Gå til innhold

Er det i det hele tatt noe poeng i å søke på psykologi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går nå mitt siste år på vgs. Skal til høsten begynne på høgskole eller universitet, og har tenkt på psykologi. Jeg ønsker vel helst å studere ved UiT, men jeg aner ikke om UiT får årsstudiet + profesjon til neste år, eller om profesjon blir omgjort til integrert masterprogram. Ingen kan svare meg på dette heller, så føler meg litt rådvill...

Tingen er at jeg liker fagområdet psykologi godt, men jeg ønsker ikke begynne på årsstudiet dersom det er 0,0001% sjanse at jeg kommer inn på profesjon etterpå. Kjenner en som går det i år og han kan fortelle at det er rundt 300 studenter på årrstudiet og av de 300 kommer rundt 30 stk inn. Det må vel bety at man må ha bare A'er på alle eksamener?!

Er det i det hele tatt noe poeng i å søke på årsstudiet i så fall? Jeg ønsker jo å kunne praktisere psykologi klinisk som psykolog etter hvert, helst uten å måtte dra til Danmark for å ta resten av utdannelsen. Nå har de jo strammet inn på det også så..

Jeg vet at jeg er god i psykologi, har lest en del bøker allerede osv. Men jeg føler ikke for å slite ræva av meg på årsstudiet hvis det er umulig å komme inn på profesjon.

Så, noen råd? Jeg kunne selvfølgelig gått i Trondheim også, men jeg aner ikke hva som er annerledes der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er absolutt et poeng hvis det er det du har lyst til å drive med. Årsstudiet er ganske tungt, men hvis du faktisk er dyktig i faget og allerede har lest en del, burde det la seg gjøre å komme videre. Du må nok ha bare A-er ja, det er mulig (kan ikke garantere) at du kan komme videre med en B. Du bør også vurdere Bergen, de har fremdeles årsstudium før profesjon. Eksamensformene er noe forskjellige basert på hvor du er. I Trondheim er alle eksamnene multiple choice, i Bergen er det kombinasjon av multiple choice og essay. Jeg vet ikke hvordan eksamensformen er i Tromsø, men det er sikkert mulig å finne ut hvis du søker litt på nettsidene deres.

Skrevet

Takk for svar , Gjesten! :)

Jeg har veldig lyst å søke. Men det er den tanken om å arbeide intensivt og hardt i et helt lov, utelukke nesten all sosialliv for å komme seg gjennom til profesjon, og hvis man da ikke kommer inn.. hva skal man gjøre da?

Men jeg innser jo at dette er mine egne merkelige tanker som påvirker valget mitt.

Hvordan er forresten Bergen som studentby ? Jeg syns at Bergen er litt for langt unna hjem, det er bare det. Men er det trygt i Bergen, er det lite kriminalitet ? Hvordan er boforholdene ? :)

Skrevet

Her legger jeg ved et par linker til deg med nyttig informasjon:

Årsstudium psykologi:

http://www2.uit.no/ikbViewer/page/studiesokere/studietilbud/studieprogram?studieprogram=39610&ar=2011&p_d_i=-47400&p_d_v=218771&p_d_c=&fagfelt=6&semester=H&p_document_id=218771

Beskrivelse av profesjonsstudiet i psykologi:

http://www2.uit.no/ikbViewer/page/studiesokere/studietilbud/studieprogram?studieprogram=39672&ar=2011&p_d_i=-47400&p_d_v=218768&p_d_c=&fagfelt=6&semester=H&p_document_id=218768

Hvis du er nordnorsk søker du i kvota om nordnorsk tilhørighet. 26 av 34 plasser på profesjonsstudiet er reservert for studenter fra Nord-Norge. Les mer om det på denne linken:

http://www2.uit.no/ikbViewer/page/ansatte/organisasjon/artikkel?p_menu=28714&p_lang=2&p_document_id=116885&p_dimension_id=88120

Opptak til profesjonsstudiet baserer seg på karakterene i 3 fag fra årsstudiet: Psy-1000 Fenomenbeskrevet psykologi (10 stp), Psy-1001 Innføring i generell psykologi (20 stp) og Psy-1002 Psykologisk metodologi 1 (10 stp). I tillegg har du ex.phil (10 stp) og HEL-0700 Felleskurs Helsefakultetet (10stp, nettbasert). Ex.phil, HEL-0700 og Psy-1000 går høstsemesteret, psy-1001 og psy-1002 går vårsemesteret.

Les mer om karakterer og rangering av opptak her:

http://www2.uit.no/ikbViewer/page/ansatte/organisasjon/artikkel?p_menu=28714&p_lang=2&p_document_id=116884&p_dimension_id=88120

Jeg kan fortelle kort om eksamensformene i psykologifagene:

Psy-1000: Skriftlig skoleeksamen med karakter A-E. 4 timer tror jeg. Kortsvarseksamen med et spørsmål fra de 4 ulike temaene som gjennomgås i faget. 2-4 sider per spørsmål (for hånd!).

Psy-1001: 2 eksamener. Én skriftlig skoleeksamen, kortsvar, svar på 6 av 12 oppgaver. Karakter A-E. Her er det vel også 2-4 sider per oppgave (kan hende jeg tar feil). Én multiple-choice.

Psy-1002: Mener denne eksamenen også er multiple-choice.

http://www2.uit.no/ikbViewer/page/ansatte/organisasjon/artikkel?p_menu=28714&p_lang=2&p_document_id=116858&p_dimension_id=88120

Hvis du er flink, og som du sier, har lest en del psykologi, tror jeg du kommer til å klare deg fint. Men det blir hardt arbeid.

Vet ikke om dette var interessant, men visste ikke om du hadde fått med deg denne informasjonen. Lykke til! :)

Skrevet

Jeg vil også legge til at det med å utelukke alt sosialt liv er ganske overdrevent. Det kommer veldig an på hvordan du er som student, hvis du jobber godt og målbevisst trenger du ikke å utelukke noe som helst egentlig.

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Jeg tok årsenheten i en helt annen by enn den jeg var bosatt i, og leste pensumbøkene på egenhånd fordi forelesningene ikke var obligatoriske. Bodde altså hjemme, og dro til og fra studiebyen for å avlegge eksamener - fulgte ingen forelesninger. Litt stress å reise tur/retur for hver eksamen, men vel verdt det. Krever dog god selvdisiplin; ren skippertakslesing fungerer som oftest ikke, og anbefales helt klart ikke.

For min del, ble resultatet tilbud om profesjonsplass på både NTNU og UiB. Jeg anslår at jeg leste omtrent to til tre timer om dagen, bortsett fra to ukers tid før hver eksamen - hvor jeg trappet opp ganske kraftig (da kun repetisjon).

Det er fullt mulig å leve et normalt, sosialt liv med deltidsjobb samtidig som man tar årsenheten. De som bor i en by der årsenheten undervises i, bør ikke ha store problemer med å komme inn (spesielt ikke om de tar høyde for at de kanskje må benytte seg av et ekstra semester til å forebedre eventuelle B-er/C-er til A-er. Det er lurest å sikte på A i snitt om en vil inn på UiB; fordi det i høst tilogmed ble loddtrekning blant studentene med kun A-er. Vil tro UiT har litt lavere krav enn UiB.)

- Såfremt man har en genuin interesse for psykologi (dette finner man vanligvis ut av iløpet av semesteret), vil man ta til seg mesteparten av kunnskapen relativt uproblematisk. Med nysgjerrighet og interesse kommer man svært langt! Å dele opp pensum er også veldig lurt, slik at man har en tidsplan å forholde seg til! Gir både mestringsfølelse, og fin kontroll.

Det gjelder altså å vite hva/hvor man vil, planlegge litt, og kose seg underveis:-)

Edit: Skriveleif.

Endret av Cerasus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...