Sissa Skrevet 20. oktober 2011 #1 Skrevet 20. oktober 2011 Tenkte bare å dele det.. For nå når jeg kom hjem, gikk opp trappa, så jeg at degusen vår løp rundt under sofaen?! Hun har da altså gnagd seg gjennom plastiken på buret?? Jeg visste ikke at de gjorde sånt! Nå er det bare å lete overalt å se om jeg finner henne, for under sofaen er hun ikke lenger! Noen som har opplevd noe lignende??
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. oktober 2011 #2 Skrevet 20. oktober 2011 Pleier du ikke å ha henne løs? Deguser er aktive dyr og trenger å komme ut av buret daglig for å få ut noe energi. Og får de komme ut ofte nok så foretrekker de å gå tilbake til buret sitt for å hvile og spise. Du får bare legge frem noe ekstra god mat i buret og se om hun hopper tilbake. Men hva med de andre degusene dine? Har de også kommet ut av buret? 2
Fanta Exotic Skrevet 20. oktober 2011 #3 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg hadde et kjempestort bur til mine to roborowski hamstere (eneste hamsteret hvor det anbefales at man har flere enn en i samme bur). Buret hadde 1 cm mellom sprinklene og var over 1 m x 1 m stort. Hvis jeg hadde de ute at buret hadde jeg de på et bestemt rom og lukker døra.. Plutselig en dag da jeg kom inn i stua så jeg den ene hamsteren løpe over gulvet.. Jeg trodde jeg hadde sett syner og sjekket buret. Joda, det var det bare èn hamster.. De er utrolig kjappe og bittesmå, så det var jo veldig vanskelig å fange den, når vi har så mye spennende å gjemme seg bak/under i stua x)Men jeg klarte det til slutt. Den hadde utrolig nok klart å presse seg ut gjennom sprinklene.. Da måtte jeg trå til med nytt bur
Sissa Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 20. oktober 2011 Pleier du ikke å ha henne løs? Deguser er aktive dyr og trenger å komme ut av buret daglig for å få ut noe energi. Og får de komme ut ofte nok så foretrekker de å gå tilbake til buret sitt for å hvile og spise. Du får bare legge frem noe ekstra god mat i buret og se om hun hopper tilbake. Men hva med de andre degusene dine? Har de også kommet ut av buret? Vi har henne ute hver dag, men mens vi er hjemme såklart og har kontroll! Også har vi bare en, fordi de i dyrebutikken sa at hun mest sansynlig ikke kom til å kunne være med noen andre deguser.. grunnen er at hun bodde sammen med to andre hos en familie, men dem bare sloss, og de i dyrebutikken opplevde det samme når hun ble satt med andre sa de? Om det er riktig vet jeg ikke, men vi får uansett bare lov å ha ett dyr her, så hun passa perfekt! Hadde vi fått lov hadde vi nok prøvd å fått en eller to til.. Vi har ikke hatt henne så lenge heller, og har aldri hatt degus før, så har ikke noe erfaring med dem fra før..
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. oktober 2011 #5 Skrevet 20. oktober 2011 Oki da skjønner jeg. Deguser skal jo leve sammen, men innimellom så blir det krøll og da har de bedre av å leve alene, så lenge de får nok oppmerksomhet. Eneste tipset jeg har da, er å lokke med noe som virkelig er yummi for henne. Aldri hørt om noen som spiser seg ut av burbunnen. Jeg har hatt en del gnagere, for det meste rotter, men de har aldri rørt bunnen.
Sissa Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 20. oktober 2011 Syns det var rart selv.. Vi har jo aldri latt henne gå rundt på gulvet alene, men nå idag har vi gjort det.. Og hun kommer seg jo faktisk opp på benken og bort til buret selv.. Vi har visst undervurdert henne, men nå har vi ikke hatt ho så lenge heller Oppmerksomhet får hun nok av.. Samboeren min gir dyret mer oppmerksomhet enn meg virker det som til tider, og sier ''se på ho nå, a! Se så søøt!'' heele tida.. Tilogmed over ting hun gjør hele tiden Men jeg er overasket over hvor mye selskap det er i et så lite dyr.. Hun sier også ifra hvis hun er ensom.. Da piper hun til vi kommer bort : Men takk for svar hvertfall Greit å få noen tips når man ikke har så mye erfaring
Nio Skrevet 21. oktober 2011 #7 Skrevet 21. oktober 2011 Plastbunn funker nok ikke så bra, de fleste deguser gnager på alt. Selv har jeg et ferplast jolly og et som jeg har satt sammen av flere mindre bur. Du kan lage selv også, mange tips her: http://octodondegus.weebly.com/index.html Vil tro hun sier ifra om det er noe galt eller hun begynner å kjede seg og da er det bare til å følge lyden. Du kan jo kjøpe en sånn felle som fanger dyret uten å skade det?
Gjest Regza Skrevet 21. oktober 2011 #8 Skrevet 21. oktober 2011 (endret) . Endret 8. april 2012 av Regza
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #9 Skrevet 22. oktober 2011 Har selv hatt degus i 10 år, og har aldri hatt noen av dem er alene, vil nesten si at det grenser mot dyremishandling og ha sterke flokkdyr alene. Det er ikke alltid alle deguser går sammen, men prøver man med noen forskjellige og går sakte fram så skal det gå, og du vil nok få et mye mer lykkelig dyr. Har du funnet degusen igjen? Har desverre erfart det samme selv, og det er grusomt, desverre så fant jeg den ikke igjen selv etter iherdig leting Men håper virkelig du finner den!
Sissa Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 22. oktober 2011 Har selv hatt degus i 10 år, og har aldri hatt noen av dem er alene, vil nesten si at det grenser mot dyremishandling og ha sterke flokkdyr alene. Det er ikke alltid alle deguser går sammen, men prøver man med noen forskjellige og går sakte fram så skal det gå, og du vil nok få et mye mer lykkelig dyr. Har du funnet degusen igjen? Har desverre erfart det samme selv, og det er grusomt, desverre så fant jeg den ikke igjen selv etter iherdig leting Men håper virkelig du finner den! Vet, men vi får bare ha ett dyr her.. Syns det er helt på tryne, men de vi leier av sa at vi kunne ha dyr, men bare ett lite ett, ikke flere.. Så når vi fant henne, så tenkte vi det passet bra! Hvis ikke hadde vi selvfølgelig prøvd å fått en eller to til.. Vi fant henne igjen, nå lar vi henne gå rundt her så lenge vi er hjemme. Hun klatrer opp på benken når hun vil inn i buret selv, så da går det jo greit. Men hun har begynt å ta med alt hun finner inn i buret. Ista hadde hun tatt med en OB pakke inn og pakket opp alle OBene.. ?? Igår tok ho en røykpakke.. Litt herlig da, men hadde ikke vært så heldig om hun hadde begynt å spise på røyken Vi bruker også mye tid på henne, også sier hun jo ifra når hun vil ha oppmerksomhet. Så håper jo ikke hun har det alt for ille..
Gjest Belle Gunnes Skrevet 22. oktober 2011 #11 Skrevet 22. oktober 2011 Synes det høres ut som en heldig, og herlig, degus jeg Jeg har jo selv rotter og har hatt flere opp igjennom. Men to stykker trivdes ikke med andre. Han ene hadde levd lenge alene i en dyrebutikk og mistet rottespråket sitt dustedyrebutikk!! Han var syk og alene der, så jeg tok han med hjem, selv om jeg er imot å kjøpe dyr i butikk. Men han kunne jeg ikke la være alene der. Har hatt han adskilt fra de andre rottene mine, da de bare banker han fordi han mangler språket. Han vet alikevel å få oppmerksomhet fra menneskene og lever som en liten konge
Sissa Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter #12 Skrevet 23. oktober 2011 Han vet alikevel å få oppmerksomhet fra menneskene og lever som en liten konge Haha, herlig! Degusen vår har fått ny hobby.. Selvom vi tettet for det gamle hullet, har hun bare fortsatt på det, rundt gjørnet, så nå går hun inn og ut igjen.. Hun gjør jo ikke noe skade, men er så kjipt at hun ødelegger buret.. Menmen, får finne på noe nytt. Vi ''åpnet'' jo hullet når hun kunne gå fritt, og stengte for det når hun måtte være i buret, så kan jo ha noe med det og.. Vi får begynne å bare bruke dørene når vi får tettet hulle nå
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #13 Skrevet 23. oktober 2011 Deguser er kjent for å gnage mer enn de fleste andre gnagere, så de bør ikke bo i bur av plast eller tre. Husk at siden degusen er så glad i å gnage så kan de fort gnage på ledninger. Våre deguser elsker ledninger, så vi må passe på som fy når de er ute. Derfor lufter vi dem helst på et rom der de ikke kommer til noen ledninger. Våre deguser har julaften hver gang vi gir dem dopapirstrimler. De elsker å lage seg "rede" i sovehuset sitt, og drar gjerne rundt med papiret i hele buret (som er kjempestort). Husk at deguser er ømfintlige for feil kosthold, så det er viktig å gi dem riktig mat, ellers får de fort diabetes. Og gi dem et sandbad et par ganger i uka (kjøp spesialsand på dyrebutikken) sånn at de holder seg rene og fornøyde. Det er utrolig morsomt og søtt å se en degus bade i sand.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #14 Skrevet 23. oktober 2011 Dette er en kjekk side: http://www.tropehagen-zoo.no/comweb.asp?segment=1&session=&id=547 Kort og greit om degushold. Ingen bør kjøpe dyr uten å sette seg inn i dyrets behov på forhånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå