Gå til innhold

Svetter utrolig mye når jeg trener

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg svetter ekstremt mye når jeg trener. Bare en halvtime på stepmaskinen og det renner fra fjeset, brystet, magen, ryggen, mellom lårene. Ekstrem svetting. Dette er egentlig en grunn til at jeg ikke trener på treningsstudio. Er ikke akkurat så attraktivt med ei dame som har våte flekker over hele seg.

Men det jeg lurer på er om det er bra eller dårlig at jeg svetter så sykt mye? Jeg innbiller meg at jeg kvitter meg med noe når jeg svetter så mye, men betyr dette at det er lettere å gå ned i vekt? Eller er bare den ekstreme svettingen et hy og helvette som ikke drar noen fordeler med seg... ?

- kvinne, 20

Videoannonse
Annonse
Gjest badeand1
Skrevet

. Er ikke akkurat så attraktivt med ei dame som har våte flekker over hele seg.

Tviler ganske mye på at folk bryr seg om at du svetter mye. Det er tross alt et trningsstudio.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Skal vedde på at du svetter helt normalt mye, men du oppfatter det som unormalt.

Det at du svetter mye, tyder på at du fort blir varm, noe som igjen tyder på at du har muskler som virker bra! Det er aktivitetene i musklene som får kroppstemperaturen til å øke, dette vil kroppen prøve å regulere ned igjen ved å slippe ut svette. Fordampning av væske krever mye energi, noe som effektivt kjøler kroppen. Overoppheting (uansett grunn), er ikke noe å ta lett på, i ekstreme tilfeller kan man få hjertesvikt. Svetting er med andre ord svært viktig!

Du går ikke ned i vekt pga svetting, men du mister mye væske. Det er derfor veldig viktig å fylle på ved å drikke.

Endret av Lutetium 71
  • Liker 2
Skrevet

Jeg vil ikke si at det er normalt. Kan huske jeg var på joggetur med en venninne som klagde over at hun svekket noe så utrolig på ryggen, til slutt så fikk jeg kjenne under tskjorta.. Det var vått, ja, men når hun kjente på ryggen min tok hun tilbake alt hun hadde sagt om at hun svettet unormalt mye. det blir seriøst en dam....

Tror jeg har det etter faren min som er minst like ekstrem. Det gjelder i vanlige tilfeller også. Jeg kan bli klam på ryggen på kommando. hehe æsj. Og jeg må bruke spesialdeodorant for å holde armhulene i sjakk til hverdags...

Så man går ikke raskere ned i vekt om man storsvetter, enn de som svetter lite? Ok.. blæ.. da kunne jeg meget gjerne vært foruten denne høye svetteproduksjonen..

Skrevet

Jeg vil ikke si at det er normalt. Kan huske jeg var på joggetur med en venninne som klagde over at hun svekket noe så utrolig på ryggen, til slutt så fikk jeg kjenne under tskjorta.. Det var vått, ja, men når hun kjente på ryggen min tok hun tilbake alt hun hadde sagt om at hun svettet unormalt mye. det blir seriøst en dam....

Hvis det virkelig er ekstremt, bør du kanskje ta en prat med legen?

Tror jeg har det etter faren min som er minst like ekstrem. Det gjelder i vanlige tilfeller også. Jeg kan bli klam på ryggen på kommando. hehe æsj. Og jeg må bruke spesialdeodorant for å holde armhulene i sjakk til hverdags...

Så man går ikke raskere ned i vekt om man storsvetter, enn de som svetter lite? Ok.. blæ.. da kunne jeg meget gjerne vært foruten denne høye svetteproduksjonen..

Som jeg var inne på, er mye svette tradisjonelt forbundet med høy aktivitet, så det er egentlig ett godt tegn. Vil du ned i vekt, kan du kanskje få med deg denne artikkelen. Kom over linken her på kg, nå nettopp.

Skrevet

Jeg gidder ikke gå til legen med mindre jeg har en god grunn. Overdreven svetting når jeg trener syns jeg ikke er noe jeg bør plage legen med. Så lenge jeg har deodorant som funker. Men takk for svar, og artikkel :)

Skrevet

Man svetter jo individuelt, men hovedsakelig er det tegn på effektuttak.

Jeg er i god form, men jeg blir klissvåt av svette etter en hard økt likevel. Ikke bekymre deg!

Skrevet

Jeg tror nok du svetter mer enn andre, for det gjør jeg. Her snakker vi om at det virkelig renner svette av rygg og bryst. Det skal ikke så mye til før jeg svetter heller.

Heldigvis slik som noen nevnte, så er det bare bra å svette. Det er mye verre hvis man svetter for lite slik at kroppen ikke får kjølt seg ned.

Så det er bare å fortsette å trene og svett videre uten å bry deg om andre.

Skrevet

Godt å høre at jeg ikke er alene iallefall!

Skrevet

Godt å høre at jeg ikke er alene iallefall!

Vi svetter for å kjøle ned kroppen slik at en ikke skal bli overopphetet. Det er en god ting at en svetter mye :jepp: Du skal se mannen min når han er ferdig med en 2 timers treningsøkt. Han ser ut som han har vært på svømmetur. Jeg ser ikke ut som noe modell jeg heller :skratte:

Skrevet

Jeg synes bare det ser kult ut når folk blir svette på trening.

Dette er jo noe individuelt. Men ettersom man kommer i bedre form vil man merke at man svetter mer. Som Maja over meg sier, så svetter man får å kvitte seg med varme som skapes under trening. Når kroppen blir vant til å trene blir den også flinkere til å kvitte seg med overskuddsvarm = mer svetting.

Skrevet

Jeg er rett og slett gjennomvåt når jeg er ferdig med å trene. Håret mitt kan vris opp. Sokkene er våte.. Rød i trynet.. Å få svette i øynene er ikke godt.. Hehe.. Absolutt ikke flau over det, ser på det som en normal ting å gjøre under og etter trening.

Skrevet

Dette er jo noe individuelt. Men ettersom man kommer i bedre form vil man merke at man svetter mer. Som Maja over meg sier, så svetter man får å kvitte seg med varme som skapes under trening. Når kroppen blir vant til å trene blir den også flinkere til å kvitte seg med overskuddsvarm = mer svetting.

Håper virkelig ikke at jeg kommer til å svette mer jo bedre form jeg kommer i :daane:

Skrevet

Håper virkelig ikke at jeg kommer til å svette mer jo bedre form jeg kommer i :daane:

Hvis treningen gir deg mer muskelmasse, så jo, det er sannsynlig. Større muskler kan utføre tyngre arbeid, og bruker også mer energi. Det er dermed sannsynlig at større muskler også vil produsere mer varme, som dermed selvsagt trenger mer kjøling: Svette!

Dette prinsippet gjelder forsåvidt datamaskiner også, jo kraftigere, jo mer kjøling trenger de!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...