Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg trenger litt hjelp ang studier, håper jeg har kommet til rett sted og at dere har muligheten til å hjelpe meg litt!

Jeg er en jente på 18 år som begynte nå til høsten på psykologi profesjon rett fra VGS. Jeg syns psykologifaget er spennende, men i løpet av høsten har foreldrene mine bestemt seg for å skille seg - noe som har ført til at jeg har måtte flytte 4 ganger i løpet av 4 mnd, samt dødsfall i familien. Situasjonen gjør at det rett og slett blir for mye og jeg har store vansker med å komme igjennom pensum som jeg allerede henger mange kap. bak ...

Så jeg lurer på et par ting.

Hvis jeg dropper ut av studiene - hva skjer da? Kan jeg likevel søke med førstegangsvitnemål ved neste søk?

Hvis jeg ikke møter opp på eksamen, kommer dette til å stå på vitnemålet?

Jeg har tatt opp lån, begynner nedbetalingen med en gang jeg dropper ut?

Takker for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan søke permisjon fra studiene pga vanskelig livssituasjon eller noe?

Gjest Daenerys
Skrevet

Uff for en kjip situasjon! Skjønner godt du har litt å tenke på.

Du kan ikke ta permisjon i studiet? Da slipper du kanskje å søke på nytt, men er ikke sikker. Ville ha snakket med en rådgiver om mulighetene dine :)

Lånet begynner man å tilbakebetale et halvt år etter endte studier, så om du starter på nytt neste høst ser de det og du vil få mer studielån og stipend. Det kan ende du må ta kontakt med dem når det skjer, men det skal ikke være noe problem :)

Om du bestemmer deg for å ikke ta eksamen, ville jeg ha trukket meg fra faget innen trekkfristen. Da mister du ikke det ene av de (normalt) tre forsøkene man har på eksamen.

Skrevet

Uff for en kjip situasjon! Skjønner godt du har litt å tenke på.

Du kan ikke ta permisjon i studiet? Da slipper du kanskje å søke på nytt, men er ikke sikker. Ville ha snakket med en rådgiver om mulighetene dine :)

Lånet begynner man å tilbakebetale et halvt år etter endte studier, så om du starter på nytt neste høst ser de det og du vil få mer studielån og stipend. Det kan ende du må ta kontakt med dem når det skjer, men det skal ikke være noe problem :)

Om du bestemmer deg for å ikke ta eksamen, ville jeg ha trukket meg fra faget innen trekkfristen. Da mister du ikke det ene av de (normalt) tre forsøkene man har på eksamen.

Takk for svar :) Ja jeg har tenkt til å snakke med en rådgiver, men hvis det i i tilfelle var noen som hadde litt peiling så tenkte jeg at jeg kunne skrive her først - vet nemlig ingenting selv! Hehe.. Sjekket litt ang permisjon, men ser ikke ut som man kan ta permisjon med mindre det er årsaker som millitæret, svangerskap eller sykdom..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...