Gå til innhold

Hvorfor kan man trene magen hver dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mulig det er jeg som har misforstått, men:

Jeg har hørt at man ikke skal trene de samme musklene 2 dager på rad, det skal gå 48 timer mellom fordi muskelen skal ha tid til å bygge seg opp (bli sterkere), etter å ha blitt brutt ned.

Men mange sier at magen; den kan du trene hver dag!

Hvorfor?

Er magen virkelig et unntak, eller er dette en myte at den kan trenes oftere enn andre muskelgrupper?

Finner ikke logikken i dette :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også lurt på dette. Men tok alikevell 100 sit ups hver kveld i 3 uker for en tid tilbake. Funket det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, og jeg har lært at det ikke er nødvendig å trene magen like ofte som man ellers trener styrke, med mindre magen er et stort fokusområde (vaskebrett deluxe). I min styrketreningsperiode trente jeg styrke 3-4 ganger i uka, magen aldri mer enn 2 ganger i uka.

Sit-ups er forresten en dårlig øvelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg søker på treningsforum blant folka som kan dette med styrketrening (som magetrening er) virker de fleste å være enige i at magen også trenger restitusjon, og ikke bør trenes oftere enn man trener andre muskelgrupper - dvs rundt 3 ganger i uka.

Da jeg fikk mitt råd om ca. 2 ganger i uka tror jeg begrunnelsen var at magen får gjennomgå i de andre styrkeøvelsene jeg gjør også (som knebøy), og at det derfor ikke var nødvendig å trene magen hver gang, så lenge jeg trente den riktig. Men jeg kan huske feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig at magen er som alle andre muskelgrupper, den trenger ikke å trenes hver dag, men den trenger å få tid til å restituere seg etter trening. Ingen trenger å gjøre 100 repetisjoner av noen som helst mageøvelse hver dag :) om du vil ha synligere magemuskler så er det fett som må bort, kjedelig nok.

Edit: og ja, gjør man øvelser som feks knebøy, skulderpress osv så får man med "gratis" bruk av kjernemusklaturen fordi man bruker den til å støtte opp, holde en holdning osv.

Endret av Spøkelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rastl0s

Magemusklene er også en MUSKEL og trenger restitusjon. Forskjellen er at om du tar noen situps hver dag så bryter du ikke veldig mye ned, men om du kjører en økt på mage med harde mageøvelser, så bryter en ganske godt ned, og da trenger man restitusjon.

Og om du tar 100 situps daglig, så er det forskjellig på person til person hva som er HARDT. Noen synes 5 situps er drithardt, mens andre kan ta 200 uten problemer, dvs at de som er godt trent må trene hardere for å bryte ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er jeg som har misforstått, men:

Jeg har hørt at man ikke skal trene de samme musklene 2 dager på rad, det skal gå 48 timer mellom fordi muskelen skal ha tid til å bygge seg opp (bli sterkere), etter å ha blitt brutt ned.

Men mange sier at magen; den kan du trene hver dag!

Hvorfor?

Ryggmøvelser bør visst gjøres hver dag, men mageøvelser har jeg alltid hørt skal gjøres annenhver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Ryggmøvelser bør visst gjøres hver dag, men mageøvelser har jeg alltid hørt skal gjøres annenhver dag.

Ja, om man trener mye mage er det en fordel å trene rygg, så man ikke får dårlig holdning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er jeg som har misforstått, men:

Jeg har hørt at man ikke skal trene de samme musklene 2 dager på rad, det skal gå 48 timer mellom fordi muskelen skal ha tid til å bygge seg opp (bli sterkere), etter å ha blitt brutt ned.

Men mange sier at magen; den kan du trene hver dag!

Hvorfor?

Er magen virkelig et unntak, eller er dette en myte at den kan trenes oftere enn andre muskelgrupper?

Finner ikke logikken i dette :sjenert:

Jeg fant denne siden i dag.

Sørg også for å få nok hvile mellom hver styrkeøkt. Trener du samme muskelgruppe hver dag, vil muskelen aldri få tid til å bygge seg opp igjen. I verste fall kan dette føre til at du blir svakere enn du var i utgangspunktet. Da er du overtrent. Magen er den eneste muskelgruppen som ikke trenger så mye hvile. Magemusklene kan du trene hver dag hvis du har lyst til det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...