Gå til innhold

Fast eller flytende rente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser hele tiden om voldsom økning av låntagere som binder renten på boliglånet. Jeg vet ikke hva som passer best for oss. Jeg jobber fast med ca 500.000 i året, kona er student med studielån og liten ekstrajobb, vi har boliglån for unge på ca 1.6 mil. Akkurat nå passer det greit med rentenivå og utgifter rundt lånet. Jeg er litt usikker om vi tåler renteøkning på 3%. Vi tenker å selge boligen om ca 1.5 år og flytte et annet sted. Hva skjer hvis vi binder renten nå for 5 år og vi selger boligen om 1.5 for å flytte et annet sted? Jeg er helt forvirret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg leser hele tiden om voldsom økning av låntagere som binder renten på boliglånet. Jeg vet ikke hva som passer best for oss. Jeg jobber fast med ca 500.000 i året, kona er student med studielån og liten ekstrajobb, vi har boliglån for unge på ca 1.6 mil. Akkurat nå passer det greit med rentenivå og utgifter rundt lånet. Jeg er litt usikker om vi tåler renteøkning på 3%. Vi tenker å selge boligen om ca 1.5 år og flytte et annet sted. Hva skjer hvis vi binder renten nå for 5 år og vi selger boligen om 1.5 for å flytte et annet sted? Jeg er helt forvirret.

Hvis du har råd til å være med på rentekarusellen så er det ikke lurt å binde renta, du må også ha 75% egenkapital eller betalt ned huslånet slik at du er nede på 75% for å binde renta.

Med den inntekten du og din samboer har burde dere fint klare å betjene et lån på 1,6 mil. uten å binde renta.

Edit: Ser at jeg har formulert meg litt dårlig. Det skal stå at huslånet ikke kan være mer en 75% av boligens låneverdi, altså huset må ikke være 100% lånfinasiert.

Endret av Dubbedingsen
Skrevet

Takk for svar. Da blir det rentekarusell for oss for en stund til. :fnise: Vi har BSU begge to og kan bruke pengene der som buffer i tilfellet det blir veldig stygt med renten.

Skrevet

Takk for svar. Da blir det rentekarusell for oss for en stund til. :fnise: Vi har BSU begge to og kan bruke pengene der som buffer i tilfellet det blir veldig stygt med renten.

Veldig lurt.

Skrevet

Det lønner seg som regel alltid å ha flytende rente. Og siden dere skal selge om 1,5 år høres det mest fornuftig ut.

Skrevet

Med den økonomiske situasjonen i resten av verden er det også særdeles tvilsomt at renten stiger nevneverdig på minst et års tid. Med deres tidshorisont vil jeg derfor si at flytende rente er det klart beste valget.

Skrevet

Ikke ta fastrentelån hvis du ikke skal bo der ut fastrentetiden.

Skrevet

Ikke ta fastrentelån hvis du ikke skal bo der ut fastrentetiden.

Hvorfor ikke? Hvilke konsekvenser kan det få?

Skrevet

hva ligger den faste renten på nu? eller den flytende?

og er det slik med alle banker,eller opererer hver bank med sin egen rente?

(hilsen en som også er i den situasjon der man spør om man skal binde renta eller ikke)

Skrevet

Vi har 3,6% i fastrente, har bundet den for tre år. Planlegger ikke å flytte eller kjøpe i løpet av denne tida. Har stort boliglån (over fire mill) og behov for en oversiktlig økonomi fremover.

Skrevet

Hvorfor ikke? Hvilke konsekvenser kan det få?

Fordi når du løser ut et fastrentelån, så kan du risikere å måtte betale ekstra renter til banken. Du kan også tjene på det. Google på overkurs og underkurs så ser du.

Jeg tjente på det når jeg innfridde lånet mitt, fordi fastrenta var lavere en markedsrenta, men hadde det vært motsatt måtte jeg ha betalt meg ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...