Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har den siste tiden hatt veldig lyst til å fortsette med studiene i et annet land. Et land ikke så langt borte fra Norge. Et billing land.

Jeg studerer medisin 2. året i Trondheim og kjenner jeg er rimelig lei av å bo her nå og har lyst til å reise. Jeg har tenkt på å flytte til Praha, hvor jeg har en venninne som også studerer medisin. Hun snakker positivt om skolen og selve byen. Kommer mest sannsynlig til å søke overføring til neste år, og hvis jeg ikke trives der kan jeg jo bare komme tilbake. Har allerede begynt å glede og grue meg samtidig.

Jeg lurer på om det er flere som har gjort dette før og kanskje har noen erfaring å dele, både positive og negative?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er gal... Ville aldri skiftet bort studieplassen på medisin i Norge til fordel for et østblokkland! Men hver sin smak, selvfølgelig :sjenert:

Husk at det å ha studert i Trondheim tar seg godt ut på CV'en, noe som kan være greit når man må søke for å få nybegynnerstilling. Å studere medisin i Norge gir større muligheter for å få relevant jobb ved siden av studiet, her hvor jeg studerer er det blant annet mange som jobber på sykehuset. Det gir både erfaring fra klinikk, erfaring med det norske helsevesenet og gode kontakter til senere!

Det blir også mer studielån hvis du studerer i utlandet. Det er ikke ille å bo i Trondheim, vel? Du kan jo eventuelt søke ett semesters utveksling senere i studiet, og reise ganske mye til ulike steder i verden for de pengene du ellers ville brukt på skolepenger ;-)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ei venninne som studerer i Budapest og hun er kjempeflink. Hun har aldri gått medisin her i landet, hun kom inn, men hadde allerede bestemt seg for å flytte til Budapest. Hun trives veldig bra og har hatt praksis i flere land. Det er nok en fordel å ha studert her hjemme mtp. at du slipper å søke om lån til skolepenger, men lån fra lånekassen er jo som kjent et gunstig lån - så du kommer nok ikke til å slite med å betale ned lånet. Og hvis du har tenkt etter endt utdanning å jobbe i andre land, vil ikke det være noen forskjell om du har går gått på skole her i landet eller Tsjekkia. Det er ikke noe forskjell på studenter som har studert i Norge og studenter som har studert i andre land. Å klare å gjennomføre studiet er jo det som teller. De som ikke kan, stryker jo som regel og kan ikke fortsette med studiene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...