Gå til innhold

Sparing til pensjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med de nye pensjonsreglene (er kanskje ikke så "nye" lengre, men jeg kaller dem fortsatt det) er det viktigere enn noen gang å komme ut i arbeidslivet i en tidlig alder, for å sikre en grei pensjon fra staten. Mange, spesielt kvinner, studerer til de er godt voksne, og kommer til å merke det godt på pensjonsutbetalingene, når den tid kommer. Er det noen her som tar saken i egne hender, og sparer selv? Og eventuelt, hvilken spareform bruker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Njaaaa.....

Jeg sparer og indirekte er det vel med tanke på alderdommen. Jeg er en av de som har en del års studier bak meg og dermed har mistet en del "livslønn" og følgelig også pensjonsgrunnlag. Skal jeg stole på folketrygden så blir det nok smalhans. Men min arbeidsgiver har natuligvis obligatorisk tjenestepensjon, så jeg vil få et tillegg der.

Men det er som sagt obligatorisk. Så får vi jo se hvoran fondene som pengene er investert i utvikler seg ;) .

Slik det har sett ut til nå så vil jeg ikke ha noen problemer med å leve med (og av) den samlede pensjonen, men jeg er notorisk skeptisk til aksjemarkedet, så jeg satser litt selv også. Dels har jeg vært bevisst på å betale ned boliglån hurtigere enn planlagt og på den måten "sparer" jeg jo i bolig. Kan være greit å slippe hysterisk høy husleie når jeg en dag blir pensjonist. I tillegg sparer jeg i aksjefond. Jeg har ikke bevisst siktet meg inn på pensjonsalderen i så måte, men på den annen side er det penger som jeg bare "lar stå der" så i praksis ender det vel som pensjonssparing. Selv med to-tre kraftige nedturer i aksjemarkedet siden jeg begynte å spare i fond så har avkastningen tross alt vært bedre enn om pengene skulle gått inn på en ren sparekonto i banken.

Man kan vel dermed si at jeg bedriver litt halvbevisst pensjonssparing.

Skrevet

Njaaaa.....

Jeg sparer og indirekte er det vel med tanke på alderdommen. Jeg er en av de som har en del års studier bak meg og dermed har mistet en del "livslønn" og følgelig også pensjonsgrunnlag. Skal jeg stole på folketrygden så blir det nok smalhans. Men min arbeidsgiver har natuligvis obligatorisk tjenestepensjon, så jeg vil få et tillegg der.

Men det er som sagt obligatorisk. Så får vi jo se hvoran fondene som pengene er investert i utvikler seg ;) .

Slik det har sett ut til nå så vil jeg ikke ha noen problemer med å leve med (og av) den samlede pensjonen, men jeg er notorisk skeptisk til aksjemarkedet, så jeg satser litt selv også. Dels har jeg vært bevisst på å betale ned boliglån hurtigere enn planlagt og på den måten "sparer" jeg jo i bolig. Kan være greit å slippe hysterisk høy husleie når jeg en dag blir pensjonist. I tillegg sparer jeg i aksjefond. Jeg har ikke bevisst siktet meg inn på pensjonsalderen i så måte, men på den annen side er det penger som jeg bare "lar stå der" så i praksis ender det vel som pensjonssparing. Selv med to-tre kraftige nedturer i aksjemarkedet siden jeg begynte å spare i fond så har avkastningen tross alt vært bedre enn om pengene skulle gått inn på en ren sparekonto i banken.

Man kan vel dermed si at jeg bedriver litt halvbevisst pensjonssparing.

Du er flink! Kan jeg spørre deg om hvilken fond du sparer i?

Skrevet

Jeg har ingen egen sparing til pensjon, rett og slett fordi jeg har mer enn nok med å spare til egen bolig. Jeg er den som forsørger min mann og meg selv, så da blir jeg nødt til å gjøre slike prioriteringer.

Heldigvis har jeg en 50%-stilling ved siden av studiene, og gjennom jobben sparer jeg noe pensjon. Den dagen jeg får en 100%-stilling og enda bedre råd vil jeg selvsagt prioritere pensjonssparing.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Du er flink! Kan jeg spørre deg om hvilken fond du sparer i?

Ikke flink, bare forsiktig. Jeg har en spareavtale i et Odin fond og så har jeg innimellom satt inn enkeltbeløp i et Skagenfond, men ingen store summer i noen av dem. Ikke desto mindre så blir det noen kroner i løpet av en del år.

Skrevet

Ikke flink, bare forsiktig. Jeg har en spareavtale i et Odin fond og så har jeg innimellom satt inn enkeltbeløp i et Skagenfond, men ingen store summer i noen av dem. Ikke desto mindre så blir det noen kroner i løpet av en del år.

Det er tryggere å investere i indeksfond. Klp og dnb nor har. De fleste aktivt forvaltede fondene greier ikke å slå indeksen.

Skrevet

Og jeg glemte å si, jo, jeg synes du er kjempeflink!

Skrevet

Det er tryggere å investere i indeksfond. Klp og dnb nor har. De fleste aktivt forvaltede fondene greier ikke å slå indeksen.

Har du noen eksempler på hva som kunne vært greit å sette penger i?

Jeg har nettopp startet fondssparing med tanke på pensjonstiden, nemlig.

Skrevet

Har du noen eksempler på hva som kunne vært greit å sette penger i?

Jeg har nettopp startet fondssparing med tanke på pensjonstiden, nemlig.

Det er bare ca 20-30% av aktiv forvaltede fond som slår indeksen/år, pga de koster så mye å drive. Over tid er det altså veldig få som greier det. Hvis du absolutt vil ta risikoen, anbefaler jeg fondsfinans spar, pga de lave kostnadene (for å være et aktiv forvaltet fond). Ulempen er at minsteinnskuddet er på 100,000kr. Kanskje for høyt.

Men, de beste, for folk flest, er indeksfondene. KLP har noen gode (enkelt å finne hvilken som er indeksfond - det står "indeksfond"!): https://klpinteraktiv.klp.no/fondssparing-kunde-web/engangsinnskudd

Ellers har dnb nor to gode: https://www.dnbnor.no/privat/sparing-og-investering/fond/aksjefond/indeksfond.html

Skrevet

Takk for svar. Jeg må se litt på det, det er ikke noe som haster. Først bygge opp en grunnkapital, og deretter ta en skikkelig risikovurdering på hvor mye jeg vil tåle å tape i verste tilfelle.

Skrevet

Jeg er nok en av de som får minstepensjon. Vært kronisk syk i 8 år, gått hjemme med barn, og nå studerer jeg, blir 5 år studier i første omgang, men blir fort mer.

Som student og enslig mor har jeg ikke noe økonomi til sparing. Men jeg betaler ned på boliglånet mitt, og det er ferdig betalt ned før jeg blir pensjonist. Så jeg ser det som min sparing. Da bor jeg ihvertfall billig. Men godt mulig jeg starter med mer sparing den dagen jeg begynner å jobbe.

Skrevet

Jeg tenker å starte sparingen når jeg bikker tredve, eller kommer litt oppi trettiårene. Nå er det full fokus på boligsparing og å etter hvert komme seg inn på boligmarkedet.

Har også studert lenge, og har dermed behov for å kompensere litt mtp. å tjene opp pensjon over 40 år kontra de beste 20 årene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...