Gå til innhold

små barn vs store barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste tråden om hun som ønsker mere barnebidrag etter at ungen har blitt eldre. Derfor lurer jeg litt på hva barn koster. selv har jeg bare små barn og syns det er kjempe dyrt ifht at han stadig må ha nye klær fordi han vokser så fort, og fordi det koster å ha han i bhg.

Så da lurer jeg på, er det virkelig så mye dyrere å ha eldre barn? Jeg mener, du betaler ikke lengre for bhg, dog betaler du kanskje for idrett, men allikevel ikke så mye i mnd. samtidig er de eldre, og jeg regner med de ikke vokser ut av klær like raskt? I bhg må de også ha utrolig mange skift, og jeg vil ikke akkurat si at sko og yttertøy til små barn er billig. Jeg kjøper jo billigere sko til meg selv enn jeg gjør til gutten min.

Samtidig spiser selvfølgelig en 10-åring mere enn en 3-åring. Men allikevel, blir det så mye dyrere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men 10 åringer har kommerse krav som koster

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg har fem barn. De er voksne nå, men jeg skal love deg at når de vokste til og etterhvert ble tenåringer, var de mye mer kostnadskrevende enn da de var små. Matbudsjettet var formidabelt.

• Liker 1
Skrevet

Nei, men 10 åringer har kommerse krav som koster

Disse MÅ man ikke etterkomme. Her i huset vil det bli gitt kontanter og sparegris. Det han ikke klarer å spare til får han heller ikke. Jeg akter å lære ham gode økonomiske vaner på et tidlig stadium, så han ikke blir som faren sin.. :gjeiper:

• Liker 2
Skrevet

Jeg har fem barn. De er voksne nå, men jeg skal love deg at når de vokste til og etterhvert ble tenåringer, var de mye mer kostnadskrevende enn da de var små. Matbudsjettet var formidabelt.

Skjønner at matbudsjettet eksploderer når de blir eldre. Men hadde du barna dine i bhg? Og dersom du trakk fra kostnadene til bhg, ville det da blitt så stor forskjell?

Skrevet

Eldre barn trenger gjerne klær med mer kvalitet enn små barn. Nettopp fordi de vokser så sabla fort trenger du ikke det dyreste som holder lengst til barnehagebruk ( i alle fall ikke flere sett)

Større størrelser med klær er dyrere enn mindre størrelser. Større størrelser i sko er dyrere.

Når de begynner på skolen er også småting som luer, votter, skjerf og lignende ting forbruksvare.

De begynner å få ett behov for å være med på ting, fritidsaktiviteter, fritidsklubb ol. Og i motsetning til barnehageutgiftene får du ikke fradrag for fritidsaktiviteter etc.

En 10-åring i vekst kan også konsumere store mengder mat.

Barn blir dyrere jo eldre de blir.

Bare for å sette mat litt i perspektiv: vi er en familie på 4, med 2 gutter på 9 og 11 år. På en normal uke går det 12 brød og 20 liter melk i dette huset her.

Skrevet

Skjønner at matbudsjettet eksploderer når de blir eldre. Men hadde du barna dine i bhg? Og dersom du trakk fra kostnadene til bhg, ville det da blitt så stor forskjell?

Hvis barnet skal gå på SFO blir det dyrt. SFO er dyrere enn bhg...

Skrevet

Bare for å sette mat litt i perspektiv: vi er en familie på 4, med 2 gutter på 9 og 11 år. På en normal uke går det 12 brød og 20 liter melk i dette huset her.

oi i alle dager!!! Da får de drikke så mye de vil i så fall!! Vi er en familie på fire barn og to voksne (eller, var. Da jeg bodde hjemme) å vi drakk ikke halvparten mengde melk! Da var alle melke elskere også, utenom eldste lillebroren min....

Skrevet

Jeg har alltid ført budsjett, og måtte sjekke nå ;)

Ja det er dyrere med større barn. Har to barn på 9 og 12, og kostnadene har eksplodert.

Barnehagen koster vel rundt 2300 nå? Aner ikke, ikke hatt barn i barnehage på en stund.

SFO koster her 2650 kroner for full plass, noe jeg fortsatt trenger.

Aktivitetene til ungene koster på årsbasis 7000 kroner i kontigenter. I tillegg kommer utstyr.

Klesbudsjettet blir absolutt ikke mindre. Min eldste bruker nå kun 6-8 uker på å vokse ut av skoene sine. Den minste 3-4 uker lenger. Klær som passet før sommeren kan ikke brukes nå på høsten, det er for smått.

Har nettopp hatt en runde i butikkene for å kjøpe inn klær til høst og vinter, og det kostet kan jeg fortelle. Omtrent hele garderoben inkludert utetøy måtte byttes ut for begge to. Og slik er det flere ganger i året.

Matmessig så spiser de mer enn meg og samboeren min. Det er ikke vi som trekker matbudsjettet opp. Ungene vokser og spiser deretter.

Men, sånn kostnadsmessig... Nå koster ungene oss 3-4000 mer enn de gjorde når de gikk i barnehage.

Skrevet

Prøv å ha en tenåringsgutt som spiser som en voksen mann, vokser i rykk og napp sånn at absolutt alt av sko og tøy måtte kjøpes nytt etter 4 mnd. En som er fylt 16 år og som ikke lenger går som barn på bussen og andre steder. En som ikke kan gå i barneavdelingen å kjøpe tøy, men her er det full voksenpris. Skotøy når de har passert rundt str. 37 gir en bakoversveis nå en skal betale. Dyrere aktiviteter. Større ønsker om å ha og få og selv om man holder igjen så er det visse ting som bør på plass. En 16-åring uten egen pc er uvanlig. En 4-åring har ikke det. Ja, jeg bytter gladelig til en i barneskolealderen når det gjelder det å koste.

Gjest Eurodice
Skrevet

Mine fem barn er født over en periode på åtte år. Da den eldste var 18 år, var nr. 4 13 år. Den yngste var 10. Når jeg tenker tilbake nå, skjønner jeg virkelig ikke hvordan jeg klarte alt. Jeg jobbet døgnet rundt så å si for å skaffe inntekter. Vi var innflyttere i en annen kommune, så det var vanskelig for de største barna å få seg en ekstrajobb. Der gikk det etter bekjentskaper.

Skrevet

Det er ikke meg du stilte spm til, men jeg har også voksne barn.

For ca 13-15 år siden var en barnehageplass nesten dobbel så dyr som en bhgplass er nå. Hadde man tre barn i bhg alder før,så var det bare å glemme å gå ut i jobb.Da ble det virkelig for dyrt med barnehage. Bleiene var også dyrere, og lønningene var MYE ,MYE lavere enn nå.

Jeg mener også å huske at matvarer den gang også var dyrere i forhold til den gangs lønninger.

• Liker 1
Skrevet

oi i alle dager!!! Da får de drikke så mye de vil i så fall!! Vi er en familie på fire barn og to voksne (eller, var. Da jeg bodde hjemme) å vi drakk ikke halvparten mengde melk! Da var alle melke elskere også, utenom eldste lillebroren min....

Hva er det med alle utropstegnene?

I min verden bruker vi melk i mat også, ikke bare til å drikke. Og når man ikke betaler for den er det vel enklere å bruke mer også.

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye eldre barn koster, er nok veldig individuelt. Her har vi en 13 åring, og han koster ikke så mye som jeg får inntrykk av at de andres barn her gjør. Han er ikke med på noen form for idrett fordi han ikke ønsker det. Samtidig må han spare eller ønske seg til jul/bursdag dersom han ønsker seg noe som er dyrere. Når det kommer til klær, så har han vokst nokså mye de siste årene, men samtidig så har han ikke flust opp med klær, og de slites ikke så fort som de gjorde før. Ellers spiser han vel sånn ca like mye som meg tenker jeg.

Skrevet

Min erfaring med mine 3 barn er at det ble dyrere jo eldre de ble.

Gjest Tidssone
Skrevet

Som aleneforsørger får man dekket 64% av det barnehage eller SFO koster. Har man 50/50, deles disse utgiftene.

Jeg har tre barn og synes de koster mer nå enn før. Fritiden er en del dyrere fordi kontingenter og utstyr til idrettsaktiviteter koster en del. Treningsklær må kjøpes i voksenstørrelse og det er dyrere enn barnestørrelser. Kontingenter koster mer dess større barna blir.

Ellers koster de mye mer i mat. Nå spiser vi som fire voksne, i stedet for en voksen og tre barn.

Videre trenger de pc, busskort, sertifikat (trenger ikke dette), klær i voksenstørrelser, mobiltelefon. Dette trengte de ikke da de var små. På videregående trenger de en del utstyr, selv om de får bøkene.

Skrevet (endret)

Hva er det med alle utropstegnene?

I min verden bruker vi melk i mat også, ikke bare til å drikke. Og når man ikke betaler for den er det vel enklere å bruke mer også.

Fordi det er ekstremt mye! Over 1000 kr i mnd i bare melk det. Hvis du ikke betaler for den så er det jo feil å si at det er med i budsettet da....

Edit: det var vist ikke du so sa det var i budsjettet, sorry den siste der :)

Endret av Redbull
Skrevet

Tråden er ryddet for reklame.

Kråkesaks.

Skrevet

Barn blir dyrere jo større de er. Sånn er det bare. Og større barn (kanskje spesielt gutter) vokser nok like fort som ditt lille barn. Forskjellen er at de må ha større klær, og større klær (gjerne voksenstørrelser =dyrere klær. Og som noen over her sa: etter de er ferdig i barnehagen, så begynner de ofte på sfo. Og sfo er faktisk dyrere enn barnehage. I tillegg spiser de mye mer, gjerne mer enn foreldrene. Det blir et stadig større mas om å få det og det (av klær, elektronikk, utstyr). Dette må man selvfølgelig ikke etterkomme, men klærne blir dyrere. Og selv om du kjøper dyrere sko til gutten din entil deg, så betyr ikke det at skoene hans blir billigere. For han trenger fortsatt ordentlig, gode sko når han blir eldre. Dessuten trenger de mobiltelefon, pc, ofte trenger de busskort, sykler (og det er dyrere å kjøpe en stor sykkel, enn en liten. Men to år senere er den likevel for liten). Idretter de er med på, koster gjerne litt. Sikkert ikke så mye som barnehage i mnd, men det er ikke uvanlig å kanskje være med på to forskjellige.og de trenger utstyr, og treningstøy er dyrt. Og mange driver med idretter som koster ganske mye penger i utstyr, feks langrenn. For når de blir en 12-13 år, så holder det ikke lenger å kjøpe et par billige, smørefrie ski på obs. Eller andre idretter. Og kanskje de reiser litt på turer, reiser bort på konkuranser og sång. Dette koster gjerne en liten sum i egenandel + lommepenger. Og når de blir eldre, så trenger de gjerne å ha en liten sum med penger i lomma selv også, så kravet om lommepenger kommer også. Og jeg har ikke barn selv,men jeg husker at broren min begynte å spise en hel grandiosa alene når han var 11-12 år. Og gutter i dag får gjerne sinnsykt store føtter ganske tidlig, så sko blir dyrt ganske tidlig. Jeg har drevet en del med idrett der det også er en del yngre deltakere, og jeg vet at det ikke er uvanlig at de bruker rundt.str. 45 når de går i sjetteklassen. Det er helt utrolig. Og det er sikkert maaange pengesugende detaljer jeg har glemt her. Men å tro at et barn i barnehagen er det dyreste, og at de blir billigere når man slipper barnehageregningen, og tro at klærne nesten blir billigere når barna blir eldre, det er rett og slett veldig naivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...