Gå til innhold

Spm rundt barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei hei

jeg og min ex har en liten jentunge sammen.

vi er nå enig om at jeg skal betale bidrag etter vi flyttet hver for oss, men jeg er for tiden bare litt i jobb og tjener i underkant 200.000 i året.

ifølge nav kalkulatoren så kommer vi frem til 0,- i bidrag.

x'en er nå i fødselspermisjon så hun har vel ikke mye i "lønn" hun heller. Uannsett så gir det ikke noe utslag på kalkiulatoren hva vi skriver på hennes inntekt.

(vi skal forøvrig ned på nav og fylle inn no papir greier til uken)

men uannsett så har jeg jo ikke penger til mye siden jeg tjener så dårlig, men om 7mnd ca så vil jeg gå over i en annen jobb og vil da tjene en god del mer. (ca 350.000 i året).

Jeg vil da kunne betale bidrag, men spørsmålet er om nav lager en slags gjeld på meg slik at når jeg får jobben og normal(?) lønn så må jeg tilbakebetale bidrag fra idag?

Eller starter jeg bare betaling av vanlig bidrag fra jeg får jobben?

Hvor får evt x'en evt penger fra nå da? får hun bidrag av nav?

har prøvd å lese men det står så mye forskjellig så hodet er i kok :natti:

Takker for alle innspill, nå må jeg ta en kald dusj etter 2timer lesing på nettet, øya er rimelig firkantet nå! :biggrin::blomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

samboeren min tjener også under 200.000 i året, og han betaler 1700 pr mnd. han har ungen annenhver helg (fre-man) og hver onsdag.

ps, glemte å si at det ikke er min unge.

Endret av Moulu
Skrevet

Grensen for når du regnes som bidragsdyktig går et sted mellom 230 og 235 000 i årsinntekt når du bor alene.

Siden du ikke er bidragsdyktig så vil bidraget bli satt til 0 kroner, og du opparbeider deg da heller ikke gjeld.

Din eks kan søke om forskuddsbidrag, og summen hun vil få kommer an på hennes egen inntekt. Dere kan se satsene her

Skrevet

hei hei

jeg og min ex har en liten jentunge sammen.

vi er nå enig om at jeg skal betale bidrag etter vi flyttet hver for oss, men jeg er for tiden bare litt i jobb og tjener i underkant 200.000 i året.

ifølge nav kalkulatoren så kommer vi frem til 0,- i bidrag.

x'en er nå i fødselspermisjon så hun har vel ikke mye i "lønn" hun heller. Uannsett så gir det ikke noe utslag på kalkiulatoren hva vi skriver på hennes inntekt.

(vi skal forøvrig ned på nav og fylle inn no papir greier til uken)

men uannsett så har jeg jo ikke penger til mye siden jeg tjener så dårlig, men om 7mnd ca så vil jeg gå over i en annen jobb og vil da tjene en god del mer. (ca 350.000 i året).

Jeg vil da kunne betale bidrag, men spørsmålet er om nav lager en slags gjeld på meg slik at når jeg får jobben og normal(?) lønn så må jeg tilbakebetale bidrag fra idag?

Eller starter jeg bare betaling av vanlig bidrag fra jeg får jobben?

Hvor får evt x'en evt penger fra nå da? får hun bidrag av nav?

har prøvd å lese men det står så mye forskjellig så hodet er i kok :natti:

Takker for alle innspill, nå må jeg ta en kald dusj etter 2timer lesing på nettet, øya er rimelig firkantet nå! :biggrin::blomst:

Regner med at du er bidgragsudyktig etter det du forteller og da betaler du ikke barnebidrag. Du opparbeider deg heller ikke bidragsgjeldgjeld.

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder/lenkeliste/Veiledning/Merknader+til+det+beregnede+bidragsbel%C3%B8pet.90692.cms

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Hovedregler/Automatisk+justering+av+bidrag

http://www.nav.no/Internasjonalt/Opphold+i+utlandet/Bidragspliktig+eller+bidragsmottaker+i+utlandet/Sp%C3%B8rsm%C3%A5l+og+svar+-+Bidragspliktig+i+utlandet;jsessionid=263EBF5E222018D3A698CD0C1A6272C5.navnode01

http://www.nav.no/Om+NAV/Tall+og+analyse/Analyser/NAV+rapportserie/Andre+rapporter/_attachment/1073745900?_ts=10cd8656900

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...