Waquin Skrevet 19. oktober 2011 #1 Skrevet 19. oktober 2011 Hei! Jeg studerer på høgskolen, og jobber med en innlevering nå. I denne innleveringen må vi ha bilder, som også er tilgjengelig for alle, og ikke beskyttet under noen opphavsrett. Spørsmålet mitt er om jeg kan bruke bildene fra utklippsbasen i Microsoft Word? Disse bildene er jo offentlig for "alle", eller? Det er vanskelig å finne aktuelle bilder fra nettet, som er åpent for alle å bruke. Å ta bilder selv er en mulighet, men jeg har også funnet noen veldig gode bilder på utklippsbasen i word.. Er det noen som vet?
Lumos Skrevet 19. oktober 2011 #2 Skrevet 19. oktober 2011 Tror helt sikkert at du kan bruke de bildene ja
Waquin Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 19. oktober 2011 Tror helt sikkert at du kan bruke de bildene ja Takk for svar! Jeg fant en side hvor dette stod: "Ifølge Åndsverksloven, kan man ikke bruke figurer, bilder og lignende fra kilder uten godkjenning fra opphavsmannen, med mindre bildet/figuren/tabellen er frigitt. Det kan være for eksempel bilder som er gjort tilgjengelig gjennom programvare (for eksempel ClipArt i Word) eller der hvor bildets vernetid er utløpt." (http://hig.no/biblioteket/oppgaveskriving/harvard#2.5) Dette betyr vel at det er greit?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå