranda er alltid kaldt og ikke så koselig, egentlig. Bliva er kaldt og egentlig ikke så mye vann. Det finnes noen fine tjern man kan bade i, f.eks. Åletjern. Det er en del turmuligheter i områdene rundt Skien, men det er det også lenger sør.

Ibsenhuset, som er kulturhuset i Skien, har en del bra arrangementer/konserter/oppetninger. Men man kan jo ta turen dit selv om man ikke bor i Skien.

Langesund/Brevik vet jeg ikke så fryktelig mye om, men jeg ville heller bodd der. Dersom du skulle velge Langesund, så vær bevisst på å ikke bo for nær Wrightegaarden. De har massevis av bra konserter om sommeren, men lydnivået er svært høyt, og naboene synes det er slitsomt. I tillegg er et av de få utestedene på 18-årsgrense der, og det har vært en del problemer med fulle mennesker som urinerer, kaster opp o.l. hos de som bor nærmest. Bortsett fra det er Langesund flott, og det er også fine bademuligheter der i sjøvann.

Når Skien ikke har så mange bademuligheter innenfor kommunegrensene kommer det av at Porsgrunn ligger ved kysten mens Skien ligger innenfor. I Porsgrunn er det mange bademuligheter, kan f.eks nevne at løpedronningen Ingrid Kristiansen har funnet seg sitt eget sommerparadis her og eier sin egen øy i Porsgrunnskjærgården.

Hvis du har bodd noen år i Oslo er de sosiale problemene man ser i Skien og Porsgrunn ikke noe å snakke om. Dette er et sammenhengende byområde med i underkant av 100 000 mennesker så det gir litt mer liv på godt og vondt enn en by på 10 000 som Kragerø, men det blir selvsagt heller ikke den samme småbyidyllen.

Endret av Cuckold

Foreslår Porsgrunn fremfor Skien. Porsgrunn er en mye hyggeligere by. Du kan velge enten å bo veldig sentrumsnært, litt mer landlig (Vessia mot Drangedalssida, Hovenga, Myrene), eller helt ute ved kysten (områdene Heistad og Skjelsvik f.eks.). Brevik, Stathelle og Langesund vil jeg også anbefale. Jeg synes Kragerø er veldig koselig, men personlig synes jeg en time unna nærmeste by blir litt for langt. Særlig om du ikke har bil og er avhengig av kollektivtrafikk (jeg kjenner forøvrig ikke igjen mentaliteten om at buss ikke er bra nok og at man "må" ha bil, men det kommer vel ann på miljøet man tilhører... )

• Liker 1

Dialekt er faktisk en av grunnene til at jeg ikke vil lenger sør enn Kragerø. Vet det er overfladisk, men jeg er ikke særlig glad i sørlandsdialekt. I Arendal snakker dog mange vanlig østlandsdialekt av en eller annen grunn, også er det de som bytter ut R med G. Ggo Haglem Bgundtland.

Det er derfor jeg sa stygg dialekt, fordi de ikke snakker rent sørlandsk. :) Jeg synes de snakker nydelig i Grimstad, Lillesand, Kristiansand og Mandal, mens Arendal har virkelig surret det til.

Det er derfor jeg sa stygg dialekt, fordi de ikke snakker rent sørlandsk. :) Jeg synes de snakker nydelig i Grimstad, Lillesand, Kristiansand og Mandal, mens Arendal har virkelig surret det til.

Grimstad er sånn ca den verste dialekten jeg vet om, hehe. Arendal har veldig mange som snakker vanlig østlansk, av de stedene du nevner måtte det blitt Arendal. Sørlandet er i all hovedsak helt uaktuellt for meg uansett.

Når det er sagt, jeg skal ha bil, derfor går det fint å bo et sted som f.eks Kragerø.

Jeg har også vurdert andre siden av fjorden, men føler det blir veldig feil. Kragerø har jeg 1 time til slekt og litt venner om ikke annet. Fredrikstad ville isåfall vært eneste aktuelle alternativ for meg, så får evnt ta meg en dagstur og se meg litt om. Jeg vet ikke hvorfor jeg har hengt meg så opp i Kragerø, haha

Porsgrunn er også helt greit, hyggeligere by enn Skien. Men Kragerø gir dobbelt så mye bolig for pengene, jeg har vel kommet til det stadiet hvor jeg er ferdig med å bo i en liten 2 roms, og har lyst til å flytte til noe hvor det er litt plass å boltre seg på.

Annonse

Kikka på finn.no nå. Mye av det som ligger til salgs under Kragerø, er ikke i selve Kragerø. Sannidal f.eks. er mer mot Neslandsvatn.

Jeg vil anbefale Brevik, Skjelsvik eller Stathelle. Muligens også Heistad. Kragerø er trivelig nok om vinteren, men om sommeren blir byen invadert av sossene fra Oslo Vest og Bærum, og da er ikke Kragerø et særlig hyggelig sted å være.

Kikka på finn.no nå. Mye av det som ligger til salgs under Kragerø, er ikke i selve Kragerø. Sannidal f.eks. er mer mot Neslandsvatn.

Jeg vil anbefale Brevik, Skjelsvik eller Stathelle. Muligens også Heistad. Kragerø er trivelig nok om vinteren, men om sommeren blir byen invadert av sossene fra Oslo Vest og Bærum, og da er ikke Kragerø et særlig hyggelig sted å være.

Det er jo ikke snakk om å flytte dit akkurat nå, men i løpet av neste år. Jeg vil også selvsagt leie før jeg kjøper. Jeg kan forstå det du mener om invadering, Tjøme ble forvandlet til mareritt med snobbete mennesker som trodde dem eide øya. Men så er Tjøme så lite at det blir langt mer fremtredende.

Annonse

Det er jo ikke snakk om å flytte dit akkurat nå, men i løpet av neste år. Jeg vil også selvsagt leie før jeg kjøper. Jeg kan forstå det du mener om invadering, Tjøme ble forvandlet til mareritt med snobbete mennesker som trodde dem eide øya. Men så er Tjøme så lite at det blir langt mer fremtredende.

Det jeg mente med å påpeke det som lå ute på Finn nå, er at prisene kan væe misvisende på det som ligger ute under Kragerø; det er veldig mye boliger som er ganske "avsidesliggende" og dermed er billigere, men som kan hende ikke er aktuelle områder for deg i det hele tatt.

Det jeg mente med å påpeke det som lå ute på Finn nå, er at prisene kan væe misvisende på det som ligger ute under Kragerø; det er veldig mye boliger som er ganske "avsidesliggende" og dermed er billigere, men som kan hende ikke er aktuelle områder for deg i det hele tatt.

Jeg trenger ikke bo midt i smørøyet, er klar over at Kragerø, som så mange andre byer i Norge, har avsidesliggende områder. Det vil jo uansett ikke være lange avstanden inn til sentrum med bil.

Jeg trenger ikke bo midt i smørøyet, er klar over at Kragerø, som så mange andre byer i Norge, har avsidesliggende områder. Det vil jo uansett ikke være lange avstanden inn til sentrum med bil.

Det stemmer. Om man vil bo på fastlandet så er det bare å kikke på områdene rundt. Helle, Sannidal og Stabbestad. Fra Stabbestad kan man ta ferge 10 min over til Kragerø eller man kan kjøre rundt.

Men hvis vi nå ser litt bort fra at Kragerø er stille mye av året, hvordan vil det være som innflytter å komme dit? Er det et åpent og immøtekommende folk som bor der, eller innesluttede mennesker det er vanskelig å komme inn på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...