AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #1 Skrevet 21. oktober 2011 Etter å ha vært svært syk i mange år, er det snart på tide å prøve meg i en eller annen form for jobb igjen. Jeg er mye bedre enn jeg har vært, men langt fra frisk, så jeg kan ikke jobbe med hva som helst. Jeg kan nok heller ikke jobbe mer enn noen svært få timer i uka, men håper å kunne øke det etterhvert. Jeg tenker og tenker og tenker for tida, men har store problemer med å tenke ut mulige "karriereveier" da begrensningene er mange. Min tidligere karriere er ikke interessant i det hele tatt, da jeg aldri vil kunne jobbe innen samme fagområde og siden jeg har mistet flere år av hukommelsen min pga sykdommen - deriblant mine tre år med høyskoleutdanning. Det jeg håper, er at noen her inne har ideer til yrker jeg ikke har tenkt på selv eller som jeg ikke vet at finnes i det hele tatt, eller som jeg trodde var annerledes enn de faktisk er... Jeg tar imot alle tips med glede, for dette trenger jeg helt klart hjelp til! Ting jeg er god/dårlig på: *Jeg er jevnt over ganske "flink med hendene" - så godt som alle typer formingsaktiviteter. Ser hva som er pent og ikke og kan i ganske stor grad herme etter andres produkter, men mangler liksom "designergenet" og trenger andres ideer for å skape ting. *Jeg er flink med mennesker av alle typer. *Jeg liker å lage mat. Er nok over snittet god til det også, men er best på "hverdagsmat". Baking er jeg IKKE flink på. *Jeg er praktisk anlagt og mine evner til å fikse, trikse og reparere duger stort sett til hjemmebruk. Mekaniske og tekniske ting, derimot, er jeg totalt blank på. *Jeg har dyskalkuli. Ikke veldig alvorlig, men jeg slet virkelig med matematikk fra slutten av barneskolen og oppover og har elendig tallhukommelse. *Jeg har det jeg kaller alminnelige datakunnskaper. Jeg kan internett, Officepakka og et og annet lite redigeringsprogram. *Jeg er ikke spesielt flink med dyr og er jevnt over litt redd en del av dem. *Litt oppsamling på slutten: Jeg finnes ikke musikalsk, hater husarbeid, er ikke særlig systematisk av meg, er samvittighetsfull og nøye, men har en egen evne til å utsette ting til siste liten og trives best i jobber hvor ting må gjøres til bestemte tider da jeg har problemer med å strukturere meg dersom ting er for fritt. Mine begrensninger/spesielle behov pga sykdom: *Jeg har begrenset gangfunksjon og kan ikke gå mer enn 2-300 meter av gangen. Dersom avstanden blir delt opp og spredd utover i tid, kan jeg gå en del lenger. Trapper er desverre et problem for meg. *Jeg har store problemer med å stå lenge av gangen. Klarer alt fra 2-10 minutter av gangen (med lengre pauser mellom) alt etter hvordan dagsformen er. *Jeg kan ikke sitte oppreist veldig lenge av gangen heller, max en time. Dersom jeg da får ligget rett ut noen minutter, kan jeg klare en time til. *Jeg har relativt dårlig funksjon i hender/armer og kan ikke ha en jobb som er spesielt tung for armene eller en jobb som krever mye repetative bevegelser. Bæring og løfting, skriving for hånd, klipping, røring/kutting/elting/visping/smøring etc innen matlaging er typisk ting jeg ikke kan gjøre mye av eller drive med spesielt lenge av gangen. Å skrive på tastatur går greit med kortere pauser innimellom. *Jeg tåler lys dårlig og lysstoffrør gjør meg skikkelig dårlig. Andre typer lys kan jeg tåle en stund, men ikke ubegrenset lenge. Jeg må altså ha muligheten til kunne dempe/skru av kunstig lys og trekke for gardinene deler av tida uten at dette går ut over andre. *Jeg tåler lite bråk og blir foreksempel syk av mange typer musikk. Jeg klarer å forholde meg til bare ett lydbilde av gangen (aldri musikk, det er det verste) og tåler ergo ikke bakgrunnsstøy. Dersom noen snakker i bakgrunnen eller en bil står på tomgang utenfor vinduet eller folk skraper med stolbena, da klarer jeg ikke å føre en normal samtale. Jeg klarer heller ikke å følge med i en samtale med flere enn to personer av gangen. *Konsentrasjonen min er dårligere enn normalt (men varierer med formen) og jeg bruker ofte lenger tid på ting enn det andre gjør. *Jeg MÅ ha muligheten til å kunne trekke meg bort fra folk og få det stille (ørepropper er min beste venn! :-) ) og rolig rundt meg og kunne ligge noen minutter dersom jeg blir syk. Dette må jeg kunne gjøre på kort varsel. *Jeg må ha do tilgjengelig HELE tiden. *Jeg kan ikke kjøre bil (har mistet førekortet pga sykdom). *Jeg har store søvnvansker og tror ikke at nattarbeid vil gjøre noe positivt for døgnrytmen min, for å si det på den måten... Jeg ser selv at jeg er tidenes MINST attraktive arbeidstaker og det synes jeg er trist. Jeg hadde en gang stor arbeidskapasitet og ble sett på som en både dyktig, hyggelig og effektiv ansatt i alle jobber jeg hadde. Men sånn er det altså ikke lenger. Jeg er den samme personen inni, men kroppen og hjernen vil ikke lystre, så da må jeg nesten bare gjøre det beste ut av det lille jeg har igjen av kapasitet. Jeg skjønner at den jobbjakta her kommer til å bli lang og vanskelig, men jeg må bare ha tro på at det går. Alle tips er like velkomne selv om de ikke skulle passe perfekt; å sile bort det jeg ikke kan klare å gjennomføre kan jeg og legene gjøre.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #2 Skrevet 21. oktober 2011 Etter å ha vært svært syk i mange år, er det snart på tide å prøve meg i en eller annen form for jobb igjen. Jeg er mye bedre enn jeg har vært, men langt fra frisk, så jeg kan ikke jobbe med hva som helst. Jeg kan nok heller ikke jobbe mer enn noen svært få timer i uka, men håper å kunne øke det etterhvert. Jeg tenker og tenker og tenker for tida, men har store problemer med å tenke ut mulige "karriereveier" da begrensningene er mange. Min tidligere karriere er ikke interessant i det hele tatt, da jeg aldri vil kunne jobbe innen samme fagområde og siden jeg har mistet flere år av hukommelsen min pga sykdommen - deriblant mine tre år med høyskoleutdanning. Det jeg håper, er at noen her inne har ideer til yrker jeg ikke har tenkt på selv eller som jeg ikke vet at finnes i det hele tatt, eller som jeg trodde var annerledes enn de faktisk er... Jeg tar imot alle tips med glede, for dette trenger jeg helt klart hjelp til! Ting jeg er god/dårlig på: *Jeg er jevnt over ganske "flink med hendene" - så godt som alle typer formingsaktiviteter. Ser hva som er pent og ikke og kan i ganske stor grad herme etter andres produkter, men mangler liksom "designergenet" og trenger andres ideer for å skape ting. *Jeg er flink med mennesker av alle typer. *Jeg liker å lage mat. Er nok over snittet god til det også, men er best på "hverdagsmat". Baking er jeg IKKE flink på. *Jeg er praktisk anlagt og mine evner til å fikse, trikse og reparere duger stort sett til hjemmebruk. Mekaniske og tekniske ting, derimot, er jeg totalt blank på. *Jeg har dyskalkuli. Ikke veldig alvorlig, men jeg slet virkelig med matematikk fra slutten av barneskolen og oppover og har elendig tallhukommelse. *Jeg har det jeg kaller alminnelige datakunnskaper. Jeg kan internett, Officepakka og et og annet lite redigeringsprogram. *Jeg er ikke spesielt flink med dyr og er jevnt over litt redd en del av dem. *Litt oppsamling på slutten: Jeg finnes ikke musikalsk, hater husarbeid, er ikke særlig systematisk av meg, er samvittighetsfull og nøye, men har en egen evne til å utsette ting til siste liten og trives best i jobber hvor ting må gjøres til bestemte tider da jeg har problemer med å strukturere meg dersom ting er for fritt. Mine begrensninger/spesielle behov pga sykdom: *Jeg har begrenset gangfunksjon og kan ikke gå mer enn 2-300 meter av gangen. Dersom avstanden blir delt opp og spredd utover i tid, kan jeg gå en del lenger. Trapper er desverre et problem for meg. *Jeg har store problemer med å stå lenge av gangen. Klarer alt fra 2-10 minutter av gangen (med lengre pauser mellom) alt etter hvordan dagsformen er. *Jeg kan ikke sitte oppreist veldig lenge av gangen heller, max en time. Dersom jeg da får ligget rett ut noen minutter, kan jeg klare en time til. *Jeg har relativt dårlig funksjon i hender/armer og kan ikke ha en jobb som er spesielt tung for armene eller en jobb som krever mye repetative bevegelser. Bæring og løfting, skriving for hånd, klipping, røring/kutting/elting/visping/smøring etc innen matlaging er typisk ting jeg ikke kan gjøre mye av eller drive med spesielt lenge av gangen. Å skrive på tastatur går greit med kortere pauser innimellom. *Jeg tåler lys dårlig og lysstoffrør gjør meg skikkelig dårlig. Andre typer lys kan jeg tåle en stund, men ikke ubegrenset lenge. Jeg må altså ha muligheten til kunne dempe/skru av kunstig lys og trekke for gardinene deler av tida uten at dette går ut over andre. *Jeg tåler lite bråk og blir foreksempel syk av mange typer musikk. Jeg klarer å forholde meg til bare ett lydbilde av gangen (aldri musikk, det er det verste) og tåler ergo ikke bakgrunnsstøy. Dersom noen snakker i bakgrunnen eller en bil står på tomgang utenfor vinduet eller folk skraper med stolbena, da klarer jeg ikke å føre en normal samtale. Jeg klarer heller ikke å følge med i en samtale med flere enn to personer av gangen. *Konsentrasjonen min er dårligere enn normalt (men varierer med formen) og jeg bruker ofte lenger tid på ting enn det andre gjør. *Jeg MÅ ha muligheten til å kunne trekke meg bort fra folk og få det stille (ørepropper er min beste venn! :-) ) og rolig rundt meg og kunne ligge noen minutter dersom jeg blir syk. Dette må jeg kunne gjøre på kort varsel. *Jeg må ha do tilgjengelig HELE tiden. *Jeg kan ikke kjøre bil (har mistet førekortet pga sykdom). *Jeg har store søvnvansker og tror ikke at nattarbeid vil gjøre noe positivt for døgnrytmen min, for å si det på den måten... Jeg ser selv at jeg er tidenes MINST attraktive arbeidstaker og det synes jeg er trist. Jeg hadde en gang stor arbeidskapasitet og ble sett på som en både dyktig, hyggelig og effektiv ansatt i alle jobber jeg hadde. Men sånn er det altså ikke lenger. Jeg er den samme personen inni, men kroppen og hjernen vil ikke lystre, så da må jeg nesten bare gjøre det beste ut av det lille jeg har igjen av kapasitet. Jeg skjønner at den jobbjakta her kommer til å bli lang og vanskelig, men jeg må bare ha tro på at det går. Alle tips er like velkomne selv om de ikke skulle passe perfekt; å sile bort det jeg ikke kan klare å gjennomføre kan jeg og legene gjøre. Er du sikker på at du er den minst attraktive? Neppe. Det virker ut som du har en god og sunn holdning, og holdningen din burde vekke positiv oppsikt blant arbeidsgivere. Er nok manbe andre arbeidstakere, som er friske, som har dårligere holdning enn deg. Men jeg ser jo poenget ditt....du vil kreve en del tilrettelegging. Kan du skaffe deg feks praksisplass selv, og få NAV til å betale din lønn feks? Da vil jo sikkert du bli mye mer attraktiv:)
Gjest Michelle82 Skrevet 21. oktober 2011 #3 Skrevet 21. oktober 2011 Foreslår at du printer ut og viser det innlegget til en som jobber på Nav og ber om hjelp til tilrettlagt arbeid. Kanskje vernet bedrift? 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #4 Skrevet 21. oktober 2011 vernet bedrift fram til fysisk kapasitet er bedre?
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #5 Skrevet 21. oktober 2011 Beklager, men jeg tror faktisk du kan glemme en vanlig jobb. For dine fysiske begrensninger er voldsomme (om yrkesmessig invalidiserende i seg selv). Støtter personen over her, da jeg tror at en skjermet jobb er eneste du vil kunne fungere i. Og nei, slett ikke alle skjermede arbeidsplasser er for psykisk utviklingshemmede. Noris AS er et eksempel på en såkalt vekstbedrift med skjermede arbeidsplasser.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #6 Skrevet 21. oktober 2011 Takk for svar! :-) NAV betaler ikke lønna mi, de mener jeg kan jobbe 50% nå og da mister jeg halvparten av all støtte. Jeg kan ikke greie meg på 5000 utbetalt i måneden, så jobb må jeg ha! De mener også at det er mitt eget ansvar å skaffe meg jobb alene og har ingen hjelp å tilby. Jobb i vernet bedrift er noe man får hjelp til å skaffe gjennom NAV og det er jo jobb for trygd, ikke for egentlig lønn. Så da er ikke det aktuelt for meg, desverre, siden vernede arbeidsplasser ikke er en del av det ordinære arbeidsmarkedet. Jeg må ha en "ordentelig" jobb og den må jeg skaffe selv... Men tusen takk for tips!!!!
