Gå til innhold

Et dumt spm om forbrenning!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vet jeg om jeg har høy eller lav forbrenning...? :sjenert:

Jeg veier for mye i forhold til høyden min (ca. 12 kg for mye i mine øyne), men disse kg sitter igjen etter to svangerskap. Har ikke prøvd veldig hardt (før nå) å bli kvitt dem, men har egentlig spist ganske mye og usunn mat. Godteri spesielt er min last!

Men allikevel blir jeg ikke tjukkere. Går ikke ned, riktignok, men hvis jeg har lav forbrenning burde jeg ikke ha blitt større??

Ja, det er mye rart man skal lure på! Men nå som jeg faktisk er innstilt på å jobbe for å gå ned i vekt er jeg oppriktig nysgjerrig på dette med forbrenning :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vet jeg om jeg har høy eller lav forbrenning...? :sjenert:

Jeg veier for mye i forhold til høyden min (ca. 12 kg for mye i mine øyne), men disse kg sitter igjen etter to svangerskap. Har ikke prøvd veldig hardt (før nå) å bli kvitt dem, men har egentlig spist ganske mye og usunn mat. Godteri spesielt er min last!

Men allikevel blir jeg ikke tjukkere. Går ikke ned, riktignok, men hvis jeg har lav forbrenning burde jeg ikke ha blitt større??

Ja, det er mye rart man skal lure på! Men nå som jeg faktisk er innstilt på å jobbe for å gå ned i vekt er jeg oppriktig nysgjerrig på dette med forbrenning :)

Kroppen tilpasser seg livsstilen din. Du har en periode spist et antall kalorier og du vedlikeholder vekten da du verken går opp eller ned i vekt.

Vi har alle så og si lik forbrenning; Hva som avgjør om du går opp eller ned er kost, trening og livsstil.

Skriv opp alt du spiser i løpet av en dag. Fjern 500 kalorier av det daglige du spiser så lover jeg deg at du vil begynne å gå ned. Du vil miste enda mer fett dersom du bytter ut søtsaker og annet crap med sunne alternativer.

Skrevet

Du holder stabil vekt "selv om" du spiser godteri, men vekta di er jo noe høy. Det er logisk; du har over lang tid inntatt mer enn du forbrenner, men mens du gjør det så blir kroppen større. En større kropp forbrenner mer, selv i hviletilstand, og til slutt har du nådd en balanse der kroppen forbrenner like mye som du spiser.

Om du skulle øke matinntaket enda mer vil du nok gå ytterligere opp i vekt.

Og om du skulle begynne trene og spise litt mindre og ikke minst sunnere, så vil du antakelig gåd ned i vekt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...