Tropic Skrevet 20. oktober 2011 #1 Skrevet 20. oktober 2011 Hei jenter (og gutter) Jeg synes pizzadeigene hos forskjellige pizzakjapper, spesielt de som driftes av kurdere er så syyyykt gode!!!! Men hva har de i deigen i tillegg til vann, mel, gjær og salt? Prøvd å lete etter oppskrifter på nett, men finner bare standaroppskrifter. Hjelp? Evnt må jeg vel spørre de neste gang
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #2 Skrevet 20. oktober 2011 Nå vet jeg ikke hvor tykk den bunnen fra disse pizzasjappene er. Selv er jeg glad i tynn bunn på pizzaer. Når jeg lager en vanlig pizza til meg selv (har til nesten to ganger) bruker jeg denne oppskriften: Pizzabunn 1 1/2 dl vann 1/2 ts salt 1 ss olje ca 4 dl mel. 1 ts tørrgjær (Har du ikke tid til kaldhev, så bruk en pakke tørrgjær.) Setter alltid kaldhev, synes bunnen blir bedre da. Da slenger jeg den sammen tidlig på formiddagen. Lar den stå kjølig til ca 30 min før jeg skal kjevle den ut, for at deigen skal bli litt temperert. Kjevler den så den passer til langpanna. Tror at alle sjapper som selger pizzaer lager deigen i god tid. Det kan nok gjøre at den smaker bedre enn de vi vanligvis slenger sammen hjemme. Skal jo gå så fort.
Tropic Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 20. oktober 2011 Har prøvd ca lik oppskrift som du skrev, men får ikke den gode smaken da heller. Skjønner ikke hva de har i bunnen, for de er jo så gode.
Solknapp Skrevet 20. oktober 2011 #4 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg er vanligvis ikke så fan av sånne halvferdige ting, men denne har jeg lagt min elsk på; villa paradiso sin melblanding som man putter sukker/salt, olje, vann og fersk gjær i. Smaker kjempegodt, og holder til 2 store pizzaer. Vet ikke om du bor i Oslo, og om man kun får kjøpt den her, men Meny har den. Anbefales
Tropic Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg er vanligvis ikke så fan av sånne halvferdige ting, men denne har jeg lagt min elsk på; villa paradiso sin melblanding som man putter sukker/salt, olje, vann og fersk gjær i. Smaker kjempegodt, og holder til 2 store pizzaer. Vet ikke om du bor i Oslo, og om man kun får kjøpt den her, men Meny har den. Anbefales Hmm, skal sjekke om jeg finner det på Meny neste gang.
Gjest Survival Skrevet 20. oktober 2011 #6 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg tror kanskje kodeordet kan være: italiensk pizzamel Ja det er dyrere enn vanlig mel, men ja det smaker fantastisk og forskjellig fra den vanlige pizzabunnen. Bare erstatt det vanlig melet med pizzamel.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #7 Skrevet 20. oktober 2011 Vanlig Regal hvetemel har etter det jeg vet ganske ok proteininnhold, og er helt fint til pizzadeig. Jeg er etter endel prøving og feiling ganske overbevist om at skikkelig langtidsheving er det viktigste når man lager pizzadeig. Se feks denne artikkelen, der det blant annet står om pizzarestauranter som lar deigen hvile i opptil 72 timer. Dette gjør noe med både konsistens og smak. Mer stivelse omdannes feks til sukker, slik at man får mye finere stekeskorpe (jf bildet i artikkelen, som stemmer fullstendig med de erfaringene jeg selv har gjort meg).
matentusiasten Skrevet 22. oktober 2011 #8 Skrevet 22. oktober 2011 Pizzaer på de fleste gatekjøkken, i tillegg til peppes og dollys etc, lages på bunner som kommer ferdig laget. De er ganske industrielle, og krever både utstyr og ingredienser som kanskje ikke er tilgjengelig for alle. En venn av meg fortalte at de blant annet brukte et veldig hardt fett («hardere enn stearin» var hans ord). Ugh...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå