Gå til innhold

Hvordan få tilbake kontrollen?

Anbefalte innlegg

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Hei =)

Jeg ønsker noen tips til hvordan jeg kan holde den "nye" livsstilen ved like. Jeg er flink i noen dager, humøret er på topp og har masse energi. Sover da en del mindre enn jeg gjør til vanlig, spiser lite og har MYE mer energi. Til tross for litt lite mat og lite søvn.

Men, så skal jeg bare unne meg noe som står på "nei-listen" min, og da er det gjort. Humøret er det første som synker, så energien, selvfølelsen og ikke minst kontrollen over maten...

Dette plager meg hver bidige dag, og jeg er lei av å tenke på alt jeg ikke burde spist, alt jeg HAR spist, alt jeg VIL spise og hvor mye jeg ødelegger for meg selv. Jeg vet godt hva et sunt kosthold er, så er ikke der problemet ligger. Problemet er at jeg er alt for fokusert på å klare det, at jeg sprekker. Jeg tenker på mat hele tiden, og selvfølelsen er ekstremt liten. Men passe grei når jeg spiser kontrulert. Det er så ille å "miste kontrollen" dette skjer alt for ofte for tiden, og jeg lengter tilbake til den tiden hvor jeg var livredd bare jeg spiste mer enn 800 kcal om dagen. Da følte jeg i det minste en form for kontroll. Nå er så og si den følelsen borte. Før ville jeg veie så lite som mulig, men nå er alt jeg ber om å få gå ned til det jeg veide for 2 år siden. Var jo egentlig ikke noe galt med vekten min da. Er ikke "ille" nå heller, men det merker og synes at jeg har lagt på meg.

Noen som har råd ? Jeg er desperat, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre når jeg mister kontrollen. Har på en måte ikke kontakt med meg selv, spiser til jeg blir kvalm og litt til, så sitter jeg igjen med DEN skyldfølelsen etterpå, føler meg bare ekkel og skitten.

Og jeg ber, ikke bare be meg ta meg sammen. Det er virkelig ikke så enkelt, selv om det forsåvidt er det som må til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foreslår at du begynner å fokuerer på å få i deg nok mat, ikke så lite som mulig. Deretter bør du ikke ha en "nei-liste" det er dømt til å mislykkes.

Skrevet

Har ikke annet å si enn at jeg kjenner meg helt igjen i det du sier!

Skrevet

Enig med The Kitten: ta bort "nei"-listen og spis deg mett hver dag! Tror det er lurt å vente med å slanke deg til du har hatt et stabilt kosthold over tid, ellers kan kroppen din komme i ubalanse, og da er det et svare strev å få den tilbake! Jobb med deg selv om å "tåle" det du spiser. Hvis kroppen får det den trenger hver dag, vil den etter hvert si nei til "for mye". Nå får den for lite, og det øker sjansen for overspising. Med andre ord: prøv å spis mer, tenk mindre på mat, og tren heller hvis du vil komme i bedre form, slanking gir dårligere helse når det går til hodet på en.

Lykke til!

Skrevet

Jeg synes tankegangen din har antydninger til spiseforstyrrelse. Hvor høy er du, hva veier du og hvor gammel er du?

Skrevet

Det er så ille å "miste kontrollen" dette skjer alt for ofte for tiden, og jeg lengter tilbake til den tiden hvor jeg var livredd bare jeg spiste mer enn 800 kcal om dagen. Da følte jeg i det minste en form for kontroll.

Med andre ord: Den gangen du hadde anoreksi. Du trodde du hadde kontroll, men det var sykdommen som hadde kontroll over deg.

Det virker som om den fremdeles har kontroll over deg. 2 kg er ikke mye og ingen grunn til å bli desperat for, men du blir det allikevel.

Du skriver at du sover lite. Lite søvn er skadelig på mange måter, blant annet gjør det at man får lettere for å legge på seg.

Jeg vil forøvrig anbefale deg å ringe Interessegruppa for Kvinner med Spiseforstyrrelser, IKS, tlf. 22940010.

• Liker 1
Gjest Lebewesen93
Skrevet

Vet det er litt dumt å ha en nei liste osv, men føler det er litt mer planlagt og ordentlig da.

Men jo, jeg hadde faktisk full kontroll for to år siden. Det var et valg jeg tok, og jeg var ganske bevisst på hva jeg gjorde. Jeg var bare ikke så smart, det var jeg ikke. Men jeg angrer ikke, selv om det kan ha skapt noen problemer nå i ettertid.

Jeg skal tilbake dit ( men skal så klart spise mer enn da, men mindre enn nå) det er bare det at, jeg savner å kunne gå ut når jeg vil, hvor jeg vil osv uten å tenke på hva andre kanskje mener. Jeg fungerte mye bedre da, jeg kunne bare dessverre ikke innse at jeg burde ha vært fornøyd med hvordan jeg så ut da.

( var ikke undervektig, nei. normal)

Usikker på vekten min nå...vet bare at jeg har gått opp. Ikke VELDIG tydlig, i og med at kilone faktisk har blitt litt mer jevnt fordelt ( synes jeg hadde litt for stor mage forhold til ben og armer før) Men jeg husker at jeg kunne gå i stort sett det jeg ønsket, mens nå synes jeg ikke det.

Jeg skal prøve på nytt i morgen, bedre det enn å vente til mandagen igjen. Vet bare ikke hvordan jeg skal gjøre det. Skal jeg unngå godteri HELT, eller skal jeg KUN ha det på lørdag, som ofte da blir Søndag og mandag også...eller skal jeg heller fokusere mer på å spise riktig MAT så kanskje jeg får mindre lyst på godteri da? Sånn som ting er nå så spiser jeg ikke mat før middagen ( som er sen) spiser godteri før og etter. Jeg vet det er dumt, herregud, jeg er håpløs. Men frister ikke med noe annet. Hehe, kanskje det er der svaret er, for å unngå overspising må jeg spise mat jeg ikke har lyst på. Ulempen da, er at jeg får utrulig dårlig samvittighet om jeg spiser noe "unødvendig" som jeg egentlig ikke liker. Jeg klarer ikke endre syn på maten, for nå er maten kos og underholdning, ikke noe jeg føler jeg trenger for å holde meg frisk og mett.

Nei, men nok klaging. I morgen blir det en skogstur med hunden, det er utrulig deilig bare jeg kommer i gang :)

Skrevet

Jeg kjenner meg helt igjen i det du skriver. Før hadde jeg full kontroll og skeiet innimellom ut med 1 bolle, og da holdt jeg meg unna alt usunt i flere dager etterpå, pga denne ene bolla. Den siste tiden har jeg spist flere boller, sjokolade og lignende saker hver dag uten å blunke, og vekten har kommet på. Ønsker og lengter til den gangen jeg hadde kontroll, og jeg var lett og glad! Selv om jeg da følte jeg burde vært ennå lettere. Jeg er uansett på vei nå da. Og det jeg har bestemt meg for å bare å spise sunt og mye. Og bli vant til å ikke spise så mye usunt, slik at jeg blir mer reflektert rundt hvor usunne mange produkter faktisk er. Så får jeg heller redusere kaloriinntaket litt mer når jeg har fått etablert dette sunne kostholdet. Altså et skritt av gangen. Og jeg prøver også å tenke at om jeg har spist en liten usunn sak, så trenger jeg ikke å skeie helt ut pga den da.. Lykke til!

Skrevet (endret)

Hvis du ikke spiser mat før middag så er det slett ikke rart du har lyst på godteri og spiser alt for mye når du først spiser. Kroppen trenger variert mat, fordelt ut over dagen. Ikke les slankekurer, men spis "vanlig" mat. Hvis du er litt forvirra ang. vanlig mat, kan det se slik ut:

Frokost: 2 skiver med smør og hvitost, 1-2 glass juice, kaffe/te

Lunsj: en stor salat med mye godt grønt + skinke og ost (luksusvarianten er å strimle opp påleggsskinke). Gjerne brød med smør til

Middag: Pasta med pesto, stekt kyllingfilet, tomater, parmesan. Mmmmm.

Kvelds: 2-3 knekkebrød med brunost eller hva det måtte være. Evt brødskiver hvis du er mer sulten.

Slik ville iallefall en vanlig dag for meg sett ut, og da er jeg ikke på slankern, men er opptatt av god helse. Vil også anbefale å kjøpe en "vanlig dose" kosttilskudd, f.eks omega 3 eller lignende.

Så kan du jo kjøpe litt snop av og til, men ikke så mye. Tror ikke jeg ville hatt det på en bestemt dag, men unnet meg det innimellom, kanskje et par ganger i uka, og heller kuttet det ut etter hvert når fokuset på godteri forsvant litt.

Hvis du spiser "normalt", vil kroppen regulere selv hva den skal ha, og da velger den gjerne litt søtt, litt salt, litt grønt osv. Da tror jeg man skal lytte til det man har lyst på, så blir den ikke så masete.

Et annet godt tips er å dra på butikken og handle inn mye sunn/ "normal" mat, fyll kjøleskapet med så mange gode varianter av lunsjer og middager at du alltid har et sunt alternativ når du er sulten. Så gjør det ikke noe at du spiser litt mer enn du hadde tenkt. Min erfaring er også at når man spiser variert og velsmakende mat over tid, så mister kroppen lysten på søtsaker. Og man føler seg mer fornøyd.

God skogstur, høsten er ei fin tid:)

Endret av Nabokona
Gjest Lebewesen93
Skrevet

Takk for svar =)

Jeg er dessverre kresen, brødmat er ikke heeelt meg. Har aldri vært det heller. Jeg likte salat, frukt og grønnsaker for to år siden så liker vel det enda. Går ikke på skole og har heller ikke jobb ( hehe, sikkelig slask, neida. Er grunner for det)

Jeg har tredemølle, jeg har tid, jeg har fine turmuligheter, jeg er ikke lam og jeg VET at jeg har godt av det, i stedenfor å sitte inne å tenke på å ikke spise før jeg hiver meg over noe.

Jeg tror det ender med at jeg spiser LITT godt nå og da ( ikke hver dag, men heller ikke en dag hvor jeg "overspiser" i uken) Jeg skal få bedre døgnrytme, siden jeg som oftest spiser mest på kvelden og natten. Nå legger meg ofte 3-7 tiden, står opp et sted mellom 8 - 13. Kommer ann på hvilken periode jeg er i, ofte sover jeg litt på dagen også. Dumt, men selvfortjent.

Burde jeg trene hver dag, eller blir det bare et ork? Jeg trente hver dag før, bortsett fra Lørdag og noen ganger Søndag. Jeg er et rutine menneske, så tror jeg vil trene hver dag, men med mulighet til å gi meg selv fri i helgen om jeg har vært flink i uken. Trener jeg ikke mandag og tirsdag skjer det heller ikke noe til onsdag...

Men hva skal jeg gjøre når jeg får de spise kickene ? Jeg prøver å få noe annet å gjøre, men jeg klarerer ikke. Blir sånn stresset og føler jeg bare MÅÅ spise noe NÅ og det skjer uansett om jeg er sulten eller akkurat spist middag.

Jeg har prøvd krom, uten at det var til hjelp.

Men, ønsker jeg en forandring med livet, kan jeg ikke fortsette å leve som jeg gjør, det er helt sikkert :P

Og ja, høsten er en nyyyydelig tid ^^ Perfekt tempratur til å gå ute, fine farger og frisk luft :)

Skrevet

Det du må gjøre er å kvitte deg med denne "jeg liker ikke" holdningen din. Selv spiser jeg heller ikke brød til vanlig. Istedenfor spiser jeg:

Salater

Kornblanding

Nøtter

Pastaretter

Retter med couscous

Avocado

Yoghurt

Fromage blanc

Havregrøt

Knekkebrød

Pannekaker

Frukt etc

I tillegg er jeg nøye på at jeg får i meg nok proteiner og sunt fett. Er viktig med karbohydrater også, men det kommer mer av seg selv, føler jeg. Du får det mye bedre når kroppen får det den trenger. Tro meg, jeg vet hva jeg snakker om.

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Det du må gjøre er å kvitte deg med denne "jeg liker ikke" holdningen din. Selv spiser jeg heller ikke brød til vanlig. Istedenfor spiser jeg:

Salater

Kornblanding

Nøtter

Pastaretter

Retter med couscous

Avocado

Yoghurt

Fromage blanc

Havregrøt

Knekkebrød

Pannekaker

Frukt etc

I tillegg er jeg nøye på at jeg får i meg nok proteiner og sunt fett. Er viktig med karbohydrater også, men det kommer mer av seg selv, føler jeg. Du får det mye bedre når kroppen får det den trenger. Tro meg, jeg vet hva jeg snakker om.

Det er sant ! Men er ikke lett. Liksom...hvorfor spise noe man ikke liker, når man kan spise noe man liker ? Men jeg sikker på at det finnes masse sunn ( og god!) mat der ute jeg liker.

Men jeg spiser ikke kjøtt, fisk og kylling...er ikke vegetarianer eller noe sånt sett, men spiser ikke " ordentlig kjøtt" om jeg kan si det sånn. Gammel vane som jeg burde blitt kvitt for maaange år siden, men jeg var alt for glad i dyr før...

Jeg ser at jeg er håpløs, faktisk. Jeg liker egentlig å lage mat også, jeg har mer enn tid nok, jeg vet hvordan et normalt sunt kosthold skal se ut, men hva gjør jeg med det ? Prøver å spise så lite som mulig i noen dager, til jeg sprekker og går over til det gamle greiene.

Jeg tror jeg skal finne et slags "ritual" jeg kan gjøre når jeg tenker på å finne noe usunt, sånn at kanskje den MÅ HA følelsen går over før jeg blir ferdig med ritualet mitt.

Skrevet

Du virker ikke så villig til å endre mønster. Så da sier jeg takk for meg.

• Liker 1
Skrevet

Kjære TS

Jeg stenger denne tråden nå og vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Vennlig hilsen

SportyShorty, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...