Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte på vidergående denne høsten, på almen vg1! Det ble ikke helt som jeg hadde tenkt meg. Jeg kommer fra et miljø som er helt annerledes enn det som er faktum på denne skolen. Før var jeg del av et klassemiljø som var oppmuntrende og som jeg følte at jeg fikk utnyttet ferdighetene mine i fagene. Mens på den nye skolen gir omtrent alle blaffen i skolen, noe som gjør det vanskelig når vi skal diskutere i grupper. Folk sitter stort sett på facebook istedenfor, og det eneste som betyr noe er alkohol, fest og fyll. Flere av de i klassen røyker, snuser og bruker hasj! Jeg har alltid vært skoleflink, men nå gruer jeg meg så mye til skolen at jeg mister fokus på skolearbeidet. Når jeg sier at jeg ikke drikker alkohol himler de med øynene, og jeg føler meg ikke hjemme i dette miljøet. Har virkelig prøvd å ha en positiv innstilling til alt, og jeg kjenner meg ikke selv her jeg sitter som gruer meg fælt til neste skoledag. Hva kan jeg gjøre? Er det mulig å bytte skole nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er muligens mulig å bytte skole, hvis den skolen du vil bytte til har ledig skoleplass til deg. Jeg bytta skole, riktignok en måned tidligere enn deg, men det er sikkert mulig enda. Gå og snakk med en rådgiver om dette! Eventuelt ta en telefon til den skolen du vil bytte til først, for å høre om de vil ta imot deg.

Hvis du ikke får bytta i år, så kan du jo gjøre det til neste år. Jeg har hatt det akkurat som deg, og det var med på å gjøre de tre årene mine på VGS til et sant helvete. Men ikke bry deg om at de himler med øynene, mest sannsynlig er du en fornuftig og oppegående person og du trenger ikke deres aksept.

Fram til du får bytta skole, kan du f.eks. spørre lærerne om å få jobbe alene på oppgaver og prosjekter, siden resten av klassen er useriøs. Bare si det rett ut, at hele gjengen surfer Facebook og det går utover deg og skoleprestasjonene dine.

• Liker 1
Skrevet

Det er muligens mulig å bytte skole, hvis den skolen du vil bytte til har ledig skoleplass til deg. Jeg bytta skole, riktignok en måned tidligere enn deg, men det er sikkert mulig enda. Gå og snakk med en rådgiver om dette! Eventuelt ta en telefon til den skolen du vil bytte til først, for å høre om de vil ta imot deg.

Hvis du ikke får bytta i år, så kan du jo gjøre det til neste år. Jeg har hatt det akkurat som deg, og det var med på å gjøre de tre årene mine på VGS til et sant helvete. Men ikke bry deg om at de himler med øynene, mest sannsynlig er du en fornuftig og oppegående person og du trenger ikke deres aksept.

Fram til du får bytta skole, kan du f.eks. spørre lærerne om å få jobbe alene på oppgaver og prosjekter, siden resten av klassen er useriøs. Bare si det rett ut, at hele gjengen surfer Facebook og det går utover deg og skoleprestasjonene dine.

Takk for svar !

Skal gjøre alt jeg kan for å komme meg bort fra den skolen! Litt rart å gå fra himmel til helvete på bare to måneder. Håper jeg kommer inn på skolen der mange av mine bestevenner går, og ber til gud om det! Er et mareritt å skulle gå lenger på den skolen jeg går på nå. Hvor lenge gikk du på den skolen du mistrivdes på?

• Liker 1
Skrevet

Er det noen flere som har opplevd det jeg går igjennom nå? Trenger litt erfaring.. er litt nedfor nå!!! :sukk:

Skrevet

Jeg har opplevd noe lignende, men det kan egentlig ikke helt sammenlignes med din situasjon. Skriver litt om det uansett, jeg ;)

Jeg kom fra et lite sted når jeg begynte på vg1 i den nærmeste byen. Kjente absolutt ikke en sjel der, og hadde det vanskelig de første par månedene... Folkene er stort sett greie, men det handler mye om fyll og fest her også, og det var mange som var ukonsentrerte. Fjoråret var litt bedre, kjente folk bedre og sånn, men fant meg fortsatt ikke til rette sosialt. Klassa mi var ikke særlig inkluderende og da jeg ikke hørte til "den kule gjengen" som festet hver helg, ble jeg litt utenfor. Hadde lite til sosialt liv, men hadde heldigvis andre venner utenom skolen :)

Nå i år (vg3) slutta flere av folkene i klassa mi som jeg hengte litt med tidligere. Da tok jeg steget og byttet klasse. Ja, det høres ut som et lite steg, men jeg var ganske nervøs for hva folk kom til å si om det! Heldigvis var det nesten ingen som brydde seg og jeg har det MYE bedre nå! :jepp: Angrer ikke et sekund på at jeg byttet klasse. Folk er mye mer inkluderende i denne klassa og jeg har en fast gjeng å være med :) Jeg tenker jo litt på hvordan livet mitt hadde vært nå hvis jeg hadde blitt plassert i denne klassa fra begynnelsen av, men gjort er gjort og jeg har det bra nå. Det er det som teller!

Så selv om historien min er ganske forskjellig fra din og jeg ikke hadde det på langt nær så ille som du, ts, så hjelper det kanskje litt? :)

Når det gjelder din situasjon så prøv først om du kan bytte skole, kanskje du må ta opp igjen noen fag for å gjøre det, men det kommer til å være verdt det! Om du ikke kan bytte skole, så bytt klasse. Sjansen for at en ny klasse er på samme måte er jo der, men kanskje du kjenner noen i en annen klasse sånn at det er lettere å bytte? Om ingenting av dette går og du ikke takler å gå på skolen med de idiotene (noe jeg skjønner) så er siste utvei å ta noen nettstudier. Det er dyrt, så du bør nok prøve det andre først.

Ellers så var jo forslaget lenger oppe om å snakke med lærerne en god ide :) Snakk med rådgiver eller en lærer du kommer overens med om dette, så kan de sikkert tilpasse gruppearbeid og sånt til deg.

Håper dette hjelper litt, ts! :) Stå på, det kommer til å ordne seg :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...