AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #1 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg får stadig oftere følelsen av at nordmenn kan være noen regelrette drittunger. Vi klager og syter som om verdens ende var nær. Buhu, norge sender penger til barna i afrika, blablabla, bruk heller pengene på å bygge 150-sone gjennom hele landet! Vi klager over bensinpriser og skatt, men aner ikke hvor godt vi har det. Vi bor i et av verdens rikeste land i forhold til antall innbyggere, og har det så godt at vi aner det ikke. Kanskje må vi betale noen lapper i skatt, men til gjengjeld har vi et gratis helsevesen, en sikkerhet om vi blir arbeidsufør eller arbeidsledig, et år betalt fødselspermisjon, så mye gratis utdanning du bare orker, og en garanti for at man ALDRI skal sulte ihjel, være hjemløs eller ikke ha klær her i landet. Vi har det så godt at vi aner det ikke, men neida. Her blir det ramaskrik om bensinprisen stiger med ei krone, for da blir det dyrere å kjøre de bensinslukende, flotte 2012-modell-bilene våre. Noen folk burde seriøst åpne opp øynene og se ut i resten av verden. Det er få land som er i nærheten av et så bra velferdssystem som det vi har i Norge. Kanskje de slipper å betale skatt, men du sitter der med skjegget i postkassa når du blir alvorlig syk og regninga har 7 sifre. Om man syns det er så forferdelige tilstander her i landet får man heller flytte herfra da, og se om det er noe bedre andre steder! ARGH! 6
Gjest BabyBlue Skrevet 21. oktober 2011 #2 Skrevet 21. oktober 2011 En som har bodd i Afrika for så å komme til Norge er nok mer takknemlig enn en nordmann som har bodd her hele sitt liv. Og, ja... går mye i syting, og folk tenker sjelden over hvordan ting faktisk kunne ha vært. Men du må huske at vi er født og oppvokst i et konsumsamfunn hvor penger har en stor betydning for livene våre fra dag 1. Det er litt vanskelig å nøye oss med det vi har når vi bor i et samfunn som aldri får nok av omtrent alt og maser om at vi må kjøpe ditten og datten for å være suksessfulle. Vi opplever det presset fra både media og de rundt oss, og det er vanskelig å stenge ute. Synes selv ikke de jeg lever rundt syter så veldig om skatt og kostnader som du skriver om her, men det er nok fordi de allerede er fornøyde med det de tjener og hvordan de lever.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #3 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg synes nordmenn ofte er ufyselige. Etter 22 juli så jeg glimps av noe jeg ble stolt av i folket. Ydmykhet, godhet og samhørighet.. Men nå er det tilbake til den gamle tralten igjen, med vi-er-verdensmestere, vi er best men likevel klager vi på alt! 1
Daxi Skrevet 21. oktober 2011 #4 Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Jeg får stadig oftere følelsen av at nordmenn kan være noen regelrette drittunger. Vi klager og syter som om verdens ende var nær. Buhu, norge sender penger til barna i afrika, blablabla, bruk heller pengene på å bygge 150-sone gjennom hele landet! Vi klager over bensinpriser og skatt, men aner ikke hvor godt vi har det. Vi bor i et av verdens rikeste land i forhold til antall innbyggere, og har det så godt at vi aner det ikke. Kanskje må vi betale noen lapper i skatt, men til gjengjeld har vi et gratis helsevesen, en sikkerhet om vi blir arbeidsufør eller arbeidsledig, et år betalt fødselspermisjon, så mye gratis utdanning du bare orker, og en garanti for at man ALDRI skal sulte ihjel, være hjemløs eller ikke ha klær her i landet. Vi har det så godt at vi aner det ikke, men neida. Her blir det ramaskrik om bensinprisen stiger med ei krone, for da blir det dyrere å kjøre de bensinslukende, flotte 2012-modell-bilene våre. Noen folk burde seriøst åpne opp øynene og se ut i resten av verden. Det er få land som er i nærheten av et så bra velferdssystem som det vi har i Norge. Kanskje de slipper å betale skatt, men du sitter der med skjegget i postkassa når du blir alvorlig syk og regninga har 7 sifre. Om man syns det er så forferdelige tilstander her i landet får man heller flytte herfra da, og se om det er noe bedre andre steder! ARGH! Amen... Jeg bodde 11 år i Chile (et land folk skryter av å ha Latinamerikas beste økonomi... men har også de største klasseforskjeller) og det eneste jeg ville var å komme meg tilbake til Norge! Jeg satt virkelig pris på det jeg hadde i Norge når jeg ikke lengere hadde det. Kanskje jeg ikke hadde satt like mye pris på ting hvis jeg ikke hadde bodd der? Jeg er virkelig glad i Norge, bare leit at vi ikke skal sette pris på det vi har. Ser ut som at mange tar det som en selvfølge. Bare for å gi dere et eksempel så protesterer studentene i Chile for å få fri utdannelse, noe som vi allerede har og ser som en rettighet, må noen betale forferdelige store sum for å få tilgang til. Endret 21. oktober 2011 av Natalie_M 3
