Gå til innhold

Hvorfor er aldersgrensen på alt så lav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Oslo er studentrabatt 30 ... jeg er 30 og nettopp student denne høsten, og får dermed ikke benytte meg av studentrabatten!

Sparer i BSU, men der er grensen t.o.m 33 år... Har bare 3 år til!

Mye av grunnen til at jeg ikke har begynt å studere før, eller spart før, er at jeg har vært syk hele 20-årene.

Føler det er urettferdig at sånne som meg faller utenfor. De legger bare til rett for de som lever normalt, som lever og studerer i 20-årene, og etablerer seg i 30-årene.

Jeg kommer ikke til å etablere meg før slutten av 30-årene.

Tror politikerene at alle over 30 er godt bemidlet?

Jeg føler at sånne som meg faller mellom to stoler - rett og slett!

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er for at ungdom skal ha en mulighet til å starte på veien mot etablering. De aller fleste voksne i 30-årene er ferdige med studier og vel etablerte. Man kan ikke ta hensyn til alle dere særingene rundt omkring.

PS: Du burde vel kunnet spare en god del penger når du var syk, da man som syk ikke trenger å bruke særskilt mye penger på annet enn livsopphold og evt. husleie. Du har vel for øvrig fått mer enn hva de fleste ungdommer noensinne får, siden du vel har levd på AAP frem til nå. Du kunne jo spart av de pengene.

• Liker 7
Skrevet

Det er nok sånn at samfunnet er mest tilrettelagt for de som følger normen, ja. Det har jeg selv merket når det gjelder mange ting. Gjør noe litt annerledes, og du betaler for det.

Og det må man bare akseptere egentlig, hvis ikke blir man jo veldig bitter fordi man ikke får det "alle andre får" og "har krav på". Husk at de fleste likevel går glipp av ulike goder gjennom livet. Sånn er det bare ...

Skrevet

Hvis du er 30 år har du hatt 11 år å spare på, siden du normalt skulle vært ferdig med videregående. Har du vært syk alle disse årene har du vel fått ganske mange penger fra det offentlige, langt mer enn studenter i Lånekassen får. Har du ikke vært syk i alle årene, og ikke gått på skole, så regner jeg med at du har jobbet, og da også tjent mye mer enn studenter gjør.

BSU er for personer opp til 34 år. Da har man faktisk hatt 15 år på seg til å putte inn 150 000 kroner på konto!

• Liker 5
Skrevet

Det er fordi regjeringen hvert år bevilger rundt 100 millioner kroner over statsbudsjettet til studentrabatt. Dette sikrer alle under 30 år minst 40% rabatt på all kollektivtransport.

Så er det opp til ruteselskapene, fylkeskommunene og kommunene om de selv vil subsidiere rabatt til studenter eldre enn 30 år. Akershus Fylkeskommune og Oslo Kommune subsidierer kollektivtransport gjennom Ruter, men da til andre tiltak enn forlenget studentrabatt.

Når det gjelder BSU så er jo dette en forkortelse for 'Bolig Sparing for Ungdom'. Ordet ungdom er nok det viktigste her, og da naturlig nok så settes det en øvre grense på 33 år. Vel utenfor det man kan kalle ungdom.

Det er selvsagt ikke noe i veien for å spare på annen måte enn BSU etter fylte 33 år. Ikke riktig så gunnstig skattemessig, men ellers det samme.

Kort oppsummert. Begge disse ordningene er garantert slik fordi det passer normen til de aller fleste i samfunnet.

Skrevet

Det neste blir nå å se fram til pensjonisttilværelsen og de godene det medfører. Seniorpris på kollektivtrafikk og sikkert mange andre fordeler som vi ikke vet om. Først og fremst pensjon på kontoen hver måned, uten å måtte jobbe.

Sannsynligvis må jeg selv jobbe til jeg er 80, siden jeg har tatt lang utdannelse, bodd i utlandet og vært selvstendig næringsdrivende i noen år uten opptjening av pensjonspoeng (og uten å tjene nok til å kunne ha privat pensjonssparing). Og kanskje alle må det, hvis oljefondet er brukt opp på tidligere generasjoners dyre pensjonsordninger.

