Gå til innhold

Fått ny jobb :D Men føler lønnen er lav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig glad for å ha fått jobben! Eneste skjæret i gleden er at jeg synes jeg har så lav lønn. Alle mine venner tjener ca 50 kr mer i timen enn meg, så jeg er flau over å si hva min kommende lønn er. Den er 135 kr i timen. Kan man leve godt på det? Eller blir det sparebluss hver eneste måned...?

Dere som tjener det samme, hva får dere utbetalt i måneden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hvor gammel du er, hvilken jobb det er og om du er utdannet.

Er du voksen og utdannet er 135 ikke særlig mye.

Skrevet

mens jeg kan legge til at da jeg jobbet i butikk, hadde jeg 137.

Med autoriasjon i helsevesenet har jeg 158.. ikke så voldsomt mye mer, men noe.

Skrevet

hvis du jobber på steder som nille, dolly, og andre slike butikker er du heldig som får 135,-

mange steder er de så lavt som 110,- i timen, og mange av de utbetaler ikke overtid :S

je fikk 125,- er 22 og utdannet men den jobben var et mellomled til jeg fikk drømmejobben.

jeg fikk utbetalt ca 13 000 når jeg jobbet over 100%.

Skrevet

hvis du jobber på steder som nille, dolly, og andre slike butikker er du heldig som får 135,-

mange steder er de så lavt som 110,- i timen, og mange av de utbetaler ikke overtid :S

je fikk 125,- er 22 og utdannet men den jobben var et mellomled til jeg fikk drømmejobben.

jeg fikk utbetalt ca 13 000 når jeg jobbet over 100%.

For n`te gang.

Det er HELT uinteressant hva man får utbetalt i en jobb.

det er brutto lønn og betingelser ellers, som sier noe om nivået.

• Liker 1
Gjest ms_kwang
Skrevet

vel det er forskjell fra jobb til jobb, jeg har hatt jobber som har vært 102kr timen, høyeste jeg har hatt var 127.50/t,(slakteri, de som hadde fagbrev fikk 2.50 mer!) men de hadde flere forskjellige tilegger da å siden skiftene rullerte, så gikk det opp i opp (nesten)

Ellers sist jobb jeg hadde b.hage : 120kr/t(Privat barnehage)

du får bli taxisjåfør i oslo om du synes du får for lite betalt! xD

Gjest Cipheria
Skrevet

Uten utdanning eller erfaring er det vel normalt.

Dersom du er alene med husleie på en 4000-5000, så har du fortsatt mye å leve på.

Skrevet

asså jeg fikk 135 i timen, mens vennemen mone fong 548770953,så de psanderer e n kaffe latte en gang og litt av hvert annet iblandt

Gjest ms_kwang
Skrevet

54977heh?

Altså jobber du 7,5 timer dagen?

jobber du 5 dager i uken?

Hvor stor husleie har du (hybel, leilighet osv)

Altså utbetalt 15-16000 etter skatt? (bare kjapp utregning, spørs hvor mye du betaler i skatt)

Så lenge du ikke har en 12'000kr leilighet i mnd, så funker 15-16k ganske bra.

Om du har for lite å rutte med i måneden, fordi lønna er for lav, kanskje du burde skaffe deg en billigere plass å bo? kanskje en hybel til 6000kr, da har du 10'000 igjen..

Men jeg veit ikke hvordan du bor da!

Eller hva du har utbetalt

Jeg bare tok en rask en jeg, hva jeg ville gjort :)

(f.eks når jeg jobbet i slakteriet, så jobbet jeg veeeldig mye overtid, + helger, så hadde utbetalt nærmere 25'000 i mnd, men så hadde jeg en hybel til 3900kr, så levde godt da!)

Skrevet

Jeg er høyere utdannet, men ikke innen min nye jobb, som er innenfor kontor/kundeservice og den krever vel ingen utdanning. Det er vel derfor det er litt "sårt" med lav lønn, jeg er utdannet, og hadde jeg fått jobb innen det ville lønnen ligget på 180. Føler at utdannelsen min er ubrukelig, selv om det er egentlig er en veldig bred utdanning som kan brukes til det meste! Får bare ikke lønn for det. Og så tjener jeg minst av alle jeg kjenner, litt sårt det og.

TS

Skrevet

Jeg tjener minst i hele familien jeg!

jeg har omtrent 200'000 i året nå, LILLEBROREN min, har 320'000, min mor 440k min far 720'000, men jeg bor ganske billig da, så sånnsett har jeg mer å rutte med en min bror i måneden, jeg har heller ikke studielån ,eller noen form for lån, så jeg har det ganske greit :)

Skrevet

Tok dere opp lønnen under intervjuet /-ene?

Hvis ja, har du jo tatt jobben vel vitende om lønnsnivået.

Hvis ikke, er det kanskje litt tidlig å begynne å forhandle om høyere lønn.

Skrevet

Tok dere opp lønnen under intervjuet /-ene?

Nei. Jeg har blitt rådet til å ikke ta opp ønsket lønn på intervjuer. Det kan visst redusere sjansen for å få jobben.

TS

Skrevet

Jeg skjønner at det er et vanskelig tema å ta opp, men samtidig: Før man undertegner en jobbavtale, må man jo vite hva betingelsene er. Jeg ser litt sånn på det at et jobbintervju ikke bare handler om at du skal selge deg inn til arbeidsgiver, men også omvendt. De må vise deg hvorfor det er en attraktiv arbeidsplass. Men det er klart, er det snakk om en deltidsjobb i butikk, for eksempel, er det kanskje ikke like viktig å få akkurat den personen inn, så man skal ikke gjøre seg for kostbar heller.

Skrevet

Eg diskuterer då alltid løn på intervju. Ikkje på fyrstegongsintervju, men på andregongsintervju, evt. ansettelsessamtala. Eg har strenge føringar for forventa løn, og oppnår eg ikkje det bytter eg ikkje jobb, samme kor spanande jobben er.

Gjest Spinell
Skrevet

Selv om det ikke er god kutyme å ta opp lønn i en intervjusituasjon sto vel lønnsbetingelsene i jobbtilbudet du fikk? Det var i så fall da du skulle forhandlet deg fram til høyere startlønn.

Dersom du er i en jobb du er overkvalifisert for, kan du ikke regne med å få full kompensasjon for kvalifikasjonene dine. Det du i så fall må gjøre, er å forhandle om høyere lønn ved neste forhandlingssituasjon, og da må du sannsynliggjøre at arbeidsgiver har nytte av den tilleggskompetansen du har brakt til stillingen.

Alternativt må du rett og slett lete etter en annen jobb. Får du tilbud om en høyere betalt stilling takker du enten ja til den, eller bruker tilbudet som forhandlingsgrunnlag med nåværende arbeidsgiver.

• Liker 1
Skrevet

Det kan være lurt å unngå å spørre om lønn på intervju men jeg regner med at du fikk vite det før du skrev under kontrakten??

I tillegg til grunnlønna kommer jo også overtidsbetaling og evt tillegg for helg og kveld/ natt:) så det trenger ikke bli så ille :)

Gjest ms_kwang
Skrevet

Jeg har vært ganske beskjeden av meg når jeg spør etter hva lønn er.

Det er heller for å vite hvor mye jeg eventuelt kommer til å tjene, hvor mye jeg kan legge av, osv. Jeg tenker fortsatt at jobb er jobb, liker jeg den ikke så kan jeg finne meg en annen, men fortsatt ha den jobben til jeg finner noe jeg liker :)

Jeg tenker iallefall ikke nå at lønna har så veldig mye å si, men så er jeg singel, i midten av 20årene, har ikke barn, så klart, kanskje om 10 år har lønna noe å si :)

Jeg har aldri brydd meg om hva vennene mine tjener i forhold til meg, som oftest er det jeg som sparer, å kan slå meg litt løs i ny og ned, men jeg liker også å spare, jeg liker å legge av 2000-3000kr av hver måned, i tilfelle noe skjer, eller om jeg planlegger å dra på ferie ;)

Mens vennene mine tjener såpass godt at de sløser alt bort på ingenting

Har ei venninne som har 20'000 i mnd, hun bor hjemme, men hun legger ikke opp noe, å 1 uke før ny lønning er hun blakk, fordi hun shopper, går ut på byen, osv.

Du skal ikke tenke på hvor mye vennene dine tjener,

Det er mye viktigere å tenke på deg selv ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...