JollyJolly Skrevet 21. oktober 2011 #5 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg kjenner mange nordmenn som IKKE er sytete og utakknemlige, men synes likevel det er en generell tendens. Etter å ha bodd i andre europeiske land noen år ser jeg tydelig hvor utrolig bra man har det i Norge i sammenligning, og det virker ikke som om folk flest er klar over det. Nå skjønner jeg at man ikke kan gå rundt og være kjempetakknemlige hele tiden, men jeg blir faktisk dårlig av enkelte som klager og utsagn som at man må hjelpe våre egne først, og dette skal være verdens rikeste land, ola dunk osv osv. Det virker som om enkelte mener de har krav på mer av verdens ressurser fordi de er nordmenn, og at det er en naturlov at nordmenn fortjener mer. Saken er jo at de er jævlig heldige over å ha blitt født i Norge. 5
KikiEco Skrevet 21. oktober 2011 #6 Skrevet 21. oktober 2011 En som har bodd i Afrika for så å komme til Norge er nok mer takknemlig enn en nordmann som har bodd her hele sitt liv. Og, ja... går mye i syting, og folk tenker sjelden over hvordan ting faktisk kunne ha vært. Men du må huske at vi er født og oppvokst i et konsumsamfunn hvor penger har en stor betydning for livene våre fra dag 1. Det er litt vanskelig å nøye oss med det vi har når vi bor i et samfunn som aldri får nok av omtrent alt og maser om at vi må kjøpe ditten og datten for å være suksessfulle. Vi opplever det presset fra både media og de rundt oss, og det er vanskelig å stenge ute. Synes selv ikke de jeg lever rundt syter så veldig om skatt og kostnader som du skriver om her, men det er nok fordi de allerede er fornøyde med det de tjener og hvordan de lever. Nå skal det sies at mange fra Afrika som har bodd her et par år ender fort opp med akkurat de samme materielle ønskene som det norske samfunnet ellers. Datamaskin, flatskjerm, kabel-tv, fine klær osv. Jeg tror det ligger i den mennesklig natur- Mye vil ha mer. Det som jeg kanskje reagerer mest på med nordmenn er hvor lite flinke vi er til å dele det vi har.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #7 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg blir helt matt av denne "vi må ta oss av våre egne først"-tankegangen, og alle som ønsker at vi skal kutte all u-hjelp. Det er ikke sånn at vi er rike fordi vi er så forbaska flinke eller guddommelige. Det er rein flaks og olje som har gjort oss rike. Selvfølgelig er det ting som kan bli bedre i Norge også, men vi har det så ufattelig mye bedre enn mange i f.eks Afrika, Søramerika og Asia, der hele befolkningen lider av mangel på grunnleggende behov som mat, vann og medisiner. Og så sitter vi her oppe og klager?!? Jeg syns det er en selvfølge at Norge, som et av verdens rikeste land, skal hjelpe de som har det vanskelig. Jeg forstår ikke, med et tonn av godvilje, at folk er så gjerrige at de ikke vil la litt av vår rikdom hjelpe de som ikke har det så bra. Blir også litt oppgitt av dette med "mine skattepenger". Folk får helt panikk fordi noen av "deres skattepenger" skal gå ut av landet eller hjelpe noen som har det vanskelig her i Norge. Alvorlig talt, dine egne skattepenger har du brukt opp for lengst. Jeg tror ikke folk er klar over hva det koster staten og ha en person i barnehage og på skolen gjennom X antall år, noen netter på sykehus, noen år med fødselspermisjon osv. Det er IKKE mannen i gatas skattepenger det står på. Størsteparten av statens inntekter utenfor olje kommer fra næringslivet, moms og avgifter. For ikke å snakke om disse milliardærene, som syter og klager fordi de må betale skatt. Herre min hatt, det høres jo ut som om staten driver dem konkurs. har man 10 milliarder på bok, klarer man seg helt fint, selv om staten krever litt av det i skatter. De fleste kan takke AS Norge og vårt konsumsamfunn for at de har klart å tjene opp denne formuen sin. Men neida, pengene skal de ta ut av landet, slik at ikke stygge onkel stat skal komme og ta det og sende det til barna i afrika eller bruke det på innvandrerne. Og momsstigningen! Herreguuud for et spetakkel. Folk fikk jo helt panikk fordi momsen stiger med en prosent. Alvorlig talt, det er kanskje snakk om noen hundrelapper i året. Nei, slutt med sytinga. Vi har det altfor godt! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå