Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble nylig tilbudt fast stilling der jeg jobber, og fikk tilbud om 315 000 i årslønn. Jeg forventet rundt 330 000.

Som vikar hadde jeg rundt 285-290 000.

Dette er en kontorjobb (ikke sekretær) med noe ansvar (ikke personal-). Med det nye ansvaret blir min arbeidsdag betydelig mer hektisk.

Jeg har fagbrev, ikke innen nøyaktig det jeg driver med, men i samme gaten.

Bør jeg være fornøyd med dette?

Jeg tenkte å ta en samtale med sjefen før jeg skriver under kontrakten, selv om jeg tror det har absolutt ingenting for seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med kun fagbrev fra videregående så bør du nok være fornøyd med den lønna.

• Liker 6
Skrevet

Jobber du i det offentlige eller private, og er du organisert?

Skrevet

Jeg hadde vært overlykkelig hvis jeg hadde tjent over 300 000 i året!!

Skrevet

Med kun fagbrev fra videregående så bør du nok være fornøyd med den lønna.

Jobber du i det offentlige eller private, og er du organisert?

Jeg har også ett år på høyskole, men ingen grad.

Jeg har jobbet i firmaet i 2 år, og det er en ansvarsstilling jeg får. Så for meg høres det lite ut.

Det er privat, og jeg er ikke organisert. Tenkte å organisere meg nå når jeg blir fast ansatt.

Skrevet

Er det forresten lurest av meg å bare skrive under uten samtale først, og så heller ta det opp igjen om noen mnd?

Skrevet

Synes det høres ganske adekvat ut hvis du bare har fagbrev, et fagbrev som egentlig ikke er relevant heller.

Det betyr ikke at du ikke skal forhandle om lønna. Du vet best hvilken kompetanse du har bygget opp over tid, og da er det noe du kan forhandle ut fra.

Skrevet

Synes du skal være fornøyd. Spesielt når du ikke har noe mer enn fagbrev og ikke bachelor/mastergrad. Du kan heller ta det opp igjen på nyåret og snakke om lønna.

Skrevet

Joda, fagbrevet er relevant nok, da det er samme fagområde.

Takk for svar folkens :) Jeg kommer til å takke ja uansett, men greit å vite om jeg er naiv og takker ja til altfor lite :)

Skrevet

Hvorfor er alle så nedlatende mot fagbrev?!

• Liker 3
Skrevet

Er absolutt ikke nedlatende ift fagbrev.

Tenker mer på hva som er realistisk.

Som fagarbeider i kommunen er minstelønn 280.000.

Da synes jeg TS ligger bra over det. Men hun vet jo selv best hvor hun er mtp ansiennitet og opplært kompetanse opp gjennom årene. Har hun ti års ansiennitet, er det jo ikke så god lønn igjen. Har hun kompetanse som er spesielt relevant og ettertraktet, er det også lettere å forhandle.

Skrevet

Det er fordi det forventes at alle som er gode arbeidstakere skal ha bachelor eller master. Det er helt latterlig :filer:

• Liker 1
Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg tror du skal være fornøyd sånn til å begynne med. Det er jo faktisk et godt hopp opp fra hva du hadde. Men om du ikke øker noe særlig i løpet av de neste årene, så vil jeg si det er betenkelig.

Det er et problem at folk gjerne har veldig høye/urealistiske forventninger til lønn. Når man ser på tråder her inne der folk syns det er dårlig å ha 25 000 i måneden netto, så er jo det ganske påfallende. Et kjapt søk på ssb forteller meg at median inntekt for aleneboende i alderen 30-34 år er på 297 000. For par i den samme alderen uten barn er den samlede median inntekten 564 000. Den lønnen du har blitt tilbudt er altså over den lønnen som flest personer har.

Skrevet

Ikke hør på alle som mener du "bare" har fagbrev. Er det relevant, og du har betydelig mer ansvar så bør du selvsagt ha høyere lønn enn 315.000. I noen tilfeller også betydelig mer.

Skrevet

TS her.

Grunnen til at jeg ikke har "mer" enn fagbrev er at jeg aldri har visst hva jeg ville bli som "stor". Jeg kunne hatt en bachelor i økonomi og administrasjon, men den ville vært mye mindre relevant for nåværende jobb enn det fagbrevet mitt er. Funderer på å ta noe etterutdanning innen ledelse, da jeg med tiden ønsker personalansvar og har mulighet for å få det der jeg jobber nå.

Jeg mener selv jeg ikke har urealistiske forventninger til lønn, men når det er sagt synes jeg det er vanskelig å vite hva jeg kan forvente. Derav denne tråden :D

Strykebrett, jeg synes også det er litt skremmende at mange mener 25000 er dårlig. Hadde jeg fått 25000 utbetalt hadde jeg vært meget fornøyd. Men det er godt å se at jeg hvertfall ligger over gjennomsnittet. Ikke er jeg 30 ennå heller.

Gjest strykebrett
Skrevet

TS her.

Grunnen til at jeg ikke har "mer" enn fagbrev er at jeg aldri har visst hva jeg ville bli som "stor". Jeg kunne hatt en bachelor i økonomi og administrasjon, men den ville vært mye mindre relevant for nåværende jobb enn det fagbrevet mitt er. Funderer på å ta noe etterutdanning innen ledelse, da jeg med tiden ønsker personalansvar og har mulighet for å få det der jeg jobber nå.

Jeg mener selv jeg ikke har urealistiske forventninger til lønn, men når det er sagt synes jeg det er vanskelig å vite hva jeg kan forvente. Derav denne tråden :D

Strykebrett, jeg synes også det er litt skremmende at mange mener 25000 er dårlig. Hadde jeg fått 25000 utbetalt hadde jeg vært meget fornøyd. Men det er godt å se at jeg hvertfall ligger over gjennomsnittet. Ikke er jeg 30 ennå heller.

Ja, det var ikke rettet til deg egentlig, bare ment som en påminnelse om at her på KG så får man ofte et veldig skjevt inntrykk av hva som er vanlig å tjene.

Hva du starter på er egentlig ikke så fryktelig viktig heller, det viktige er at utviklingen i lønnsnivået er bra, så du får igjen for å gjøre en innsats og gjøre en god jobb. Lykke til i ny jobb :)

Skrevet

Ingen som er nedlatende mot et fagbrev, men her var det spørsmål bl.a. om relevans for jobben hvor TS sier at den ikke var 100%.

Skrevet

Ja, det var ikke rettet til deg egentlig, bare ment som en påminnelse om at her på KG så får man ofte et veldig skjevt inntrykk av hva som er vanlig å tjene.

Hva du starter på er egentlig ikke så fryktelig viktig heller, det viktige er at utviklingen i lønnsnivået er bra, så du får igjen for å gjøre en innsats og gjøre en god jobb. Lykke til i ny jobb :)

Tusen takk :) Jeg er selvsagt kjempespent og gleder meg til en "ny start" :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...