Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer er på rekkehusjakt, da leiligheten vi bor i skal selges og vi ønsker å kjøpe oss noe eget. Vi har gode lønninger begge to,men har ikke spart opp noe spesielt mye egenkapital annet enn BSU kontoer. Vi var i møte med banken, og vi kan få 1,850000 og klare oss greit etter alle utgifterer betalt. Men det er jo en forutsetning at vi har 10% egenkapital selvfølgelig ( eller kausjonist). Vi ringte husbanken idag, og dersom vi flyttet til en annen kommune ( mindre sentralt) hadde vi fått 20% egenkapital med engang, men siden vi vil bo her vi bor nå var det veldig vanskelig visstnok. Men vi kunne få 1,8 mill i lån da.. men ikke 185 tusen til startkapital.... Skjønte ikke helt tankegangen der.. Noen som har vært borti noe lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det jo krav om egenkapital. Har dere ikke foreldre som stiller opp så må dere bare spare selv. Burde jo bare ta et år eller to å spare opp egenkapitalen da.

Skrevet

Ja dette er egentlig ganske enkelt. Husbanken bestemmer ikke hvordan kommunene skal forvalte pengene, og derfor er det noen kommuner som er veldig knipne med å gi ut lån, mens andre gir ut mye.

Da jeg sjekket dette for broren min, fikk jeg beskjed om at han ved å flytte over kommunegrensen kunne få mye høyere støtte fra husbanken, enn det han ville få i den kommunen han bor i nå.

Damen jeg snakket med i husbanken var faktisk veldig fortvilet over reglene, for det ble så store forskjeller ut av de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...