Gå til innhold

Eksamensoppgave i sosialkunnskap

Anbefalte innlegg

Gjest madeleinee
Skrevet (endret)

Hei :)

Jeg holder på å skrive en eksamensoppgave i sosialkunnskap. Vi bruker en tidligere eksamensoppgave, rettere sagt den eksamensoppgaven jeg fikk til eksamen tidligere i år. Denne gangen har jeg lyst til å få et bedre resultat på oppgaven selv om dette ikke blir en ekte eksamen selvfølgelig. Jeg bare lurer på om noen her har tips om hvordan jeg bør strukturere teksten. Det skal være fire dataskrevene sider om psykiske kriser hos eldre og i tillegg å drøfte et utsagn om heving av pensjonsalderen. Hvilke elementer bør jeg ha med. Har allerede skrevet to sider, så føler jeg har med en del, men vet liksom ikke hva jeg mangler og hvordan jeg skal argumentere med meg selv for å se to sider av en sak osv som man skal i faget.

Håper noen forstår spørsmålet mitt og kan hjelpe meg! Takk på forhånd :)

Endret av madeleinee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innledning, hoveddel, diskusjonsdel og avslutning + referanseliste bør du ha med. Innholdet kan jeg ikke si noe om, men bruk pensum og evnt. tilleggslitteratur.

• Liker 1
Gjest madeleinee
Skrevet

Innledning, hoveddel, diskusjonsdel og avslutning + referanseliste bør du ha med. Innholdet kan jeg ikke si noe om, men bruk pensum og evnt. tilleggslitteratur.

Takk for svar :) For å være ærlig var vel det svaret jeg fortjente. Burde nok lagt til at jeg allerede visste oppsettet på den måten.. Jeg er dårlig på å ordlegge meg, hvert fall når jeg er stressa. Ville egentlig frem til noe litt mer konsist.

Som foreksempel hvordan man skal skrive når man skal drøfte. Hvordan man skal argumentere med seg selv. Det har jeg problemer med. Men tusen takk for at du tok deg tid til å svare!

Skrevet

For å argumentere kan du bruke kunnskap som du finner i pensum. Se på fordeler og ulemper. Kanskje er det teorier som sier ulike ting? Er det teorier som du er uenig med? Hvorfor/hvorfor ikke? Et godt tips er å lese andre oppgaver. Det finnes en rekke bøker som kan hjelpe deg med hvordan man skriver oppgaver. Jeg har ikke navn på noen, fordi det finnes et hav av slike bøker. Men ta deg en tur til bokhandleren eller biblioteket, så vil du nok helt klart få noen gode tips.

Skrevet

Husk at sosialkunnskap er kilder, kilder og kilder. Du skal på en måte ikke bruke DINE meninger, men drøfte kilder opp i mot hverandre. Du skal aldri si noe uten en kilde. Det er lurt å skrive hvor du har det fra, i teksten, så leseren slipper å lete, men du må Såklart ha kildelisten bakerst også. Som læreren min på VGS sa, på den ene siden og den andre siden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde sosialkunnskap i fjor, så jeg skjønner hva du snakker om. (I motsetning til andre svar her som tror du ikke kan oppsettet på en artikkel)

En måte å drøfte på er å ta opp først positive sider ved "avsnittstema", for så å ta negative etterpå.

En ting jeg tror trekker deg veldig opp (kommer an på læreren, men ja..) er hvis du bruker saker som har vært litt opp i media i det siste, og trekker paraleller til dette i teksten. For eksempel hva de forskjellige partiene mener om saken. Fks: Finn et utsagn fra en kjent politiker, og drøft utsagnet med å henvise til statistikker og lignende.

Er litt vanskelig å gi konkrete forslag når jeg ikke har det du allerede har skrevet, men håper det var noen nye impulser som kunne hjelpe hvertfall.. :)

Gjest madeleinee
Skrevet

Jeg hadde sosialkunnskap i fjor, så jeg skjønner hva du snakker om. (I motsetning til andre svar her som tror du ikke kan oppsettet på en artikkel)

En måte å drøfte på er å ta opp først positive sider ved "avsnittstema", for så å ta negative etterpå.

En ting jeg tror trekker deg veldig opp (kommer an på læreren, men ja..) er hvis du bruker saker som har vært litt opp i media i det siste, og trekker paraleller til dette i teksten. For eksempel hva de forskjellige partiene mener om saken. Fks: Finn et utsagn fra en kjent politiker, og drøft utsagnet med å henvise til statistikker og lignende.

Er litt vanskelig å gi konkrete forslag når jeg ikke har det du allerede har skrevet, men håper det var noen nye impulser som kunne hjelpe hvertfall.. :)

Wow, meget bra svar for min del! Det hjalp meg mye :D Du klarte å gi meg et bra svar uten noen konkrete eksempler, og ja, det var dette svaret jeg var ute etter :) hehe. Nå har jeg noe å gå etter når jeg skal skrive flere oppgaver de neste ukene fremover ^^ Thanks a lot :)

Gjest madeleinee
Skrevet

Takk for alle gode svar! Skal ikke la noen av rådene deres gå til spille :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...