Gå til innhold

Gaddafi er død

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er sikkert mange som lever som fortjener å dø, og sikkert noen døde som fortjener å leve. Vi mennesker kan ikke gi livet tilbake til de døde som fortjener det, og vi burde ikke være så ivrige til å ta livet fra de vi mener fortjener å dø.

Gandalf?? På KG??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drittsekk eller ei, jeg syns mannen var utrolig sexy... merkelig nok er det mange av mine venner som er enig. Men må si han fikk som fortjent, med tanke på alt han har gjort mot andre.

Virkelig? Jeg er ikke så veldig kresen, men han var i mine øyne skikkelig stygg.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor hadde Gadaffi cynaidkapsler i munnen eller noe i tilfelle han ble tatt? Synes nesten det er litt rart at han holdt ut helt til slutt. Trodde han virkelig at han aldri ville bli tatt? Men de rundt han hadde vel våpen og når han ble funnet så kjønte han vel at det var over og ut? Vet ikke helt hvor brått på de kom da, om de hele tatt hadde hatt muligheten.

Eller lot han seg tortureres og drepes for å bli sett på som martyr?

Skrevet

Hvorfor hadde ikke Gadaffi cynaidkapsler i munnen eller noe i tilfelle han ble tatt? Synes nesten det er litt rart at han holdt ut helt til slutt. Trodde han virkelig at han aldri ville bli tatt? Men de rundt han hadde vel våpen og når han ble funnet så kjønte han vel at det var over og ut? Vet ikke helt hvor brått på de kom da, om de hele tatt hadde hatt muligheten.

IKKE skulle det stå.

Skrevet

og cyanid.

Skrevet

Mannen har tapt. Det er nedverdigende og simpelt å drepe han. Samme med Saddam Hussein.

Ingen er tjent med hevn og ingen bør hevne seg. Hevnen har liten verdi.

De kunne sittet i fengsel og vært til forskeres og forfatteres disposisjon. Vi trenger viten om hvordan alt fungerte og hvordan de tenkte, for å unngå at slike igjen så lett får makt.

Mye av vestens skjeletter i skapene går i graven med han. De har mye av skylda for elendigheten.

Skrevet

Virkelig? Jeg er ikke så veldig kresen, men han var i mine øyne skikkelig stygg.

Dette er helt irrelevant. Men jeg er enig med deg. Ble overrasket over henne som synes han var sexy. For meg er Gadafi en av verdens stykkeste menn. Han ser ut som jævlen selv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er glad for at Gaddafi er død, men jeg er ikke glad for måten det skjedde på. Gaddafis død handler ikke bare om en persons død, men om slutten på 42 år med undertrykkelse og regimets død. Jeg ville helst ha sett ham utlevert til ICC. MEN, jeg tror nok ganske sikkert at det som hadde skjedd om han ikke hadde blitt drept nå, er at han hadde blitt stilt for libyske rett og fått dødsstraff. Jeg tror libyerne hadde vært svært skeptiske til å utlever ham. Når det gjelder medias publisering av bildene og filmene, så er jeg enig i at de går langt. Det er en ting at bildene og filmene gjøres offentlige fra libyerne, de må bevise for hele verden at de faktisk har tatt ham. Jeg skjønner også at mediene viser filmer og bilder, som f. eks filmene av sønnen Mutassim i live i fangenskap, men jeg syntes de er drøye på å klistre det utover forsidene. Det burde være noe folk kan klikke seg inn på om de ønsker å se, ikke noe de får i fleisen 100 ganger om dagen.

Jeg har debattert dette opp og ned i en annen tråd, men jeg påpeker det her også. Den brigaden som tok Gaddafi kommer fra den byen som har lidd de største tapene. Misrata var under harde angrep i lang tid, i perioder gikk de uten vann, strøm, medisin, mat og det som var, og angrepene var såpass stygge at tyrkiske båter måtte komme til unnsetning for å hente ut skadde og føre dem til Tyrkia for behandling. Byen hadde ikke mulighet til å gjøre det selv. Jeg er ikke tilhenger av at Misrata-brigaden tar loven i egne hender, men jeg har forståelse for at de mistet kontrollen når Gaddafi selv mer eller mindre plutselig stod foran dem. Det er ikke sikkert utfallet hadde blitt annerledes om en brigade fra en annen by fant ham, men av alle brigadene fra de forskjellige byene, så var nok Misrata-brigaden det verst tenkelige alternativet for Gaddafi. Når det er sagt, uansett hvor ille jeg syntes det er å drepe en mann som er forsvarløs og slått, uavhengig av hvem mannen er, så kan det kanskje ha vært det mest humane reelle alternativet. Jeg tror ikke det å bli fraktet levende til Misrata hadde endt godt for Gaddafi. Og i realiteten fikk han en raskere og enklere død enn han har gitt mange av sine offer.

Skrevet

Hvorfor hadde Gadaffi cynaidkapsler i munnen eller noe i tilfelle han ble tatt? Synes nesten det er litt rart at han holdt ut helt til slutt. Trodde han virkelig at han aldri ville bli tatt? Men de rundt han hadde vel våpen og når han ble funnet så kjønte han vel at det var over og ut? Vet ikke helt hvor brått på de kom da, om de hele tatt hadde hatt muligheten.

Jeg tror rett og slett mannen var redd for å dø. Han har vært tøff så lenge han har sittet i trygghet, snakket om å kjempe til siste mann, dø i Libya og slå rottene. Men i realiteten endte han dagene sine etter å ha tryglet sine banemenn om å ikke drepe ham, etter å ha blitt fisket frem fra et rør under bakken. Jeg er egentlig ikke overrasket. Gaddafi fremstår som såpass full av seg selv at jeg ikke har sett på selvmord som et veldig sansynlig scenario.

Skrevet

Jeg syntes ikke sånne mennesker fortjener å leve....

men jeg er enig i at det var grusomme bilder å se på....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...