Gjest Gjesta Skrevet 7. desember 2003 #1 Del Skrevet 7. desember 2003 ..hvordan går man frem? hvem skal kontaktes og hvilken papirer skal eventuelt underskrives? Clea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arketypen Skrevet 7. desember 2003 #2 Del Skrevet 7. desember 2003 Jeg fikk ut tlf og greie med å søke etter de ordene på nettet. tror jeg kontaktet kirken /bedehuset jeg sokner til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Joanna Skrevet 7. desember 2003 #3 Del Skrevet 7. desember 2003 Du skriver et utmeldingsbrev til menighetskontoret der du bor, og legger ved kopi av din fødselsattest. Skriv også at du ønsker bekreftelse på utmeldingen. Slik gjorde jeg det da jeg meldte meg ut, og jeg fikk utmeldingsattest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2003 #4 Del Skrevet 7. desember 2003 når vi først er inne på dette, ikke meninga å starte noe nytt, men bare fslt meg inn. er selv medlem av statskirken ønsker også å melde meg ut.. hva tjener man på det og hva tjener man ikke på det? en annen ting, om man skal gifte seg med en norsk statsborger med som er muslimsk, i kirken må han være medlem av statskirken? hvordan fungerer det? eller genrelt sett, om man ikke er medlem av statskirken kan en gifte seg i kirken da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Joanna Skrevet 7. desember 2003 #5 Del Skrevet 7. desember 2003 Hvis du veldig gjerne vil ta din siste hvile på en kirkegård, anbefaler jeg å forbli innmeldt. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arketypen Skrevet 8. desember 2003 #6 Del Skrevet 8. desember 2003 Hvis du veldig gjerne vil ta din siste hvile på en kirkegård' date=' anbefaler jeg å forbli innmeldt. :blunke:[/quote'] eeehh.... ???.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 8. desember 2003 #7 Del Skrevet 8. desember 2003 Man tjener ikke noe på å melde seg ut rent økonomisk. Men hvis man melder seg inn i en annen forening knyttet til livssyn går skattepengeandelen din dit istedenfor. Om man kun melder seg ut får kikren fremdeles dine penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 8. desember 2003 #8 Del Skrevet 8. desember 2003 Man tjener ikke noe på å melde seg ut rent økonomisk. Men hvis man melder seg inn i en annen forening knyttet til livssyn går skattepengeandelen din dit istedenfor. Om man kun melder seg ut får kikren fremdeles dine penger. Det stemmer. Og det irritere meg. GreenSky - som er utmeldt av statskirken men heller ikke medlem av noe annet trosamfunn eller Human Etisk Forbund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 8. desember 2003 #9 Del Skrevet 8. desember 2003 Her finner du "skjema for utmelding av Den norske kirke" - og du får lov til å ligge på en kirkegård likevel :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 8. desember 2003 #10 Del Skrevet 8. desember 2003 Hvis du veldig gjerne vil ta din siste hvile på en kirkegård' date=' anbefaler jeg å forbli innmeldt. :blunke:[/quote'] I Oslo og andre større byer så finnes det gravlunder, dvs. de er ikke knyttet til religion. Der det kun finnes kirkegårder blir man begravet på kirkegård, uansett livssyn, for det er ikke lov å begrave folk i bakhagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 8. desember 2003 #11 Del Skrevet 8. desember 2003 Det stemmer. Og det irritere meg. GreenSky - som er utmeldt av statskirken men heller ikke medlem av noe annet trosamfunn eller Human Etisk Forbund. Skjønner godt at det irriterer deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lampeskjermen Skrevet 8. desember 2003 #12 Del Skrevet 8. desember 2003 Må bare oppklare en alt for vanlig misforståelse. Kirken får ikke medlemsstøtte for de som ikke tilhører noe trossamfunn. De pengene går i statskassa sammen med den andre skatten. Slik har det vært i mange år nå. Man kan derfor godt stå utenfor alt sammen uten at kirka får "dine" penger. Hilsen ulogget lampeskjerm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 8. desember 2003 #13 Del Skrevet 8. desember 2003 Nei, men en viss pott av skatteintektene er satt av til statskirken, og så lenge man ikke er medlem noe annet sted, går disse pengene til Statskirken. Det er ikke snakk om medlemsstøtte, men siden kirken i Norge er en statlig instutisjon, får de penger. Hvis man da ikke har meldt seg inn i noe annet. Ganske teit, spør du meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2003 #14 Del Skrevet 8. desember 2003 Statens overføringer til kirken vedtas av stortinget hvert år.Det er ingen fast pott. Dette beløpet avhenger av flere ting, men antall medlemmer betyr veldig mye. For beregninger av dette, regner selvsagt ikke mennesker som ikke er medlem av noe trossamfunn. Det er kun kirkens medlemmer som telles med der. Hvis det i en bydel var 5000 innbyggere. 2500 kirkemedlemmer og 2500 som ikke var medlem av noe, ville ikke menigheten fått stillinger, og støtte ut fra 5000 personer, men for 2500. Dette gjør stor forskjell. Det er ganske mange kristne trossamfunn som ikke mottar medlemstøtte. Kirken får ikke mer støtte pga dem heller. Lampeskjerm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå