Gå til innhold

Bo med flere venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal flytte for og studere. Skal bo sammen med to andre som jg kjenner fra før. Vi har selføgelig hver vår kontrakt med huseier o.l. MEN, når det kommer til mat o.l andre nødvendigehter, hvordan gjør dere andre det ? En som kjøper inn og de andre betaler tilbake til han, eller ? Tips motas med stor takk, hilsen fra student!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ide kan være å spise frokost og lunsj for seg (hver og en står for eget). Det blir jo greit fordi man spiser frokost til forskjellige tider og lunsj spiser man jo gjerne i farta.

Middag kan dere spise sammen :) Dere lager middag hver tredje dag hver til alle. Da går det opp i opp, samtidig som det er hyggelig. Så trenger ikke alle å lage middag hver dag :)

Skrevet

Jeg har aldri hatt matbudsjett sammen med dem jeg har bodd med, og det tror jeg ikke noen jeg kjenner har hatt heller. Hver har sine hyller i kjøleskapet, og så handler man maten sin selv. Oppvaskmiddel og dopapir og sånt har vi sagt at den med vaskeuke kjøper inn. Vaskepulver har vi holdt hver for oss.

Det er fint å spise middag sammen av og til, for eksempel på søndager, men hver dag hadde aldri fungert for meg og mine samboere, fordi vi har forskjellige døgnrytmer og mange forskjellige aktiviteter som foregår om kvelden. Det hadde bare blitt vanskelig å få til og sure miner. I tillegg spiser folk ulikt, noen har dyrere smak enn andre eller spiser bare mye mer, så jeg synes mat er greiest å betale for selv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har heller aldri delt mat med de jeg har bodd med. Enklest å styre sin egen mat både mtp preferanser, døgnrytme og alt.

Men sånne fellesting som dopapir, vaskemidler til felles bruk, ketchup, sukker (og andre ting man gjerne bare har i skapet) har vi delt på.

Gjest Spinell
Skrevet

Da jeg delte hus med venner hadde vi separat økonomi. Det kan veldig lett bli uenigheter dersom noen plutselig føler at de bidrar med mer enn de får igjen. I matvegen kan dette for eksempel oppstå dersom en person mener at hun spiser mye mindre enn en annen, eller at hun ikke liker det dyre kjøttpålegget som er blitt kjøpt inn. Det var derfor bestandig en kjøleskaphylle til hver, og en hylle til hver i matskapet.

Det er heller ikke slik at det passer for alle å spise alle måltider sammen. Ulike studier har ulike arrangementer på kveldstid, man har hobbyer eller en deltidsjobb, og dette medfører at man ikke bestandig tilbringer så mye fellestid hjemme.

Vi valgte å ha felles middag i ny og ne (ca en gang per uke), og spleiste på ingrediensene til den. Andre fellesting som dopapir, håndsåpe og vaskemidler til oppvask og hus opprettet vi en felles spleisekasse for.

Vaske- og skyllemidler for klær holdt hver og en av oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...