Og sannsynligvis vil jeg slite med boliglån til jeg er langt oppi 70-åra fordi jeg kjøpte bolig for dyrt og for sent.

Ja, da vil jeg kanskje være misunnelig på de som gjorde ferdig utdannelse og fikk barn og kjøpte hus innen de var 30 år, har hatt fast arbeid i alle år og kan nyte godt av godene samfunnet gir til de som følger normen. Eller kanskje ikke.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ærlig talt at en del kommentarer i tråden var på kanten. Javel. Vedkommende har vært syk i flere år. Kanskje aldri vært ute i arbeidslivet. Kankje på AAP som gir drøye 60 prosent av arbeidsinntekt. Hva er det å spare av da?

Erfar før dere fordømmer.

Jeg skjønner deg TS, men sånn er bare reglene. Det går en grense et sted. Jeg har selv opplevd å gå over en grense med 300 kr i årsinntekt som gjorde at jeg måtte betale 500 kr hver måned. Noen vil alltid være på feil side av en grense. Sånn er det bare.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ærlig talt at en del kommentarer i tråden var på kanten. Javel. Vedkommende har vært syk i flere år. Kanskje aldri vært ute i arbeidslivet. Kankje på AAP som gir drøye 60 prosent av arbeidsinntekt. Hva er det å spare av da?

Erfar før dere fordømmer.

Greit nok.

Men hvilken rolle spiller det hvor aldersgrensen for BSU er hvis man uansett ikke har penger til sparing? Da får man jo ikke benyttet seg av den uansett...

Skrevet

Sære TS her! :goodbye:

JA, jeg skjønner jo det, men jeg var innmari frustert!

Uansett, jeg skal slenge innpå 20 000 hver år nå og spare som bare det på en annen konto itillegg.

Skrevet

Hvis du er 30 år har du hatt 11 år å spare på, siden du normalt skulle vært ferdig med videregående. Har du vært syk alle disse årene har du vel fått ganske mange penger fra det offentlige, langt mer enn studenter i Lånekassen får. Har du ikke vært syk i alle årene, og ikke gått på skole, så regner jeg med at du har jobbet, og da også tjent mye mer enn studenter gjør.

BSU er for personer opp til 34 år. Da har man faktisk hatt 15 år på seg til å putte inn 150 000 kroner på konto!

Nei ... jeg har fått 6000 netto hver mnd, så alle pengene har jo gått rett ut.

Studenter kan jo tjene penger utenom studielånet og stipendet om de vil. De har jo muligheten til å jobbe om i feriene og tjene opp mot en viss sum i året. Så vil si studenter har det bedre enn skarve 6000 i mnd. Er forresten ikke min skyld at jeg har vært syk så lenge. Men nå er jeg frisk og klar til å leve. Bare så innmari hardt og vanskelig når man går glipp av alle goder.

BSU er forresten for personer t.o.m. det året de fyller 33 år.

Skrevet

Feil, bsu er til 34. Og 6000, isåfall så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke har fått bo hjemme av din mor, far (eller evt. begge). Det er jo ikke flaut, når du har såppas problemer med sykdom, da kunne du bodd billig, spart 300 kroner i måneden, og hatt pengene nå.

Jeg måtte selv bo hjemme til jeg var 28 av økonomiske grunner, men det hjalp veldig, og jeg fikk spart opp til en stor bsu, og sitter nå med leilighet til 1.2 millioner. Det er bare dårlige unnskyldninger at du ikke har klart å spare opp til bsu på de årene du har hatt på deg.

• Liker 1
Skrevet

Feil, bsu er til 34. Og 6000, isåfall så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke har fått bo hjemme av din mor, far (eller evt. begge). Det er jo ikke flaut, når du har såppas problemer med sykdom, da kunne du bodd billig, spart 300 kroner i måneden, og hatt pengene nå.

Må bare si som forelder så hadde det vært totalt uaktuelt å ha barn boende hjemme i den alderen uten at de faktisk betalte det det kostet å ha de hjemme. Jo da. Vi er glad i ungene våre, men det finnes en grense for hvor lenge man skal gjøre seg tilgjengelig.

• Liker 1
Skrevet

60% av arbeidsinntekt vil normalt bety langt mer enn det man som student får i studielån, og mange klarer fint å spare litt selv om de kun lever på studielån.

• Liker 2
Skrevet

Hun har jo vært syk i 20-årene. Om hun jobbet som 18-åring, hadde hun KANSKJE 200 000 i året i lønn. AAP blir da bare 120 000 i året - eller 10 000 FØR skatt.

Det er mer enn studenter får i studielån. Samtidig kunne hun ikke jobbe ved siden av, ha sommerjobb, eller bo hjemme (for de fleste er det uaktuelt etter en stund. Jeg er enig med en av de over her - aldri i verden om ungene mine får bo hjemme til de er nærmere 30 år).

Syns ikke det er rart at det ikke har vært rom for sparing e.l. Og skjønner at det er kjipt å miste muligheten til studentrabatter. Men det er sant som det står over her - sånn er det bare - og et sted må grensen gjerne gå.

Skrevet

Prøv å være meg, så skjønner dere. Men om det er slik at jeg kan få 20 000 inn på konto det året jeg fyller 34, så hjelper jo det på også.

Så Yvonne hadde lagd en tråd om at man kunne åpne en BSU 2.0 i DNBnor, itillegg til å ha vanlig BSU.

Det hjelper jo veldig det også, da :)

Gjest Heloise
Skrevet

TS - Jeg er helt enig med deg. Aldersgrensene på mange ting er helt håpløst. I hvertfall ha noen liknende alternativer til de som ikke passer innenfor den aldersgruppen. BSU kan jeg forstå, men student rabatter forstår jegikke. Har man papirer på at man studerer så burde jo det holde mener jeg.

Skrevet

20-åringer som ikke studerer, burde ikke få studentrabatt. 40-åringer som studerer burde derimot få studentrabatt.

• Liker 1
Skrevet

Prøv å være meg, så skjønner dere. Men om det er slik at jeg kan få 20 000 inn på konto det året jeg fyller 34, så hjelper jo det på også.

Du kan spare på BSU-konto til og med det året du fyller 33 år.

Skrevet

Må bare si som forelder så hadde det vært totalt uaktuelt å ha barn boende hjemme i den alderen uten at de faktisk betalte det det kostet å ha de hjemme. Jo da. Vi er glad i ungene våre, men det finnes en grense for hvor lenge man skal gjøre seg tilgjengelig.

Hvem har sagt at de ikke kan betale for seg? Jeg gjorde det? 6000 netto, si at han kan foreldrene ca 2000, brukte 300 på bsu, og levde på resten? 3800 er ikke akkurat lite å bruke på mat og hygge.

ts kunne også ha hjulpet til med det ts hadde klart, av lette oppgaver, som kanskje matlaging, vaske tøy osv, ta oppvasken, småting.

Jeg hadde latt mine barn bo hjemme, så lenge de hadde bidratt, litt økonomisk, det skal ikke mye til, og det de evt. hadde klart av andre ting, som husarbeid, rake løk om høsten, måke snø osv, det hadde vært betaling nok for meg.

Så du mener at du ikke hadde latt ungen din bo hjemme, hvis han eller hun hadde betalt rundt 2000 i måneden, og evt kjøpt inn egen mat, eller kanskje gitt 3000 og latt det vært inkludert mat for eks?

Skrevet

Jeg studerer, man orker faktisk ikke jobbe ved siden av studiene, da blir jeg syk. Jobber dog litt i feriene. Det er IKKE luksus å studere. Muligens noen studier, men ikke det jeg studerer, og det er mange som ikke får spart noe særlig, selv om de ikke fester og drikker opp pengene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...