AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #1 Skrevet 21. oktober 2011 Da har følgende skjedd: Jeg har levert skattekort. Dette skattekortet ble liggende lenge på pulten til sjefen min, slik at det ikke ble sendt inn før det var for sent. Det førte til at jeg ble trukket 50 % i skatt. Altså, jeg fikk halve lønningen av hva jeg forventet. Jeg var avhengig av de pengene som ble trukket i skatt. Jeg spør om jeg får disse pengene i løpet av mnd, siden det tydeligvis er deres feil. Noe hun ikke kan love. Hun skulle høre om det ble sendt inn opplysning, hvis det ble det, så var det for sent. Greia er: pengene utbetales ikke før slutten av mnd. Jeg har kun fått svarslippen. Burde de ikke da ha tid til å fikse opp i problemet? Når jeg spør om disse pengene kommer på neste lønning, da sier hun at jeg må vente til neste år når skatten utbetales. Det er jo helt håpløst Er det slik? Eller er det noen som har noen råd å komme med?
Athene Skrevet 21. oktober 2011 #2 Skrevet 21. oktober 2011 Ja, dessverre er det slik. Her er det sjefen din som har tabbet seg ut, og jeg håper du får en påskjønnelse på en eller annen måte. Loven er ganske klar på dette området. Foreligger ikke skattekort når lønnsutbetaling skjer trekkes 50%. Arbeidsplassen har ikke lov til å etterbetale for mye trukket skatt når lønnsavdelingen ikke har hatt skattekortet på tidspunkt for utbetalingen. Pengene får man igjen i neste års skatteoppgjør. (eneste jeg kan tenke meg er dersom arbeidsgiver rent juridisk hadde skattekortet på tidspunktet for lønnsutbetaling, at de da har lov til å korrigere beløpet på neste lønning. Men akkurat dette rundt tilbakebetaling av trukket skatt er veldig strengt)
Rosalie Skrevet 21. oktober 2011 #3 Skrevet 21. oktober 2011 Du kan be om å få det du skulle hatt utbetald i forskot. Det fiksar dei på dagen. Om de har ei samarbeidsvillig lønningsavdeling. Til seinare: Scan inn skattekort og send mailen direkte til lønningsavdelinga. Det er heller ingen vits i at sjefen din skal sende skattekortet med internposten til lønningskontret, det gjer du sjølv. 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #4 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg hadde gjort det om jeg hadde fått en e-postadresse eller lignende. Hun bad om å få den levert til seg, så jeg gjorde det jeg ble bedt om. Hadde aldri trodd at de skulle være så sløve at de glemte å levere det inn. Så kjedelig
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #5 Skrevet 21. oktober 2011 Kjedelig sak, men slik som skjer. Jeg ville kontaktet økonomiavdelingen og bedt om tilsvarende forskudd, og at de så korrigerer på neste lønning.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #6 Skrevet 21. oktober 2011 Du kan vel få det på forskudd, men da må du vel skatte av skatten igjen også? (Selvom du får det igjen neste år)
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #7 Skrevet 21. oktober 2011 Akkurat det samme skjedde med meg også. Jeg fikk vite at jeg måtte vente til juni neste år å få dem tilbake. Javel, jeg får renter iallefall. Useriøse sjefer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå