Gå til innhold

Weifapenin mikstur til barn...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et barn på 2,5 år som har fått streptokokker. Legen foreskrev Weifapenin mikstur, og den smaker virkelig bare helt for jævlig. Ungen nekter å ta den, og klarer vi mot formodning å få lurt noe av den inn i munnen, blir den bare spyttet ut igjen av full kraft.

Vi prøvde å blande i brus, sterk saft, youghurt - ingenting hjalp. Lukten og den bitre bismaken av medisinen merkes like godt, og ungen nekter å innta det.

Jeg skjønner ungen veldig godt, for jeg har smakt på de greiene, og det er noe av det desidert verste jeg har smakt. Jeg klarer ikke for mitt bare liv å si til ungen at dette er nam-nam, når jeg sjøl ikke klarer å ta det, hehe :-)

Men så fant jeg løsningen! Derfor ville jeg dele den her inne, sånn at andre fortvilte foreldre kanskje kan prøve samme løsning. Jeg blander den i sjokolademelk! Da blir den bitre smaken borte, og det eneste som merkes er bismak av appelsin (som er smakstilsetningen i medisinen). Og sjokolademelk med bismak av appelsin smaker jo bare godt! Så da har jeg delt opp dosen på 7,5 ml i to, og blandet i to glass sjokolademelk morgen og kveld. Da går det ned på høykant, uten at barnet engang skjønner at det har fått i seg medisin! :fnise:

Jeg har forøvrig sjekket både med apotek og Weifa at miksturen kan blandes i melk uten at det gjør miksturen mindre virksom, så det er ikke noe problem. Det er bare veldig viktig at man ikke blander den i før rett før barnet skal drikke det - ellers kan medisinens stabilitet påvirkes.

Håper andre får nytte av dette - personlig ble jeg iallfall utrolig letta over dette! :jepp:

(Velger å være anonym, da de som kjenner meg lett vet det er jeg som har skrevet dette. Vil holde nicket mitt anonymt ;-))

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Gjest Annette W.

Tusen takk for bra innlegg!! Gutten min på 1,5 år begynte på denne kuren i dag, og brekker seg bare og "står i". Ikke mye som svelges her nei. Men i morgen skal det prøves med sjokomelk! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fr21_5ffdsa

Hvorfor skrev du ikke dette innlegget før ungen min var ferdig med sin forrige periode med weifa'en? :kjefte:

At jeg ikke kom på det selv! :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da yngstesønnen min var liten var det skikkelig problematisk å få i han flytende medisiner, så fra han var 2 år fikk han tabletter. Det har etterpå gått som en lek å få i han medisinene sine, noe som er en stor fordel siden han har noen diagnoser som gjør at han må ta medisiner hver dag både morgen og kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg vet ikke om sjokolademelk kamuflerer smaken godt, men vil tispe om å spørre etter dråper i stedet for mikstur. Da er det myye mindre mengder som må inntas og mye lettere å lure inn i ungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 år senere...

Annonse

Skal prøves i morgen da jeg skal gi mikstur 5mg 4 ganger per døgn 😱

Anonymkode: beba3...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering fra meg: weifapenin i Litago sukkerfri sjokolademelk var ingen suksess, etter en slurk nektet hun å drikke mer. Jeg smakte litt selv, og forstår det egentlig. Problemet var kanskje at jeg blandet for lite sjokolademelk. Men det er ikke så lurt å blande mye heller, for alt må jo ned. Og med feber og lite matlyst er det enklere sagt enn gjort.

Løsningen vår ble å bruke 5 ml sprøyte vi fikk fra apoteket, ha en kopp med vann klar, og å sprøyte litt og litt bak ved siden av tunga for å ikke trigge for mange smaksløker. Drikke etter hver innsprøyting. Alt på en gang er nok litt risky. Is som premie. Nå gjenstår det «bare» å gjøre dette en 12-13 ganger 😱

Gammel tråd jeg vet, men ser for meg at det er flere som står i dette. Det har i alle fall vært en solid prøvelse med min fireåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ps: tok en stikkpille Paracet en god time  først, for å få opp allmenntilstand litt før weifapenin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gav dette til vår når han var mindre. + veldig vant med ibux mikstur. Vi sprøytar det berre inni munnen 🤷‍♀️😂 tek du barnet litt bakover og sprøytar det langt nok bak vil jo svelgrefleksen slå inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oppdatering fra meg: weifapenin i Litago sukkerfri sjokolademelk var ingen suksess, etter en slurk nektet hun å drikke mer. Jeg smakte litt selv, og forstår det egentlig. Problemet var kanskje at jeg blandet for lite sjokolademelk. Men det er ikke så lurt å blande mye heller, for alt må jo ned. Og med feber og lite matlyst er det enklere sagt enn gjort.

Løsningen vår ble å bruke 5 ml sprøyte vi fikk fra apoteket, ha en kopp med vann klar, og å sprøyte litt og litt bak ved siden av tunga for å ikke trigge for mange smaksløker. Drikke etter hver innsprøyting. Alt på en gang er nok litt risky. Is som premie. Nå gjenstår det «bare» å gjøre dette en 12-13 ganger 😱

Gammel tråd jeg vet, men ser for meg at det er flere som står i dette. Det har i alle fall vært en solid prøvelse med min fireåring.

Gi ungen is før du gir medisinen. Da kjøles tungen så man ikke smaker så mye rett etterpå. 

Anonymkode: 7d6e3...c6a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk denne til vårt barn endte det med at vi måtte bytte AB. Barnet kast opp igjen alt. Uansett hva vi gjorde. Fikk en AB som ikke hadde noe særlig smak og som skulle gies i mye mindre mengde 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Trøndelag84 said:

Da vi fikk denne til vårt barn endte det med at vi måtte bytte AB. Barnet kast opp igjen alt. Uansett hva vi gjorde. Fikk en AB som ikke hadde noe særlig smak og som skulle gies i mye mindre mengde 🙂

Husker du navnet? Mindre alternativer nå enn før sa de på apoteket da jeg spurte. Har lest at bredspektret antibiotika smaker bedre enn penicillin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker du navnet? Mindre alternativer nå enn før sa de på apoteket da jeg spurte. Har lest at bredspektret antibiotika smaker bedre enn penicillin 

Ery-Max mener jeg det var. Den var det lett å kamuflere i mat. 

Anonymkode: 2fd46...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weifapenin er smalspektret antibiotika og man skal ikke be om bytte fordi denne er den mest effektive mot luftveissymptomer. Byttet man får man bredspektret og man risikerer resistens mot antibiotika som i verste fall ikke kan brukes ved langt verre sykdommer.

Enkelte leger har lav terskel for å bytte, men det er en debatt man må ta når det gjelder overforbruk og antibiotika resistens. Dere som bytter gjør barnet deres en virkelig stor bjørnetjeneste. Dette er et stort problem man har fått i samfunnet i dag da AB bruken har økt voldsomt.

Som noen nevnte over så kan man benytte dråper, disse er konsentrerte i mye mindre mengde, men smaker høgg. Likevel er det ofte lettere å få mengden i barnet. Man kan også be om tabletter istedenfor.

Det er ikke anbefalt å blande ut miksturer med mat/drikke. Barn får negative assosiasjoner til disse matvarene, og man mistet kontroll over mengde som gis (aversjon) og skape interaksjoner (blant annet melk). 

I barneavdelingen der jeg jobber gis dette på sprøyte inn på siden av munnen og godt bak. Ubehagelig, men overstått på kort tid.  Fokuset er på premie og ros. Is før og etter feks for å «bedøve» smaken og gjøre det lettere. Barnet kan avhengig av alder også holde en kopp selv og bestemme hvor fort det vil skylle ned medikamentet. 

https://sykehusapoteket.no/Documents/Slik vil jeg ta medisinen min%2C hefte.pdf

Anonymkode: e3162...ecd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Enkelte leger har lav terskel for å bytte, men det er en debatt man må ta når det gjelder overforbruk og antibiotika resistens. Dere som bytter gjør barnet deres en virkelig stor bjørnetjeneste. Dette er et stort problem man har fått i samfunnet i dag da AB bruken har økt voldsomt.

Enig med deg, AB er noe herk og særlig blant små barn som er umulige å få medisinen inn i uten sterk og vond tvang😢

Bytte medisin er uansett ikke verre enn alle dem som ikke får fullført kurene sine eller ikke klarer å gi stor nok mengde pga vanskene med å få barnet til å beholde det. De færrest flasker/pakker inneholder stor nok mengde til at alt svinnet i utspyttingene kan medregnes. Så må mer medisin bestilles og plutselig må man hoppe over en dag. Alt dette rotet er også med å skape resistens.

Anonymkode: 61f1b...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig med deg, AB er noe herk og særlig blant små barn som er umulige å få medisinen inn i uten sterk og vond tvang😢

Bytte medisin er uansett ikke verre enn alle dem som ikke får fullført kurene sine eller ikke klarer å gi stor nok mengde pga vanskene med å få barnet til å beholde det. De færrest flasker/pakker inneholder stor nok mengde til at alt svinnet i utspyttingene kan medregnes. Så må mer medisin bestilles og plutselig må man hoppe over en dag. Alt dette rotet er også med å skape resistens.

Anonymkode: 61f1b...071

Det er likevel stor forskjell på smalspektret og bredspektret antibiotika og resistensutvikling. Søker man på nettet ser man hvilket stort problem dette har blitt over hele verden, og vi kan påvirke det ved å tenke på våre valg og ikke minst at barna skal få beste fungerende medisin i fremtiden også.

Anonymkode: e3162...ecd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker

Å nå sitter jeg å lurer på hvordan i all verden jeg skal få i min 2 mnd gamle sønn dette herket😞 

Anonymkode: c0cd1...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Å nå sitter jeg å lurer på hvordan i all verden jeg skal få i min 2 mnd gamle sønn dette herket😞 

Anonymkode: c0cd1...13c

I sprøyte inn i munnviken…? Har du prøvd det? 

Anonymkode: 8d8d6...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...