Gå til innhold

Vasking av ulljakke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ulljakke i 85% akryl og 15% ull. Hvordan kan jeg maskinvaske den uten at den blir ødelagt eller veldig nuppete? Holder det å ta det på ullprogrammet på 30 grader?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har en ulljakke i 85% akryl og 15% ull. Hvordan kan jeg maskinvaske den uten at den blir ødelagt eller veldig nuppete? Holder det å ta det på ullprogrammet på 30 grader?

Ja!

Skrevet

Tilleggsspørsmål (er litt grønn på området): Hvis jeg bruker Milo som vaskemiddel, skal jeg ha tøymykner (comfort) da?

Skrevet

Jeg leste akkurat en artikkel hvor det stod at ull tåler både varme grader og sentrifugering med mange omreidninger.

Det eneste som kan ødelegge ullplagg er kombinasjonen såpe og mye bevegelse under vask (da toves det).

Men selv vasker jeg alltid ullplagg på ullprogram for å være på den sikre side.

Artikkelen sa forresten også at nupping ikke har noe med vaskingen å gjøre, selv har jeg også blitt tipset av betjeningen hvor jeg kjøpte mine ullplagg at nupping har mer med gnissninger og varme plagget utsettes for under bruk.

Håper dette hjelper :D

Skrevet

Jeg leste akkurat en artikkel hvor det stod at ull tåler både varme grader og sentrifugering med mange omreidninger.

Det eneste som kan ødelegge ullplagg er kombinasjonen såpe og mye bevegelse under vask (da toves det).

Men selv vasker jeg alltid ullplagg på ullprogram for å være på den sikre side.

Artikkelen sa forresten også at nupping ikke har noe med vaskingen å gjøre, selv har jeg også blitt tipset av betjeningen hvor jeg kjøpte mine ullplagg at nupping har mer med gnissninger og varme plagget utsettes for under bruk.

Håper dette hjelper :D

Ja, tusen takk! :)

Nå trenger jeg bare svar på om jeg skal bruke tøymykner :sjenert:

Skrevet

Ikke bruk tøymykner, for det vil ødelegge ullfibrene (det samme vil vanlig vaskemiddel, så omo er et klokt valg)

dersom du opplever at jakka blir statisk (pga akrylen) så finnes det omo tøymykner.

Lykke til med vasken :jepp:

Skrevet

så omo er et klokt valg)

Milo mener du vel?!

Skrevet

Forutsatt at Garberea mente Milo, så takker jeg dere alle! :)

Skrevet

Hmm nå googlet jeg litt, og noen skrev at man kunne bruke comfort. Jeg er litt redd for at den gode ulljakken min ikke skal være myk lenger. Er dere sikre på at jeg ikke kan bruke comfort?

Gjest Elfrida
Skrevet

Det finnes egne skyllemidler for ull, Milo har ett bl.a.

Gjest Normalfordeling
Skrevet

Bruk tøymykner du. Jakke består først og fremst av akryl så den lille ulla som er der har null betydning. Jeg tipper at en sånn blanding så er det hipp som happ om du bruker Milo eller Omo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...