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #7 Skrevet 21. oktober 2011 Her må du ha nav på banen. Tenker meg en vernet bedrift eller noe som dette. Sånn umiddelbart så tenkte jeg på en eller annen form for kontorjobb/telefonsupport.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #8 Skrevet 21. oktober 2011 Beklager, men jeg tror faktisk du kan glemme en vanlig jobb. For dine fysiske begrensninger er voldsomme (om yrkesmessig invalidiserende i seg selv). Støtter personen over her, da jeg tror at en skjermet jobb er eneste du vil kunne fungere i. Og nei, slett ikke alle skjermede arbeidsplasser er for psykisk utviklingshemmede. Noris AS er et eksempel på en såkalt vekstbedrift med skjermede arbeidsplasser. Takk for at du er så ærlig. Jeg frykter innerst inne at du har rett, men kan ikke ta den tanken inn over meg. Jeg må nemlig bare klare å finne en jobb! Jeg vet godt hva en skjermet arbeidsplass er, og det er ikke noe man kan skaffe seg på egen hånd. De får man gjennom NAV, og det får ikke jeg. Dessuten er det ikke lønnet på vanlig måte, man jobber for trygdeutbetalingene og det forutsetter at man får trygd...
Gjest uAnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #9 Skrevet 21. oktober 2011 Telefonselger, det kan du være fra senga di om du vil.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #10 Skrevet 21. oktober 2011 Her må du ha nav på banen. Tenker meg en vernet bedrift eller noe som dette. Sånn umiddelbart så tenkte jeg på en eller annen form for kontorjobb/telefonsupport. NAV mener jeg ikke trenger hjelp og at jeg må skaffe meg jobb på egenhånd. Kontorjobb er det jeg tenker kunne fungert også, men jeg trenger tips til hvor man finner slike jobber. Det er ikke mange som lyses ut, så jeg må vel ta direkte kontakt med ulike bedrifter. Telefonsupport (eller sentralbord) har jeg også tenkt på. Det tror jeg kunne fungert bra under forutsetning av at jeg slipper å sitte i åpent kontorlandskap, for det vil jeg aldri kunne klare. Er det noen som jobber med dette og vet om man alltid sitter flere sammen? Flott med tips, kom gjerne med flere og jo mer konkrete, jo bedre! :-)
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #11 Skrevet 21. oktober 2011 NAV mener jeg ikke trenger hjelp og at jeg må skaffe meg jobb på egenhånd. Kontorjobb er det jeg tenker kunne fungert også, men jeg trenger tips til hvor man finner slike jobber. Det er ikke mange som lyses ut, så jeg må vel ta direkte kontakt med ulike bedrifter. Telefonsupport (eller sentralbord) har jeg også tenkt på. Det tror jeg kunne fungert bra under forutsetning av at jeg slipper å sitte i åpent kontorlandskap, for det vil jeg aldri kunne klare. Er det noen som jobber med dette og vet om man alltid sitter flere sammen? Flott med tips, kom gjerne med flere og jo mer konkrete, jo bedre! :-) og hvordan skal du kunne fungere i en kontorjobb når du ikke tåler hverken lys eller støy?
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #12 Skrevet 21. oktober 2011 Eller telefonsupport og sentralbord, for den del - foran PC-skjerm hele dagen, med telefonen på øret sammenhengende.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #13 Skrevet 21. oktober 2011 Eller telefonsupport og sentralbord, for den del - foran PC-skjerm hele dagen, med telefonen på øret sammenhengende. Det ville avhenge av at jeg kan sitte alene. Kan jeg det, kan jeg selv regulere lys både i rommet og fra PC-skjermen. Jeg kan fint snakke i telefonen dersom det ikke er annen støy rundt meg. Men for all del, jeg ser hva du mener. Men jeg prøver bare å finne de mest sannsynlige mulighetene til ting jeg kan klare...
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #14 Skrevet 21. oktober 2011 Kanskje du bør være selvstendig næringsdrivende?
