AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #1 Skrevet 20. oktober 2011 Når jeg blir nervøs eller kjeder meg eller gjør noe som ikke krever begge hender, drar jeg i leppa. Hvis jeg finner en løs hudflik så bare drar jeg videre, noe som fører til at jeg får små sår. Da blir overflaten ujevn, og jeg finner enda flere løse fliker og drar av. Til slutt har jeg nesten ikke "overflatehud" igjen på leppa, og det svir og stikker i dagesvis. Har prøvd å kline på alle mulige lypsyler og andre ting for at det skal bli ekkelt å ta seg på leppene. men jeg tørker det bare av og fortsetter å dra uten å tenke over det. merker nesten ikke at det gjor vondt lenger heller. Leppene ser ikke ut. Såre, røde og flekkete av ujevnhetene. Ser ut som om jeg nettopp har gått til nordpolen uten å beskytte leppene med noe som helst. Har holdt på med dette siden barneskolen, er nå snart 30. Begynte sikkert på samme måte som mange begynner å bite negler. Noen som er/har vært i samme situasjon og har noen råd å komme med?
Gjest navnelapp Skrevet 20. oktober 2011 #2 Skrevet 20. oktober 2011 Eg brukte Lip Treatment frå Kanebo, den hjalp meg veldig. Brukte den kvar dag, og var særleg påpasseleg på natta. Den er dyr, men ei flaske varer i eitt år for meg.
Snikk Skrevet 20. oktober 2011 #3 Skrevet 20. oktober 2011 Reparerer denne på en bedre måte enn andre da? For leppene mine er jo ikke såre fra naturen sin side, det er jeg som ødelegge dem. Men nå er de så ødelagte at jeg trenger noe som nesten er "førstehjelp" for sårskadet hud
Snikk Skrevet 20. oktober 2011 #4 Skrevet 20. oktober 2011 Oi, var ikke meningen å skrive anonymt første gangen.
Gjest navnelapp Skrevet 20. oktober 2011 #5 Skrevet 20. oktober 2011 ja, eg opplevde det slik. Å slutte å pille er avhengig av at der ikkje er noko å dra i, altså lause endar, og det var det eg opplevde at når eg brukte den kremen flittig vart det ikkje noko å pille på. Huda på leppene hela seg betre. 1
Snikk Skrevet 20. oktober 2011 #6 Skrevet 20. oktober 2011 ja, eg opplevde det slik. Å slutte å pille er avhengig av at der ikkje er noko å dra i, altså lause endar, og det var det eg opplevde at når eg brukte den kremen flittig vart det ikkje noko å pille på. Huda på leppene hela seg betre. Okei. Jeg kjøpte den "kremen" i dag. Spurte i en butikk som har sånt om de hadde noe å anbefale, også dro dama frem akkurat den. Skal smøre på godt med krem i natt, håper på bedring allerede i morgen. Når jeg lar være å pille, leger jo leppene seg på bare noen dager. Takk for tipset!
Snikk Skrevet 21. oktober 2011 #7 Skrevet 21. oktober 2011 Føler ikke helt at det har hjulpet noe over natten, men nå var det ganske ille, så det tar vel litt tid. Men merker godt at det ikke lenger er noe å ta tak i der
Fysikeren Skrevet 21. oktober 2011 #8 Skrevet 21. oktober 2011 I likhet med blant annet onychophagia(neglebiting)og trichotillomania(hårnapping)er dette manglende impulskontroll. Dersom dette er med på å redusere livskvaliteten din, så bør du absolutt ta det på alvor og gå til terapi. Den vanligste fromen for terapi av manglende impulskontroll er kognitiv samtaleterapi. 2
Gjest navnelapp Skrevet 21. oktober 2011 #9 Skrevet 21. oktober 2011 Du må nok gi det litt meir tid enn over natta, ja. Og så får du vurdere om du klarer å slutte med pillinga på eiga hand, eller om du treng hjelp, slik fysikaren over her foreslår. Eg trur du kan klare å kontrollere det, så lenge huda er heil og glatt. Litt hudskifte vil alltid skje, eg kan td. merke det når eg har gått mykje med leppestift, men då skjer det fordi huda "sirkulerer", og ikkje fordi du lagar sår og skorper sjølv.
Snikk Skrevet 21. oktober 2011 #10 Skrevet 21. oktober 2011 Ja, jeg har nesten vurdert å snakke med noen om det. Men jeg har aldri tenkt på det konkret som manglende impulskontroll, men det er jo det det er. Jeg trodde ikke jeg led av akkurat det, så dette irriterte meg veldig. Faktisk såpass at det inspirerer meg til å slutte. Takk
Fysikeren Skrevet 21. oktober 2011 #11 Skrevet 21. oktober 2011 Ja, jeg har nesten vurdert å snakke med noen om det. Men jeg har aldri tenkt på det konkret som manglende impulskontroll, men det er jo det det er. Jeg trodde ikke jeg led av akkurat det, så dette irriterte meg veldig. Faktisk såpass at det inspirerer meg til å slutte. Takk Bare hyggelig! Noen ganger må man innse at man har et problem, og ikke bare bagatellisere det, men faktisk ta ordentlig tak i det. Så lenge dette faktisk er noe man kan gjøre noe med, og det er noe som vil bedre livskvaliteten din, så er det ingen grunn til å ikke prøve! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #12 Skrevet 1. november 2011 Noen som vet hva denne koster? Harv det blitt bedre Snikk?
Snikk Skrevet 25. november 2011 #13 Skrevet 25. november 2011 Jeg tror jeg betalte rundt 600 kroner for den på Kicks i Bergen. Billigere på ebay. Det funker helt genialt! (Nesten) selv de tørreste og rueste lepper bilr myke etter noen minutter med dette her. For min del må jeg ha det på konstant for å ikke beynne å rive igjen. Nå har jeg dessverre glemt meg litt de siste dagene, og plutselig har jeg revet i leppa likevel. Så nå er det ikke så fint, men det er i hvertfall ikke dette produktet sin skyld. Smører ekstra på hver kveld, og våkner alltid med myke lepper. Synes også det trekker seg godt inn i huden, i motsetning til mange vanlige leppepomader som bare legger seg oppå. Flasken er også veldig drøy. Aner ikke åssn det funker på andre, men for meg er dette genialt
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #14 Skrevet 25. november 2011 Et annet tips kan være å pusse med tannbørsten på leppene. Og hva om du kjøper sånt stoff for neglebitere. Regner med en smaker det litt selv om fingrene ikke er inni munnen. Da blir en hvertfall mint på at en ikke skal plukke.
Snikk Skrevet 26. november 2011 #15 Skrevet 26. november 2011 Jeg har prøvd å børste med tannbørste, men synes ikke det funker i det hele tatt. Sånn greie for neglebitere kan være en idé ja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå