AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #1 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg jobber nå i det statlige og kommer mest sannsynlig til å gå over i det private snart. Jeg vet veldig lite om hvordan det er å jobbe i det private. Hvilke regler MÅ det private følge? Har de noen lover/forskirfter eller styrer de helt som de vil?? Jeg skal snart skrive kontrakt og vil veldig gjerne vite hva som bør stå i kontrakten og hva slags regler de følger. Jeg tenker bla på ferieuker og sykedager Håper noen kan hjelpe meg litt
SmallTalk Skrevet 20. oktober 2011 #2 Skrevet 20. oktober 2011 De er pålagt å føle AML, og det er absolutte minimum. Dersom bedriften er en IA-bedrift så har du bedre betingelser på sykefravær enn det AML har som utgangspunkt. Forskjellen på å jobbe statlig og privat er ikke så stor. Den største forskjellen er at en statlig jobb er dønn sikker, det er ikke en jobb i det private. På den andre siden så er lønna normalt sett høyere i det private enn i det offentlige.
Gjest pellepirat Skrevet 20. oktober 2011 #3 Skrevet 20. oktober 2011 Veldig diffust å sammenligne offentlig og privat på generell basis. Jeg har vært ansatt i privat sektor i 5 år, men har nå kommet inn under staten og tjener mye bedre. Det negative med det private der jeg var, var at de hadde laget regler som er helt i grenseland av hva som er lov, ting som er betydelig bedre og mer ordnet i staten. Tilleggene i staten er bedre (hvertfall for min del, både ubekvems- og overtid). Den økonomiske biten under det private var også et større press, da man må levere resultater på en litt annen måte en statlig. En privat bedrift er i større grad avhengig av overskudd. Men igjen, alt dette blir veldig generelt. Så spørs det jo om du skifter yrke el. om du bare skifter fra offentlig til privat?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #4 Skrevet 20. oktober 2011 De er pålagt å føle AML, og det er absolutte minimum. Dersom bedriften er en IA-bedrift så har du bedre betingelser på sykefravær enn det AML har som utgangspunkt. Forskjellen på å jobbe statlig og privat er ikke så stor. Den største forskjellen er at en statlig jobb er dønn sikker, det er ikke en jobb i det private. På den andre siden så er lønna normalt sett høyere i det private enn i det offentlige. Nja. Blir mange steder mindre forskjeller mellom staten og private. For eksempel er staten en stor synder når det gjelder vikariater og midlertidige stillinger, så det er ikke nødvendigvis sikkert å jobbe i staten.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #5 Skrevet 20. oktober 2011 Veldig diffust å sammenligne offentlig og privat på generell basis. Jeg har vært ansatt i privat sektor i 5 år, men har nå kommet inn under staten og tjener mye bedre. Det negative med det private der jeg var, var at de hadde laget regler som er helt i grenseland av hva som er lov, ting som er betydelig bedre og mer ordnet i staten. Tilleggene i staten er bedre (hvertfall for min del, både ubekvems- og overtid). Den økonomiske biten under det private var også et større press, da man må levere resultater på en litt annen måte en statlig. En privat bedrift er i større grad avhengig av overskudd. Men igjen, alt dette blir veldig generelt. Så spørs det jo om du skifter yrke el. om du bare skifter fra offentlig til privat? TS: jeg skal ha samme type yrke, skifter kun til det private
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå