AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #1 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg lærte at man først legger sammen alle karakterene, også eksamenskarakterene fra vgs vitnemål og dividerer det med antallet karakterer (for å finne gjennomsnittet) og deretter multipliserer/ganger dette med tallet 10. Jeg fikk bare 31,3 poeng. Dritkjipt! Ser nå at de fleste linjer krever mer enn 33 poeng. Hva gjør jeg?? Har lyst til å studere enten markedsføring eller interiørarkitekt. Gjennomsnitts karaktereren min er 3,2. Ikke noe å skryte av. Det er først NÅ jeg innser jeg burde jobbet bedre på skolen. Innser NÅ at det faktisk er viktig med gode karakterer. Har noen av dere kommet inn på høyskole tross alt dårlige karakterer fra vgs?? Kan noen fortelle meg litt? Har jeg sjangs til å komme inn på noen skole? jeg vil gjerne ha en utdannelse og det nå! har tenkt å begynne til våren eller høsten 2012. Er 19 år og har generell studiekompetanse med 1 året i design og håndverk og 2 året interiør og utstillingsdesign. Beste karakterene mine er i norsk og prosjekt til fordypning/programfag. De verste karakterene er i matte. Aldri vært god i det! Hadde hjulpet med litt tips og råd og erfaring osv osv. Føler meg litt hjelpesløs her akkurat nå...
otilie Skrevet 20. oktober 2011 #2 Skrevet 20. oktober 2011 sålenge du ikke er kresen til hvor du vil gå på skole så kommer du nok inn! studiet mitt hadde ingen poenggrense fks. Men samme studiet i Oslo hadde veldig høy grense. Det fins privatskoler du kan begynne på der det ikke kreves studiepoeng... Noen av de har opptaksprøver. Har du sett nøye igjennom de fleste skoler som tilbyr studier du kunne tenkt deg? Du kan jo ev. ta et år på folkehøgskole eller noe, så får du noen ekstra poeng hvertfall. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #3 Skrevet 20. oktober 2011 sålenge du ikke er kresen til hvor du vil gå på skole så kommer du nok inn! studiet mitt hadde ingen poenggrense fks. Men samme studiet i Oslo hadde veldig høy grense. Det fins privatskoler du kan begynne på der det ikke kreves studiepoeng... Noen av de har opptaksprøver. Har du sett nøye igjennom de fleste skoler som tilbyr studier du kunne tenkt deg? Du kan jo ev. ta et år på folkehøgskole eller noe, så får du noen ekstra poeng hvertfall. Får man ekstrapoeng av det? .. Noe å tenke på Flere? Jeg kunne også tenkt meg å studere noe innen idrett. Kan studere i Oslo, Vestfold, Østfold og Akershus. (Som i overalt i Oslo, Sandefjord, Larvik, Tønsberg, Moss, Halden, Sarpsborg, Fredrikstad, Ski, Vestby, Son osv.)
otilie Skrevet 20. oktober 2011 #4 Skrevet 20. oktober 2011 Får man ekstrapoeng av det? .. Noe å tenke på Flere? Jeg kunne også tenkt meg å studere noe innen idrett. Kan studere i Oslo, Vestfold, Østfold og Akershus. (Som i overalt i Oslo, Sandefjord, Larvik, Tønsberg, Moss, Halden, Sarpsborg, Fredrikstad, Ski, Vestby, Son osv.) ja, jeg husker ikke hvor mange det er man får.. det er ikke så mye, men det hjelper jo på! Du får bare kikke rundt på skoler, du finner nok garantert noe med en lav grense eller ingen grense om du bare leter grundig Er jo de største skolene som det er reklamert mest for Når du søker kan du jo sette opp 10 valg var det vel (eller 8?), så du kan jo søke på mye forskjellig... Men husk at det går an å bytte studie/videreutdanne seg hvis du føler du har kommet inn på helt feil studie. Ellers kan du ta privatist for å forbedre karakterene dine, da! Men jeg hadde bare LITT høyere poeng enn deg (husker ikke i farta) og jeg går på et studie jeg trives på jeg )
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #5 Skrevet 20. oktober 2011 Tusen takk for svar! Skal surfe litt rundt og sjekke ut hva jeg klarer å finne. Hva studerer du da?
Gjest Spinell Skrevet 21. oktober 2011 #6 Skrevet 21. oktober 2011 Hvert år er det en hel drøss med studieplasser "til overs" på høgskolene rundt omkring, og som blir lagt ut etter "førstemann til mølla-prinsippet" på Samordna opptak, så ett eller annet kommer du nok inn på. Studiestedene som opererer under Samordna opptak (alle de offentlige + noen private) hadde vel søknadsfrist i vår, så for våren 2012 er det kanskje ikke så mange muligheter for oppstart, med mindre du søker en privatskole med egne frister. Sjekker du denne siden på Samordna opptak, ser du at alle kvalifiserte søkere kom inn på svært mange linjer i 2011. Søkertallene kan svinge fra år til år, men det gir i alle fall en pekepinn om hva du kan komme inn på og hvor. For å få flere studiepoeng kan du: 1. Ta opp igjen fag - forbedring fra f.eks 2 til 4 i noen fag kommer godt med. 2. Ta et år på folkehøgskole eller på et studium du kommer inn på 3. Ta språk- eller realfag (det gir ekstrapoeng) 4. La tiden gå og samle alderspoeng Disse punktene kan selvsagt kombineres
Mistymya Skrevet 21. oktober 2011 #7 Skrevet 21. oktober 2011 Folkehøgskole gir 2p (eller militæret/1år høyere utdanning) Ellers får en alderspoeng fra fyllte 20. 2 poeng per år, intill 8 poeng
otilie Skrevet 21. oktober 2011 #8 Skrevet 21. oktober 2011 Tusen takk for svar! Skal surfe litt rundt og sjekke ut hva jeg klarer å finne. Hva studerer du da? Jeg går faglærer i kunst og håndverk på høgskolen i Telemark (Notodden) ^^ er ikke så mange som har lyst til å bo på Notodden siden det er et litt avsidesliggende sted Men det er absolutt ikke noe negativt med det! (Bortsett fra at vi må kjøre nesten en time for å dra på shopping. Men jeg er jo her for å studere, ikke shoppe lol ) så trur de fleste kommer inn på denne skolen hvertfall. Det var ingen grense da jeg søkte. Usikker på hvordan det er med de andre faga, men sikkert noe av det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå