Gå til innhold

Opp i muskler-ned i fettprosent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører og leser litt forskjellig. Men når man vil oppnå best mulig i styrketrening for å bygge muskler, hva er best da: Trene kondisjon før eller etter styrke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huh

Skrevet

Det går ikke an å gå ned i fettprosent, og opp i muskler. Fysiologisk umulig.

Psykologisk vil jeg anta at det er mest hensiktsmessig å trene styrke før en eventuell kardio økt.

• Liker 1
Skrevet

Tren styrke først og avslutt med kardio på ca 20 minutter eller noe i den duren. Dumt å slite seg ut på kardio før en styrkeøkt slik at man ikke presterer like bra.

Kondisjonstreningen trenger ikke være mer enn en rask gåtur.

Skrevet

Psykologisk vil jeg anta at det er mest hensiktsmessig å trene styrke før en eventuell kardio økt.

Tren styrke først og avslutt med kardio på ca 20 minutter eller noe i den duren. Dumt å slite seg ut på kardio før en styrkeøkt slik at man ikke presterer like bra.

Kondisjonstreningen trenger ikke være mer enn en rask gåtur.

Dette er feil! Alltid cardio før styrketrening!

Gjest Solmåne
Skrevet

Jeg mener at man skal trene kondisjon først og så styrke rett etterpå for maksimal forbrenning og bygging av muskler :) Det er iallefall det jeg har hørt.

Skrevet

Jeg blir alltid litt ekstra glad når folk som ikke vet hva de snakker om kommer med bastante meninger, uten å ha noe som helst ryggdekning for utsagnene sine. Takk!

Skrevet (endret)

Jeg blir alltid litt ekstra glad når folk som ikke vet hva de snakker om kommer med bastante meninger, uten å ha noe som helst ryggdekning for utsagnene sine. Takk!

Nå har jeg faktisk en del "ryggdekning" for det jeg sier!

Hovedårsaken er at man ved la oss si 40-50 minutter cardio (f eks løping) ikke blir så sliten i musklene at det hindrer en i å gjøre en skikkelig innsats med vektene etterpå.

Jeg har trenererfaring fra bl a fitness/figure mijøet i USA, og der er dette basic kunnskap.

Endret av charlott
Skrevet

Nei, nå tror jeg du må lese litt mer før du svarer. Du SKAL ha oppvarming før en styrkeøkt, det stemmer, men du skal ikke slite deg ut med kondisjon.

Hvordan i all verden skal man klare å slite ut kroppen på en styrkeøkt hvis den er gåen etter kondisjonsøkt? Jeg liker ihvertfall å bruke energien min på styrketreningen for maksimalt utbytte av økten.

• Liker 2
Skrevet

Nå har jeg faktisk en del "ryggdekning" for det jeg sier!

Skal komme med argumenter etterhvert når jeg får tid.

Bra!

Jeg håper du kommer med noe annet enn beginners-gain, eller linker til X sin hjemmeside som sier Y :)

• Liker 1
Skrevet

Nei, nå tror jeg du må lese litt mer før du svarer. Du SKAL ha oppvarming før en styrkeøkt, det stemmer, men du skal ikke slite deg ut med kondisjon.

Hvordan i all verden skal man klare å slite ut kroppen på en styrkeøkt hvis den er gåen etter kondisjonsøkt? Jeg liker ihvertfall å bruke energien min på styrketreningen for maksimalt utbytte av økten.

Rent fysiologisk har jeg vanskelig for å se at kroppen skulle ha et signifikant dårligere utgangspunkt for en grei styrkeøkt etter en lett kardioøkt.

• Liker 1
Skrevet

Rent fysiologisk har jeg vanskelig for å se at kroppen skulle ha et signifikant dårligere utgangspunkt for en grei styrkeøkt etter en lett kardioøkt.

Det er viktig at musklene er godt oppvarmet før man begynner med hard styrke. Da er musklene mer elastiske og tåler mer. Det sier seg selv. Så når det kommer til spørsmålet til TS så er nok kondisjonstrening det mest optimale å begynne med, så får kroppen bli god og varm før hun avslutter med en styrkeøkt som gjør at hun har utnyttet treningsøkten maksimalt.

Skrevet

Det er viktig at musklene er godt oppvarmet før man begynner med hard styrke. Da er musklene mer elastiske og tåler mer. Det sier seg selv. Så når det kommer til spørsmålet til TS så er nok kondisjonstrening det mest optimale å begynne med, så får kroppen bli god og varm før hun avslutter med en styrkeøkt som gjør at hun har utnyttet treningsøkten maksimalt.

Bra du quoter det jeg sier, omformulerer det, og skriver det på nytt! :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har studert idrett, og der lærte vi at vi skulle ta det som var hovedpoenget med treningen først. Er hovedpoenget å trene styrke, ta det først. Er hovedpoenget å trene kondisen, ta det først. Altså prioitere det viktigste først!

Jeg pleier ta 20 min på ellipsemaskin i rolig tempo, så hard styrketrening. Tar gjerne en halvtime eller noe på mølla etterpå, hvis jeg har mer å gå på, og for å forbrenne litt ekstra.

Jeg har hovedfokuset på styrketrening, tar kondisjon i lett versjon før og evnt etter.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har studert idrett, og der lærte vi at vi skulle ta det som var hovedpoenget med treningen først. Er hovedpoenget å trene styrke, ta det først. Er hovedpoenget å trene kondisen, ta det først. Altså prioitere det viktigste først!

Jeg pleier ta 20 min på ellipsemaskin i rolig tempo, så hard styrketrening. Tar gjerne en halvtime eller noe på mølla etterpå, hvis jeg har mer å gå på, og for å forbrenne litt ekstra.

Jeg har hovedfokuset på styrketrening, tar kondisjon i lett versjon før og evnt etter.

Du har ett poeng med hva sm er hovedhensikten med treningen, men min erfaring er uansett at det ikke skader å starte med cardio.

Tanke: Tror du ikke du kunne gjenneomført samme styrketrening om du hadde tatt 40-45 min cardio først?

Skrevet

Ehm.. Er det ikke sånn at det finnes et glykogenlager i musklene som tilsvarer rundt 45 min jobbing, og at man derfor skal starte med det først? Og når lageret er tomt så går man over på kardio og forbrenner mest fett..

Skrevet

Denne tok jeg ikke helt. Man kan da eliminere fett og bygge muskler?

Jeg har lært at man tar styrken først (etter litt oppvarming) og kardio etter styrke. I hvertfall hvis man skal presse seg litt på styrken - noe jeg synes man bør. Det er tull å deise frem og tilbake med en 1 kilos-manual spom knapt gir motstand - også for jenter.

Det jeg selv praktiserer er stort sett kondisjon først og så noen styrkeøvelser (overkropp) etterpå, men jeg er ikke så veldig dedikert når det kommer til styrketrening. Men prøver å ha en ordentlig styrkeøkt i uken og da tar jeg bare oppvarming først. Skal jeg kjøre knebøy er jeg jo helt utkjørt i beina hvis jeg har jogget ei mil først - ingen vits.

• Liker 1
Skrevet

Denne tok jeg ikke helt. Man kan da eliminere fett og bygge muskler?

Jeg har lært at man tar styrken først (etter litt oppvarming) og kardio etter styrke. I hvertfall hvis man skal presse seg litt på styrken - noe jeg synes man bør. Det er tull å deise frem og tilbake med en 1 kilos-manual spom knapt gir motstand - også for jenter.

Det jeg selv praktiserer er stort sett kondisjon først og så noen styrkeøvelser (overkropp) etterpå, men jeg er ikke så veldig dedikert når det kommer til styrketrening. Men prøver å ha en ordentlig styrkeøkt i uken og da tar jeg bare oppvarming først. Skal jeg kjøre knebøy er jeg jo helt utkjørt i beina hvis jeg har jogget ei mil først - ingen vits.

Joda, det går, men et tar litt tid. Og så må kosten være riktig.

Og, som du sier, man må løft e tungt, skikkelig tungt! :trene:

Skrevet

Mange forskjellige svar gitt! Men følger en toppidrettsutøver sin treningsprogram uke for uke. Og hun starter alltid med styrke først og avslutter med rolig joggetur 20-30 minutter.

Prøver den i 5 uker først og ser! Fungerer det ikke noe særlig, bytter jeg. Tror man bare skal finne ut hva som fungerer best for ens egen kropp.

Men jeg har også hørt at man burde trene styrke først og deretter kondis/cardio. Blant annet fordi da forbrenner man mer fett. Jeg vil ha bort mest mulig fett hehe... og få fram muskler.

Vil gjerne se ut noe slikt som dette:

http://i55.tinypic.com/2yl1pp5.jpg

Ohlala!

Må også stramme opp kostholdet mitt. Jeg trener en del fra før (4 ganger i uka) og spiser gjennomsnittlig sunt, men jeg endrer treningsplanen litt og strammer opp kostholdet. Mer og tyngre styrke, sunnere matvaner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...