Gå til innhold

Hjelp! Datteren min blir "bimbo-blondine"!

Anbefalte innlegg

Gjest Marianne
Skrevet

Først, jeg mener ikke å stigmatisere noen med denne overskriften, jeg kom bare ikke på noe annet.

Saken er at min datter på snart 18 (jada, jeg vet hun er voksen, snart i hvertfall) har forandret seg mye den siste tiden. Mye er positivt, bl. a. har hun trent seriøst i snart 2 år og har fått en flott trent kropp, det er selvsagt helt greit.

Men, så er det dette med soling etc, hun blir stadig brunere, og det siste er at hun sier hun skal operere brystene dagen hun blir 18 år. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle svare, så jeg virket nok litt paff.

Ikke at det kom fullstendig uventet, da flere andre i miljøet hennes har gjort det, noen også før det var 18 (i Sverige/Latvia eller noe tror jeg ??)

Det viktigste for meg er selvsagt at hun tar valg som hun er fornøyd med, jeg skal være så ærlig å innrømme det. Men, jeg synes at verdiene (utseendemessig) hun nå legger opp til, er noe kortsiktige...! Mulig at unge gutter i dag tenner på solarioumsbrune blondiner med store pupper, men jeg tror neppe det vil gavne henne i lengden!?

Dette er selvsagt et utløp for litt frustrasjon fra min side, men allikevel, hva mener dere?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Katten.
Skrevet (endret)

Skal man være veldig kynisk, så vil det muligens gagne henne resten av livet: om hun vet å bruke det riktig.

Skal man se litt mer realistisk på det, vil jeg si at det er en stor feil.

For å ta et eksempel:

Ei venninne av min lillebror valgte å ta silikon i en alder av nitten år. I hovedsak for å styrke selvtilliten sin. Hun var en del av den typiske bimbo-gjengen. Solarium, trening, mye naken hud og blottet for intelligens.

Det gikk ikke mange månedene før hun vurderte å fjerne dem. Mesteparten av hennes bekjente så på henne som den dumme blondina som måtte ta silikon for å gjøre opp for manglende dypere kvaliteter...

Edit: det er vel nesten obligatorisk for meg, mtp mitt rykte her inne, å spørre om bilder av datteren? :nigo:

Endret av Katten.
  • Liker 5
Skrevet

Heldigvis er de fleste "dumme" valg i dagens samfunn reversible. Så lenge hun er satt godt inn i hva det betyr å ta silikonpupper, så er det (dessverre) hennes valg. Samme gjelder soling; det eneste du kan opplyse henne om, er at det er svært skadelig for huden med mye solariumsbruk. Må gjerne vise henne f.eks. følgende skrekkeksempler:

http://www.yatesacupuncture.com/facelift/sun_damage_chest.jpg

http://www.pacificaskinwellness.com/pacifica/images/brownspots_treatment_ipl_chest_big.jpg

http://fullertondermatology.com/images/skin-face-sundamage.jpg

Ellers, som tidligere nevnt, er jo det meste reversibelt når hun en dag bikker over i voksenalderen og vil se "normal" ut igjen. Blekt hår kan farges tilbake/ gror ut igjen, solariumsfarge forsvinner, og silikonpupper kan taes ut. Siden hun har penger til å ta en slik operasjon når hun er 18, regner jeg med at hun i ALLE FALL har råd til det når hun er noen år eldre.

Lykke til!

Skrevet

Huff og huff, de aner ikke hva de gjør med seg selv og for fremtiden sin...

Ser at ungjenter har litt for mange trutmunn/puppebilder på FB, og bare det gjør at yrkeslivet kan bli amputert! Da jeg var ung hadde vi et kallenavn for sånne jenter; geledamer. De hadde solariumsbrune fjes, rosahvit leppestift og høye lugger - full av gele, og de så dønn like ut alle sammen, og ble stemplet som litt dumme...

Det er lett å la seg blende av flotte (og ikke minst populære) venninner, men mye solarium på sikt er ikke bra. Silikon kan være greit nok om det er naturlig, hvilket det sjeldent er med disse yngste jentene.

Tror at de må få prøve seg litt, men tror også at en mors alvorsprat må inn i bildet også. Mye av det man blir oppfattet som i tenåra, blir hengende ved en resten av livet.

Skrevet

Om hun vil ta silikon når hun blir 18, og har råd til det, er det desverre lite du kan gjøre med det. Men du kan i hvertfall ta en¨alvorsprat¨med henne om hvorfor hun vil gjøre det? Så finner du ut om hun gjør det fordi ¨det er blitt så normalt og ¨alle¨andre (i hennes omgangskrets) gjør det, eller om hun faktisk har så dårlig selvtillit.. Du kan i hvertfall få henne til å tenke gjennom dette nøye, få henne til å tenke 5/10/20 år fremover og hvordan hun tror det vil påvirke henne senere.. Og få henne til å tenke igjennom hvilke signaler hun sender til andre unge jenter, som vurderer å ta silikon fordi ¨alle¨gjør det og man liksom ikke er bra nok uten..

Selvtilliten henger sjelden i puppene, om man er helt flatbrystet og har abolutt ingenting, så er det en ting. Eller om man har fått hengete pupper etter svangerskap er det også en ting, men hvis hun er noenlunde normal fra før, så er det ofte at etter man har tatt silikon at man finner noe annet man ikke er fornøyd med. Så fikser man det og, etter det finner man noe nytt, og slik holder det på.. Selvtilliten øker kanskje for en periode etter oprasjonene, hvis de er vellykket, men så finner man nye ting og da har det egentlig ikke hjulpet.

Skrevet

Ikke meningen å kritisere, jeg spør bare fordi jeg lurer.

Hva slags positive interesser viderefører dere foreldre til deres barn? Mamma var veldig forfengelig selv, og jeg merker at hun har videreført dette til meg. Men andre i nær familie har fått meg interessert i mer "sunne" ting som miljø, dyr, politikk, historie osv.

Kan dere ikke forsøke å påvirke henne til å få litt sunnere interesser?

Gjest happy_me
Skrevet

skjønner bekymringen din. Jeg ville tatt en prat med henne jeg, om jeg var deg. Det er vel det eneste du kan gjøre.

Skrevet

Det er vel en slik "fase" de fleste jenter kommer i en eller annen gang i løpet av livet. Noen drar den selvfølgelig lenger enn andre.

Skrevet

Hadde dette vært min datter, hadde jeg lurt på årsaken til hvorfor jeg feilet som mor.

• Liker 1
Skrevet

:klemmer:

Er nok ikke lett.. Har du et godt forhold til henne så du kan snakke med henne?

Prøv å finn ut hva hun vil med livet sitt. Planer om utdanning, reise osv?

Skal hun fylle på litt eller fylle på alt for mye? Må si det høres ut som om hun skal fylle på alt for mye. Hvis man gjør det for selvtillitten sin skyld så fyller man på litt for å få det mer normalt, noe som ikke merkes så godt..

Prøv å forklar henne at man forandrer seg mye på disse årene hun har framfor seg. Prøv å få henne til å tenke mer langsiktig. Hvor vil hun se seg selv om 5, 10 år?

Håper du får snakket med henne :klemmer:

Skrevet

Nå er jeg eldgammel (midten av 30 årene), men jeg har tilgode å møte menn (dvs + 20) som synes at silikon er attraktivt. De kan være fasinert, ift at det er stoore pupper, men følelsen blir jo ikke den samme. Arr og pupper som står rett opp, er ikke nødvendigvis så sexy når man tar av seg klærne.

Ift solarium så er jo ikke det like "permanent" som puppene, men det gjør ikke akkurat underverker for huden ift aldringsprosessen.

Desverre tror jeg ikke at en 18 åring hører så mye på moren sin i slike tilfeller, men er det noen andre som kan snakke med henne? Om ikke for å få henne til å endre mening, men ihvertfall for å sjekke om hun vet hva hun driver med?

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Hadde dette vært min datter, hadde jeg lurt på årsaken til hvorfor jeg feilet som mor.

Hadde du vært en tenåring, hadde du skjønt hvor lite enkelte faktisk hører på foreldrene sine. Vennemiljøet har faktisk mest å si i den alderen. Ganske dumt i enkelte tilfeller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...