Gå til innhold

Ville du latt ditt barn begynne på denne idretten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tv2 har startet med en ny nettserie om sporten cheerleading og det har kommet ut 2 episoder. Min datter vil svært gjerne starte på denne idretten, men etter å ha sett dette programmet er jeg jammen litt i tvil. Hva syns dere?

http://www.tv2.no/underholdning/cheer/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel nå er jo en TV serie litt overdreven og isped mye intriger for å skaffe seere en livet er i virkeligheten.

Skrevet

Tv2 har startet med en ny nettserie om sporten cheerleading og det har kommet ut 2 episoder. Min datter vil svært gjerne starte på denne idretten, men etter å ha sett dette programmet er jeg jammen litt i tvil. Hva syns dere?

http://www.tv2.no/underholdning/cheer/

Jeg drev med det for noen år siden, og det var kjempegøy, men veldig hardt!

• Liker 2
Skrevet

Vel nå er jo en TV serie litt overdreven og isped mye intriger for å skaffe seere en livet er i virkeligheten.

Så du mener de har manus? Er jo utøverne selv som snakker mener jeg...

Skrevet

Jeg drev også med det før og jeg fant fort ut at det ikke var helt min ting. Siden det er som regel jenter i flertall som går der blir det veldig mye sånne kommentarer man får høre, og mye ''bitching''.. Sporten generelt er farlig. Dersom man ikke tar i mot folk i hopp osv, kan de skade seg veldig hardt eller i verste fall dø. I tillegg får man veldig høyt press på seg der inne, man må kunne klare å komme ned i spagaten og det er om å gjøre å være så myk som mulig. Veldig mange jenter jeg kjenner endret seg helt totalt etter de begynte der. De ble skikkelig overlegen osv. Det er i hvert fall sånn jeg opplevde det, og er veldig glad jeg den dag i dag ikke går på det lengre.

Skrevet

Jeg kjenner ei som driver med dette, og hun stortrives.

Mye trim og de farter rundt omkring og får oppleve mye.

Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å sende datteren min på noe slikt, selv om jeg selv synes det er tull, så er ikke mine ønsker det samme som hennes. Men jeg ville ha snakket med henne angående baksnakking, og gjort det jeg kunne for å påvirke henne i en slik retning at hun oppfører seg skikkelig mot andre.

• Liker 1
Skrevet

Tror det er som i mange andre sporter; det kommer veldig ann på hva slags miljø det er i klubben. Min yngste på 14 har drevet med cheerleading i omtrent ett år; og strotrives.Klubben har et godt miljø; også med andre aktiviteter for medlemmene enn kun trening. Det fokuseres enormt mye på sikkerhet, det trenes mye styrke og balanse; ungene ( for her er det både gutter og jenter) må lære seg å støtte hverandre både fysisk og psykisk ( for mye av det de gjør er faktisk beintøft!), og vi foreldre blir invitert til å engasjere oss uten at det er dugnasplikt i hytt og pine...

Skrevet

Datteren min går på Cheer og stortrives. Knallgøy! Man kan skade seg om man putter fingern i nesa også!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er amerikaner, og har absolutt aldri tenkt på det som en "sport". Men, for å svare på spørsmålet, jeg hadde ikke hatt problemer med det.

Skrevet

Jeg hadde latt datteren min begynne på det dersom hun ville, men før det skulle vi hatt en samtale om ansvar (at hun ikke sluttet før semesteret var omme)

Skrevet

Mitt barn hadde fått begynt. Aktiviteter som innbefatter en form for trim er jo bare flott.

Skrevet

Hadde vel ikkje vore veldig positiv til det nei. Tykkjer det er ein meiningslaus idrett (heiajenter, liksom, men for kven?) og dessutan farleg.

• Liker 1
Skrevet

Hadde vel ikkje vore veldig positiv til det nei. Tykkjer det er ein meiningslaus idrett (heiajenter, liksom, men for kven?) og dessutan farleg.

Vet du hva, det syns jeg også, før dattern min begynte med det. Men idretten er absolutt ikke meningsløs - eller - egentlig er vel de fleste idretter meningsløse, nytteverdien er jo minimal, trim kan vi få ved hardt arbeid...

Cheerleading er veldig god trening, de får øve styrke, koordinasjon, spenst, bevegelse og samarbeid. Det er en av de få lagidrettene uten ball:)

Dattern min elsker idretten sin i alle fall, og tror ikke den er så mye farligere enn andre idretter, så lenge man følger sikkerhetsprosedyrene.

Skrevet

Hvis hun vil holde på med en fysisk aktivitet, hvorfor nekte henne? Hvordan er det noe verre enn andre fritidsaktiviteter?

Lignende alternativer er jo turn og dans. Miljøene der er vel ikke noe annerledes?

• Liker 2
Gjest Survival
Skrevet

Jeg syns at man aldri skal nekte et barn å begynne med fysisk aktivitet og idrett. Uansett hvilken idrett det er. Stripping eller lapdancing er vel litt i grenseland, but still. Det er viktig for unge å begynne på den idretten dem selv ønsker, hvis ikke kan det oppstå avsmak for idrett og fysisk aktivitet. Det viktigste er tross alt at ungdommen trener og har et sunt forhold til en idrett de selv har valgt.

Og hvordan kan man si at en idrett er meningsløs? Så mye overvekt og livsstilssykdommer som finnes i dag, er vel alle fysiske aktiviteter og idretter meningsfulle!

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde heller oppfordret henne til å drive med turn først, og når hun har ferdigheter og styrke der kan hun eventuelt begynne med cheer når hun blir eldre. Turn er et ypperlig grunnlag for det meste, da man blir smidig, sterk og får god balanse.

• Liker 3
Skrevet

Vet du hva, det syns jeg også, før dattern min begynte med det. Men idretten er absolutt ikke meningsløs - eller - egentlig er vel de fleste idretter meningsløse, nytteverdien er jo minimal, trim kan vi få ved hardt arbeid...

Cheerleading er veldig god trening, de får øve styrke, koordinasjon, spenst, bevegelse og samarbeid. Det er en av de få lagidrettene uten ball:)

Dattern min elsker idretten sin i alle fall, og tror ikke den er så mye farligere enn andre idretter, så lenge man følger sikkerhetsprosedyrene.

Jeg tenker også at denne sporten absolutt ikke er meningsløs. De jobber hardt hele året for å videreutvikle seg, de er med på mange arrangemanger og konkurranser, og sporten krever spenst, styrke, kroppsbeherskelse og god koordinasjon. De må lære seg å samarbeide med andre å jobbe som et team.

Jeg tror heller ikke det er noe dårligere miljø i denne sporten enn det er i f.eks håndball, fotball og turn. Men selvsagt kan man havne i en klubb der miljøet ikke er godt - på lik linje med annen idrett.

Ellers tror jeg denne aktiviteten er missforstått. De jobber hardt hele året, å hvis de stiller opp som heiajenter på fotballkamp, så tror jeg det hører til skjeldenheten.

Jeg har en datter som driver med konkurransedrill, å den aktiviteten er også missforstått. De fleste tror at de kun marsjerer foran musikantene på 17. mai, men det er bare en liten ting av hva de gjør. Hele året så trener de hardt for å utvikle seg og prestere det de gjør på konkurransegulvet. Å da er det ikke gatemarsjer de driller, de ulike kategoriene krever at de enten er spenstige, teknisk gode, har kroppsbeherskelse osv.

Jeg hadde ikke vært skeptisk til å la datteren begynne med den sporten, å det er viktig at foreldrene ikke viser sin negative holdning, men gir det en sjangse. Dere vil nok bli positivt overrasket.

• Liker 1
Gjest otrivin
Skrevet

Sånn de jeg kjenner som er cheerleadere er så ville jeg ikke latt min unge holde på med det.

• Liker 1
Skrevet

Så du mener de har manus? Er jo utøverne selv som snakker mener jeg...

Beklager. Jeg misforsto og trodde du mente den serien som går på Fem ikke netttv. :fnise:

Skrevet

Ser noen skriver det er så farlig, og man kan skade seg og i verstefall dø.

Jahha ja, for sånn er det jo IKKE med ridning (som mange smågjente begynne med FØR de begynner på skolen), for der har man jo bare ponnier på 400kg som kan finne på mye tull og bli skremt og lignende.

I fotball brekker barn armer og ben i hytt å pinevær, men alle får lov å spille fotball liksom.

Synes cheerleading ser utrolig morro ut, og er en fin treningsform også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...