Dragonfly84 Skrevet 21. oktober 2011 #15 Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Sekretær, muligens helsesekretær? Jeg vet ikke hvor du bor, men hvis det er på et mindre sted er det mulig å få bli sekretær for f.eks. en gruppe fysioterapeuter uten å ha utdannelse innen det. Der går det mer på å kjenne noen, i hvert fall gjorde det det for meg. Da må du kunne bittelitt om data, men absolutt ikke mer enn du sier du gjør, så det er ikke noe problem. Lysstoffrøret kan nok være mer problematisk... Det er en del folk som ringer, det er klart, men det kommer også an på stedet du jobber. Der jeg var ble det ikke så mange telefonene i timen. Det mest hektiske var da alle skulle betale for timen på en gang, og det var ikke veldig hektisk. Mye av tiden satt jeg og spilte kabal på datamaskinen... Så du får definitivt pauser fra dataskrivingen hvis du trenger det. Endret 21. oktober 2011 av Dragonfly84
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #16 Skrevet 21. oktober 2011 Kanskje du bør være selvstendig næringsdrivende? Det er jo fryktelig usikkert og krever vel en del ekstra både innsatsmessig og økonomisk. Jeg har desverre ingen egenkapital å skyte inn i et slikt prosjekt. Men ja, jeg prøver å hoste opp gode ideer til noe som kan startes opp uten økonomisk risiko. :-)
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #17 Skrevet 21. oktober 2011 Burde vel egentlig ikke svare, men jeg kjenner meg litt igjen. Jeg har ikke alle begrensningene du har, men er redd for å ta en jobb, for så å få en knekk etter kort tid. Har også en ekstrem dårlig hukommelse. Har du epilepsi? (om jeg får spørre...)
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #18 Skrevet 21. oktober 2011 Sekretær, muligens helsesekretær? Jeg vet ikke hvor du bor, men hvis det er på et mindre sted er det mulig å få bli sekretær for f.eks. en gruppe fysioterapeuter uten å ha utdannelse innen det. Der går det mer på å kjenne noen, i hvert fall gjorde det det for meg. Da må du kunne bittelitt om data, men absolutt ikke mer enn du sier du gjør, så det er ikke noe problem. Lysstoffrøret kan nok være mer problematisk... Det er en del folk som ringer, det er klart, men det kommer også an på stedet du jobber. Der jeg var ble det ikke så mange telefonene i timen. Det mest hektiske var da alle skulle betale for timen på en gang, og det var ikke veldig hektisk. Mye av tiden satt jeg og spilte kabal på datamaskinen... Så du får definitivt pauser fra dataskrivingen hvis du trenger det. Noe sånt kunne jeg virkelig tenke meg! Kontorfellesskap med fysioterapeuter og andre typer behandlere er notert. :-) Jeg bor i en mellomstor by. Desverre har jeg helt udugelige bekjentskaper når det gjelder å skaffe meg et ben innenfor et sted. En kirurg, lærere, en profesjonell fotballspiller, en ambulansesjåfør, en skuespiller, en trailersjåfør, en professor i litteratur og et lass med folk som pendler to timer hver vei og ergo ikke har noen arbeidsgiver i nærheten... Det er liksom ingen av dem som jobber på steder med denne typen ufaglærte jobber. Veldig synd og det gjør det jo ekstra vanskelig å finne noe siden veldig mange slike jobber går gjennom bekjentskaper.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #19 Skrevet 21. oktober 2011 Det ville avhenge av at jeg kan sitte alene. Kan jeg det, kan jeg selv regulere lys både i rommet og fra PC-skjermen. Jeg kan fint snakke i telefonen dersom det ikke er annen støy rundt meg. Men for all del, jeg ser hva du mener. Men jeg prøver bare å finne de mest sannsynlige mulighetene til ting jeg kan klare... Jo, men det får du jo ikke. Telefonsupport sitter i team, og det vil være en del støy rundt deg.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #20 Skrevet 21. oktober 2011 Burde vel egentlig ikke svare, men jeg kjenner meg litt igjen. Jeg har ikke alle begrensningene du har, men er redd for å ta en jobb, for så å få en knekk etter kort tid. Har også en ekstrem dårlig hukommelse. Har du epilepsi? (om jeg får spørre...) Jeg er også redd for det. Redd for at jeg skal skuffe arbeidsgiver hvis jeg finner noen som gir meg en sjanse. Redd for at jeg aldri skal finne noen som gir meg den sjansen. Redd for at jeg skal bli sykere når jeg begynner å jobbe igjen. Prøver å ikke tenke på det, men frykten er der, ja. Jeg har ikke diagnosen epilepsi (EEG-utslagene er for atypiske til at de tør å konkludere), men jeg har epileptiske anfall. Dette har trolig kommet som følge av de andre sykdommene mine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå