Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har arbeidet en plass noen måneder. Pga enormt gjennomtrekk har jeg arbeidet tredobbel mengde arbeid ifh. kontrakten for at vaktlistene skal gå opp, og gjort det gjennomgående godt på salg og kundebehandling. Har mao. stilt opp for sjefen når det har trengtes og vært godt likt. Så blir jeg sammen med en annen arbeidstaker der som sjefen alltid har mislikt (kjæresten slutter ganske raskt etter dette), og han begynner å gå meg i sømmene. Blant annet har han "tatt" meg i å kysse kjærsten da han var innom på besøk, skravle noen minutter med en tidligere venninne som tilfeldigvis kom innom, hatt besøk over en halvtime av en annen person (som bare var en full og plagsom kunde...), lest avisen, tatt en bit av en bolle før jeg kastet den for kvelden osv. Jeg har aldri tatt penger fra kassa, tatt mat eller drikke uten å betale (med unntak av at jeg pleier å ta en liten bit av en av sjokoladebollene når de skal kastes - men aldri en hel..). Noen av rutinene er gjort tidligere enn det står på lista, men det er noe alle de ansatte gjør for å få tidslinjen på kveldsarbeide til å gå opp. Det er kun meg som får bråk pga det. Dette har han tatt som sabotasje av arbeidsplassen, fordi fokuset da kan falle bort fra kunden - noe det aldri har gjort. Alt dette har han på kamera som han studerer i detalj.

Jeg har sagt opp etter å ha fått trusler om økonomiske krav, at livet mitt skal gjøres surt, at jeg driter i alt og alle, blitt kalt håpløs, fæl osv. Sjefen har et sinneproblem (noe vi alle veit, da han stadig er i rettssaker..), og er kjent for å skremme sine ansatte veldig. Nå har jeg blitt innkalt til møte, og jeg frykter jeg skal bli stilt økonomisk ansvarlig for arbeidsplassens økonomiske tap pga at jeg har hatt små samtaler med kjente som har vært innom. Dette gjelder spesielt kjæresten som ikke er ønsket der når jeg er på jobb, men han har kun vært der to ganger. Den ene gangen fylte han bare bensin og snakket med en stamkunde, noe stamkunden bekrefter. Andre gangen var han der ti minutter for å spise opp burgeren sin, og stod kanskje ytterligere ti minutter ute og støvsugde bilen uten at vi hadde noe kontakt.

Hva skal jeg gjøre? Hva kan konsekvensene for meg bli? Kan jeg få store økonomiske ettervirkninger av dette? :( Kan jeg få trekk i lønn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et ord: Du bør knuse din tidligere sjef. Slapp av, det vil ikke være mulig å benytte videomaterialet til å saksøke deg. Han kan ikke dokumentere noe som helst i forhold til inntekstap på det grunnlaget, og arbeidstakere er forholdvis godt beskyttet rettslig.

Om han gjør det, så går du til motsøksmål på grunnlag av sjikane. Nå er det din tur til å gjøre livet til vedkommende surt.

• Liker 1
Skrevet

Ta med deg tllitsvalgte på møtet, det har du rett på.

• Liker 1
Skrevet

Dersom sjefen legger frem "video" som bevis kan du snu det til din fordel og faktisk bruke den samme videoen som "bevis" for at du snakker sant.

Samtidig kan du vise til vaktlistene og at du har jobbet ut over din kontrakt - gjerne også sjekke aml (arbeidsmiljøloven) med tanke på hvor mange timer du faktisk HAR jobbet og om du har gått over grensene der og på den måten sette hardt mot hardt overfor sjefen.

Jeg ville ALDRI selv sagt opp på bakgrunn av dette, tvert imot - jeg ville valgt å la sjefen si meg opp fordi det da skal begrunnes, og det stilles sterke krav til en arbeidsgiver som skal si opp en ansatt - og de "bevisene" du nevner er IKKE oppfyllende i så måte.

Videre råder jeg deg (organisert eller ikke) å ha med deg noen i dette møtet som kan være der både for å lytte og som støtte i din sak men også for å gripe inn om det blir usakelig.

Skrevet

Ha også med en liten mikrofon som du kobler til din telefon og ta opp alt som skjer. Nei, du kan muligens ikke bruke dette hvis du går til rettssak, men du kan bruke det for å få med deg psykisk støtte. Bruk det og del det med andre, få andre til å også vende seg mot vedkommende.

Skrevet

han må jo vere besatt av deg og ville ha deg, SYKT kjipt for deg at han obsession går utover deg, finn deg en annen jobb og true han og ta opp som nevnt over, nå skumleste jeg kun så fikk sikkert ikke med meg alt.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! TS her.

Det finnes ingen tillitsvalgt, hms-ansvarlig eller noe slikt på arbeidsplassen. Fordi folk slutter og begynner om hverandre er det aldri nok ansatte eller stabil nok arbeidsstab til at noen tørr å be om at det oppnevnes en. Det er flere andre personer jeg gjerne vil ha med, men jeg vet at sjefen er såpass usakelig (jeg har jo hørt historier fra tidligere ansatte, og det er ikke vanskelig å høre ut i butikken når han skriker til ansatte på bakrommet), at jeg tror en evt. tredjeperson vil sprekke eller få nok til slutt. Jeg er derimot superflink til å være passiv og spille død... Og det er det som trengs i denne sammenheng.

Hardt mot hardt kan jeg fint sette JURIDISK sett, da jeg hverken har fått tillegg jeg har krav på, jobbet over 12 timer uten å få dekt måltid eller pause, blitt truet og baksnakket av sjefen. Kameraene er ikke lovlige, opptakene er heller ikke lov å se på, og minst av alt er det lov å streame kameralinjene over nettverket slik at han kan se på oss live... Jeg tror ikke jeg er psykisk sterk nok til å ta igjen. Så mange har prøvd men ikke orket å fortsette. Uff, gruer meg, orker ikke spise eller sove ordentlig :/

Skrevet

så, skal du heller la sjefen få høvle over deg og legge deg flat? I så fall, hva var poenget med tråden??

• Liker 1
Skrevet

Mitt viktigste råd. IKKE gå på det møte alene. Ta med deg noen.

Jeg var så dum at jeg tok et sånt møte alene uten verneombudet. Jeg har aldri vært så saklig og rolig, men det hjelper ikke når du møter på en som ikke har vett nok i skallen. Jeg angrer at jeg dro alene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med arbeidstilsynet.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Det beste rådet har du alt fått; Ta med deg et voksent, rolig menneske som du stoler på.

Er du organisert ? Hvis du er det så ringer du den lokale avdelingen av din organisasjon og ber om å få en av dem med deg i dette møtet.

Dersom du ikke er organisert så spør en voksen, rolig person du stoler på om vedkommende kan være så snill og være med deg.

- og du kontakter arbeidstilsynet.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Ha også med en liten mikrofon som du kobler til din telefon og ta opp alt som skjer. Nei, du kan muligens ikke bruke dette hvis du går til rettssak, men du kan bruke det for å få med deg psykisk støtte. Bruk det og del det med andre, få andre til å også vende seg mot vedkommende.

Husk at det ikke er lov å ta opp samtaler med andre uten at de blir gjort oppmerksom på først, bruker du dette rådet kan det slå tilbake på deg selv.

Er innlegget ditt noe overdrevet? og hvor gammel er du? Hvorfor ikke spise hele bollen når den allikevel skal kastes? Og hvis det er slik at bedriften har bestemt at all mat skal kastes og ikke spises av personale etter stengetid så har han faktisk rett til å ta betalt fra dere, hvorfor skal dere ikke betale halv pris eks. på mat som er igjen?

Men dubør ta med en tillitsvalgtt eller en kolleg på møtet, dette har du krav å gjøre. Denne kolleganen skal ikke si noe bare være tilstede og kunne gjenngi samtalen ved en rettssak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...