AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #1 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg er en en 26 år gammel lærerstudent som bor hjemme enda (gratis). Jeg er på sisteåret (har fullført studiene neste år, i vårsemesteret). Ved siden av studiene så jobber jeg og tjener cirka 4.000 pr/mnd. Side jeg er lei av å bo hjemme så søkte jeg nylig på en studentbolig på 19kvm som koster rundt 3.200 pr/mnd der jeg deler kjøkken og bad med X antall andre. Denne fikk jeg idag mail om at jeg har fått tilbudt. MEN. Foreldrene mine mener at det er bortkastede penger,og at jeg brde fortsette å bo hjemme til jeg får meg fast jobb etter endt studie for så å se etter et hus/leilighet å kjøpe. Jeg har et studielån på 80.000 kr også. Hva synes dere? Burde jeg flytte ut nå, eller fortsette å bo hjemme til jeg er ferdig med studiene og får meg 100% stilling? 3.200 pr/mnd er ikke store summen,og jeg regner med at jeg vil få borteboerstipend som er på nesten 2.000 kr pr/mnd...
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #2 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg er en en 26 år gammel lærerstudent som bor hjemme enda (gratis). Jeg er på sisteåret (har fullført studiene neste år, i vårsemesteret). Ved siden av studiene så jobber jeg og tjener cirka 4.000 pr/mnd. Side jeg er lei av å bo hjemme så søkte jeg nylig på en studentbolig på 19kvm som koster rundt 3.200 pr/mnd der jeg deler kjøkken og bad med X antall andre. Denne fikk jeg idag mail om at jeg har fått tilbudt. MEN. Foreldrene mine mener at det er bortkastede penger,og at jeg brde fortsette å bo hjemme til jeg får meg fast jobb etter endt studie for så å se etter et hus/leilighet å kjøpe. Jeg har et studielån på 80.000 kr også. Hva synes dere? Burde jeg flytte ut nå, eller fortsette å bo hjemme til jeg er ferdig med studiene og får meg 100% stilling? 3.200 pr/mnd er ikke store summen,og jeg regner med at jeg vil få borteboerstipend som er på nesten 2.000 kr pr/mnd... *skal fullføre mente jeg selvfølgelig.
altflyter Skrevet 19. oktober 2011 #3 Skrevet 19. oktober 2011 Du er voksen, og må nesten avgjøre det selv. jeg personlig hadde omkommet om jeg skulle bodd hjemme så lenge... et studielån på 80 000 er ikke særlig mye. Følg magefølelsen din du, og flytt ut! 3
Rosalie Skrevet 19. oktober 2011 #4 Skrevet 19. oktober 2011 Eg tenkjer at det kan vere godt å prøve seg på å bu åleine i ein periode der ein ikkje har dei store forpliktingane, og samstundes stram økonomi. Personleg skjønner eg ikkje korleis vaksne menneske orkar bu heime hjå foreldra i mange år. Ein kjem ikkje riktig i gang med livet sitt når ein bur på pikeværelset og fortsatt med foreldra sine regler som basis. Så eg seier go for it! Prøv deg på eigenhand. Du har jo uansett eit veldig lite studielån når du er ferdig med studia. 1
Gjest Spinell Skrevet 19. oktober 2011 #5 Skrevet 19. oktober 2011 Signerer Rosalie. Når en er 26 er det på høy tid å forsøke å bo for seg selv og ta selvstendige vurderinger og avgjørelser. Jo lenger en bor hos mor og far, jo vanskeligere blir flyttingen - for begge parter Ser man på økonomien i det, isolert fra alt annet, har selvfølgelig foreldrene dine helt rett, men de fleste andre forhold tilsier at det kan være greit å bo for seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #6 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg ville flyttet. Hvis du får cirka 2000 i borteboerstipend og husleia er på 3200, har du utgifter på 1200 pluss mat selvsagt. Argumentet til dine foreldre holder ikke mål. Hvis de vil at du skal spare til bolig (de betaler kanskje maten når du bor hjemme?), kan de sette av en sum i måneden som du får den dagen du skal kjøpe bolig. En del av livets skole er å bo hjemmefra. I alle fall når du skal bli lærer. Det kan ikke føles bare greit for selvtilliten hvis du til den dagen du begynner i jobb, har bodd hjemme på lik linje med dine elever. Men hvis du trives hjemme, går du for det siden foreldrene dine er velvillige. Men vær klar over at mange foreldre ikke vil at barna skal flytte, det kan få frem hvor lite de har gjort i livet selv, og de vil føle maktesløshet i begynnelsen. Men det er en naturlig prosess og ikke ditt problem.
Alison Skrevet 19. oktober 2011 #7 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg er faktisk enig med ts sine foreldre. Hun er ferdig med studiene om ca et halvt år. Når hun har bodd hjemme til nå bør det ikke være noe problem å holde ut litt til. Skal ts bo på nybel vil hun betale for dette (3200,- minus stipend på 2000,-). I tillegg kommer mat, busskort, telefon, forsikring (minimum innboforsikring), bredbånd og strøm (hvis ikke dette er inkludert i husleien). Utgifter til klær, frisør, turer på byen mm. kommer utenom dette igjen. Det er da stor sannsynlighet for at ts må ta opp studielån for å klare dette, og hvorfor gjøre det når hun kan bo gratis hos foreldrene noen måneder til? Og hva gjør hun om hun ikke klarer å få jobb med en gang studiene er ferdig? Da har hun kun den lille deltidsstillingen å leve av, og har ikke råd til å bo på denne hybelen. Etter min mening er det mest økonomisk gunstige i dette tilfelle å bo hjemme til hun er ferdig med studiene og får seg full jobb.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #8 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg ville flyttet. Hvis du får cirka 2000 i borteboerstipend og husleia er på 3200, har du utgifter på 1200 pluss mat selvsagt. Argumentet til dine foreldre holder ikke mål. Hvis de vil at du skal spare til bolig (de betaler kanskje maten når du bor hjemme?), kan de sette av en sum i måneden som du får den dagen du skal kjøpe bolig. En del av livets skole er å bo hjemmefra. I alle fall når du skal bli lærer. Det kan ikke føles bare greit for selvtilliten hvis du til den dagen du begynner i jobb, har bodd hjemme på lik linje med dine elever. Men hvis du trives hjemme, går du for det siden foreldrene dine er velvillige. Men vær klar over at mange foreldre ikke vil at barna skal flytte, det kan få frem hvor lite de har gjort i livet selv, og de vil føle maktesløshet i begynnelsen. Men det er en naturlig prosess og ikke ditt problem. Alle jeg kjenner som bor for seg selv har ikke foreldre som bor i samme by. Noen av de som har det bor enda hjemme, med ca. 99% av alle jeg kjenner på min alder har også oftest en kjæreste som de bor med, dermed blir utgiftene mye mindre (alle sammen virker å etablere seg). Jeg har ingen venner eller kjæreste å leie en leilighet med, dermed har jeg kun råd til kollektiv. At least akkurat nå. Jeg bor ikke hjemme helt gratis, jeg betaler ingen leie; men jeg handler inn mat for hele husholdninger og betaler mine egne regninger (telefon,internett) pluss at jeg betaler halvparten på strømregningen i huset. Jeg er ikke avhengig av foreldrene mine på noen måte. However, det frister litt å spare alle de fremtidige inntektene mine (legge halvparten på sparekonto hver måned) og kunne begynne å kjøpe egen leilighet etter endt studie. Det er tross alt kun ca et halvt år til jeg er helt ferdig med studiene...da er det kanskje dumt å flytte ut til et kollektiv som jeg kun kan bo i kun til juni måned. Etter det er jeg ferdig som student og må ut...og da må jeg stresse med å finne et annet sted å bo, uten at det er sikkert at jeg vil få fast jobb med en gang etter studiene. Som betyr at i verste fall må jeg flytte hjem igjen til jeg får en OK inntekt til å kunne finne et nytt sted å bo for meg selv, noe som ikke er et kollektiv. Og her jeg bor er det sviiinndyrt å leie en leilighet alene. Nei, jeg vetikke. Jeg føler ikke at selvtilliten min/whatever er noe dårligere enn de som bor for seg selv. Jeg har egen inntekt, og jeg betaler for meg. Jeg tenker mest på det økonomiske her; det er vel lurt å vente og deretter kjøpe, istedenfor å begynne å leie (og kaste bort penger som jeg kunne spart opp istedet), uten at jeg har noen fast inntekt just yet? :frown: 1
The Kitten Skrevet 19. oktober 2011 #9 Skrevet 19. oktober 2011 Når man er 26 år, synes jeg man burde ha flyttet hjemmefra for lenge siden. I hvert fall om man aldri har bodd for seg selv før. Folk som f.eks har studert, og bodd for seg selv og bor hjemme en periode mens de jakter på egen bolig, stiller seg litt annerledes. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #10 Skrevet 19. oktober 2011 Da har hun kun den lille deltidsstillingen å leve av, og har ikke råd til å bo på denne hybelen. Ikke bare det, men så vidt jeg vet så kan ikke jeg fortsette å bo på studentbyen der så lenge jeg ikke er student lenger. Som betyr at i juni måned vil jeg måtte flytte ut derfra og finne noe annet... :S
otilie Skrevet 19. oktober 2011 #11 Skrevet 19. oktober 2011 Det velger du jo selv. Vet ikke helt hva jeg ville gjort om jeg studerte i hjembyen. Jeg ble litt lei av å bo hjemme, måtte ta hensyn til foreldrene hele tiden.... (kunne ikke ha fest/besøk når jeg ville, kunne ikke bestemme så mye over ting selv...) Men selvfølgelig, man sparer mye penger på det! Men hadde det vært snakk om ett halvt år trur jeg kanskje jeg hadde blitt hjemme. Jeg flyttet til en annen by for å studere, så jeg måtte jo flytte ut uansett da Det går nok helt fint uansett hva du velger, men litt ekstra penger blir det jo på deg om du bor hjemme.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #12 Skrevet 19. oktober 2011 Når man er 26 år, synes jeg man burde ha flyttet hjemmefra for lenge siden. I hvert fall om man aldri har bodd for seg selv før. Folk som f.eks har studert, og bodd for seg selv og bor hjemme en periode mens de jakter på egen bolig, stiller seg litt annerledes. Jeg trodde ikke at jeg skulle studere så lenge...og m.t.p at skolen er ti minutter unna så føltes det litt dumt å se etter hybel, da jeg egentlig ikke hadde behov for dette. Jeg ser ikke helt hva annet jeg går glipp av ved å ikke bo hjemme, utenom det å 'være selvstendig'. Selv om jeg bor hjemme så er jeg ikke avhengig av foreldrene mine på noen måte, dermed har jeg også erfart min dose selvstendighet. Jeg har hatt egen jobb i noen år nå, så jeg har egen økonomi. De taper ingenting på å ha meg boende hjemme, og det er en vinn-vinn situasjon. Men selvfølgelig ønsker jeg et eget sted å bo. Det har jeg gjort siden jeg var 18, men det ble bare ikke slik...
Alison Skrevet 19. oktober 2011 #13 Skrevet 19. oktober 2011 Ikke bare det, men så vidt jeg vet så kan ikke jeg fortsette å bo på studentbyen der så lenge jeg ikke er student lenger. Som betyr at i juni måned vil jeg måtte flytte ut derfra og finne noe annet... :S Da ville jeg uten tvil anbefale deg å bo hjemme til du er ferdig med studiene. I den perioden kan du heller spare så mye som mulig, og heller kjøpe bolig når du får deg full jobb.Jeg kan godt forstå at det frister å flytte fra sine foreldre når en er 26 år, men her er det ikke snakk om å bli boende i flere år til. Ved å bo hjemme noen måneder til vil du sitte med en del sparepenger når du er ferdig med studiene, mens du vet å flytte hjemmefra nå sannsynligvis ikke vil ha mulighet til å spare + at du får mer studielån. 1
liv Skrevet 19. oktober 2011 #14 Skrevet 19. oktober 2011 Bo hjemme, spar det du kan og kjøp en liten leilighet der du får jobb! 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #15 Skrevet 19. oktober 2011 Da ville jeg uten tvil anbefale deg å bo hjemme til du er ferdig med studiene. I den perioden kan du heller spare så mye som mulig, og heller kjøpe bolig når du får deg full jobb.Jeg kan godt forstå at det frister å flytte fra sine foreldre når en er 26 år, men her er det ikke snakk om å bli boende i flere år til. Ved å bo hjemme noen måneder til vil du sitte med en del sparepenger når du er ferdig med studiene, mens du vet å flytte hjemmefra nå sannsynligvis ikke vil ha mulighet til å spare + at du får mer studielån. Ja det var egentlig slik jeg tenkte også... Men med en inntekt på ca 4.000 pr mnd (noen ganger mer enn det) så vil jeg ikke kunne spare opp så veeeldig mye innen jeg er ferdig med studiene. Men, NOE er vel bedre enn ingenting... Foreldrene mine skal hjelpe meg med startkapital og slikt, det jeg trenger er å sørge for å få en fast jobb etter studiene, jo fortere jeg får det jo fortere kan jeg begynne på boligjakten. Men, argh, jeg håper bare at jeg får en fast jobb. Usikker på om jeg vil få noen fast lærerjobb med det samme med tanke på at jeg kun har ett undervisningsfag. Tenkte muligens ta ett årsstudium til for å kunne ha to undervisningsfag, men dette vil jeg helst gjøre mens jeg har flyttet ut slik at det ikke gå ENDA et studieår der jeg bor hjemme. Da får jeg bare søke på en hvilken som helst annen jobb. Jobber heller som fast ansatt butikkdame/whatever en periode, enn å gå arbeidsledig..
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #16 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg trodde ikke at jeg skulle studere så lenge...og m.t.p at skolen er ti minutter unna så føltes det litt dumt å se etter hybel, da jeg egentlig ikke hadde behov for dette. Jeg ser ikke helt hva annet jeg går glipp av ved å ikke bo hjemme, utenom det å 'være selvstendig'. Selv om jeg bor hjemme så er jeg ikke avhengig av foreldrene mine på noen måte, dermed har jeg også erfart min dose selvstendighet. Jeg har hatt egen jobb i noen år nå, så jeg har egen økonomi. De taper ingenting på å ha meg boende hjemme, og det er en vinn-vinn situasjon. Men selvfølgelig ønsker jeg et eget sted å bo. Det har jeg gjort siden jeg var 18, men det ble bare ikke slik... Betaler de maten din?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #17 Skrevet 19. oktober 2011 Betaler de maten din? Nei, det skrev jeg også ovenfor...de betaler ingenting for meg, det er ofte jeg som handler inn til hele husholdningen her. De gjør det også noen ganger selvfølgeli, men jeg kjøper og lager egen middag hver dag, noen ganger bare for meg selv og noen ganger til alle (spørs om de er hjemme når jeg lager middagen). Maten er generelt sett felles (det vil si, at selv om jeg har kjøpt, for eksempel, en pakke kjøttdeig og grønnsaker så er det ikke kun til meg, og om de handler inn en haug med varer så kan jeg også forsyne meg om jeg vil).
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #18 Skrevet 19. oktober 2011 Ja det var egentlig slik jeg tenkte også... Men med en inntekt på ca 4.000 pr mnd (noen ganger mer enn det) så vil jeg ikke kunne spare opp så veeeldig mye innen jeg er ferdig med studiene. Men, NOE er vel bedre enn ingenting... Foreldrene mine skal hjelpe meg med startkapital og slikt, det jeg trenger er å sørge for å få en fast jobb etter studiene, jo fortere jeg får det jo fortere kan jeg begynne på boligjakten. Høres ut som om du har massive puter sydd inn under armene. Gjør deg selv en tjeneste og flytt ut og lev som en student (på godt og vondt) mens du ennå har muligheten. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #19 Skrevet 19. oktober 2011 Høres ut som om du har massive puter sydd inn under armene. Gjør deg selv en tjeneste og flytt ut og lev som en student (på godt og vondt) mens du ennå har muligheten. Jeg lever da som en student selv om jeg bor hjemme. Jeg vet om mange studenter som har flere hunde tusen i studielån og som hadde selv sagt at de kunne lett ha bodd hjemme under studietiden om foreldrene bodde i samme by. De få studentene som har foreldre som bor i samme byen bor faktisk hjemme (utenom de som har flyttet ut med kjæresten, noe det er mange av). Og hvilke puter snakker du om egentlig? At jeg slapp å flytte hjemmefra, iom at jeg bor 10 min unna? Merk: ti minutter unna skolen. Jeg har dog bodd to år hjemmefra tidligere. Så jeg vet hvordan det er å bo aleine. Men det er lenge siden, like før jeg startet på studiet mitt som jeg går nå. Relax, er nok jeg som skal nedbetale boligen selv om jeg får hjelp med det i starten. Jeg får ingen bolig.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #20 Skrevet 19. oktober 2011 Får du borteboerstipend når du er så gammel som du er? Jeg trodde det var til de som måtte bo vekke for å fullføre vgs. Trodde virkelig ikke man får stipend fordi du bor hjemmefra når du er 26 år gammel. Men får du det, og ønsker å flytte, er det jo bare til å gjøre det. Jeg mener at du like godt kunen bodd hjemme siste året, men vil du vekk forstår jeg det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå