Gå til innhold

Hjelp til å regne ut hvor mye rente jeg får..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Setter inn rundt 200 000 på en høyrentekonto med 3,50%. Hvor mye i rente tjener jeg?

Leeeeenge siden prosentregning... :flau:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du betaler 28% skatt, så 3.5% * .72 = 2.52%

200,000 * 0.0252 = 5040

Inflasjonsmålet er på 2.5%. Hvis staten greier det, tjener du 40 kroner per år, med 3.5% rente.

Skrevet

Eller, jeg burde heller si, hvis Norges bank greier det*

Skrevet

Er 200 000 så mye penger at det skattes av det? Hva blir det, formueskatt?

Skrevet

Du tjener 7000 kroner på ett år.

Tusen takk!

Men må jeg skatte formue av dette? Jeg er ung, ikke i fast arbeid, dette er sparepenger fra maaaange år tilbake som først i år utgjør nesten 200 000, skal samle dem på en konto.

Skrevet

Er 200 000 så mye penger at det skattes av det? Hva blir det, formueskatt?

Alle renteinntekter blir skattelagt. Samme om det er 2 øre, eller 1 million.

Du har 200,000 * 3.5% rente = 7000 kr, som er skattepliktig.

7000 * 28% i skatt = 1960 kr du betaler i skatt

7000 - 1960 = 5040 kr mottar du etter skatt.

Men, de 200,000 skal ideelt sett synke i verdi med 5000/år, pga inflasjon. Hvis Norges Bank greier å holde inflasjonen på 2.5%, tjener du 40 kroner/år, på å ha pengene i høyrentekontoen din.

Gjest Spinell
Skrevet

Formuesskatt slår inn når nettoformuen din er over 700.000 kroner. Kilde.

Skrevet

Nå er jeg litt usikker på om det er AB eller Spinell som har rett, men takk for svar begge to!

Gjest Spinell
Skrevet

AB har rett. Renter inntektsbeskattes med 28%, som AB beskriver.

Men jeg oppfattet ikke at du spurte om det AB har besvart ;)

Ditt første spørsmål var hva du fikk i renter på ca 200.000 kroner, ikke hva du må betale i skatt av disse rentene (antok det var en skoleoppgave eller noe ;) ). Ditt neste spørsmål var om du måtte betale formuesskatt, og det må du ikke.

Skrevet

Jeg misforstod litt det hele selv :)

Så rentene er skattepliktige altså. Men eh, hvordan skjer det da, holder de igjen de 1960 kr når jeg får utbetalt rentene på kontoen automatisk da, eller må jeg betale de 1960 kr et sted?

:flau: men jeg er ikke spesielt erfaren med dette med penger..

Skrevet

De trekkes automatisk.

Skrevet

Takk for svar. Føler meg flau og dum som ikke vet disse tingene, men slik er det nå en gang. Vi lærer når vi gjør ting, eller hva? Tusen takk for svar alle sammen, jeg er veldig takknmelig for hjelpen :)

Skrevet

Takk for svar. Føler meg flau og dum som ikke vet disse tingene, men slik er det nå en gang. Vi lærer når vi gjør ting, eller hva? Tusen takk for svar alle sammen, jeg er veldig takknmelig for hjelpen :)

Ikke vær flau, det er mange som synes prosentregning og skatt er vanskelig.

Hvis du ønsker å vite hvordan du kan regne på det selv, så deler du prosentsatsen på 100, for å så gange det med beløpet du setter inn i banken.

200,000kr * 3.5% delt på 100 = 7000.

Og nå vet du at renteinntekter blir beskattet med 28%, så du må gange 7000 med 28% delt på 100 = 1960

renteinntekt - skatt = 7000kr - 1960kr = 5040kr

Skrevet

Ikke vær flau, det er mange som synes prosentregning og skatt er vanskelig.

Hvis du ønsker å vite hvordan du kan regne på det selv, så deler du prosentsatsen på 100, for å så gange det med beløpet du setter inn i banken.

200,000kr * 3.5% delt på 100 = 7000.

Og nå vet du at renteinntekter blir beskattet med 28%, så du må gange 7000 med 28% delt på 100 = 1960

renteinntekt - skatt = 7000kr - 1960kr = 5040kr

Tusen takk, jeg skal skrive dette ned til senere bruk :klemmer:

Skrevet

Du får renteinntektene automatisk inn på kontoen hver måned. Ved årsslutt får du oppgjør fra banken med oversikt over formue, ev. lån og renteinntekter/utgifter. Dette blir samtidig rapportert til skattemyndighetene, som legger renteinntektene til den ordinære inntekten din. Så renteinntektene kommer opp i selvangivelsen din automatisk, og du trenger ikke gjøre noe.

Renteinntektene dine vil kanskje ikke være så høye at du får restskatt av det, men er du redd for det bør du oppgi forventet renteinntekt på det skjemaet du bruker når du søker skatteetaten om nytt skattekort.

:)

Skrevet

Du får renteinntektene automatisk inn på kontoen hver måned. Ved årsslutt får du oppgjør fra banken med oversikt over formue, ev. lån og renteinntekter/utgifter. Dette blir samtidig rapportert til skattemyndighetene, som legger renteinntektene til den ordinære inntekten din. Så renteinntektene kommer opp i selvangivelsen din automatisk, og du trenger ikke gjøre noe.

Renteinntektene dine vil kanskje ikke være så høye at du får restskatt av det, men er du redd for det bør du oppgi forventet renteinntekt på det skjemaet du bruker når du søker skatteetaten om nytt skattekort.

:)

Jeg er AB som svarte TS tidligere. Dette stemmer ikke nødvendigvis. Noen banker har årlig utbetaling, mens andre har månedlig.

Skrevet

Minstefradraget gjelder også for renteinntekter, så hvis dette er den eneste inntekten du har i løpet året vil du ikke måtte skatte av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...