Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hm.. Når jeg leser svarene i et annet innlegg her, så lurer jeg jo.

Først, for å ha det klart, det spiller ingen rolle for meg, men jeg spør av nysgjerrighet.

Frøkna vår er nå 10,5 måneder og kryper enda ikke. Hun åler seg rundt, og viser ingen tegn til hverken å ville gå langs bord eller lignende eller krype på vanlig vis.

Jeg skjønner jo hun er litt treg, men jeg aner ikke hvor treg hun egentlig er.

Hun er ikke noen lettvekter, og jeg tenker at det spiller en rolle det også? :vetikke:

Regner med at det må være lettere å krype/gå for en som er 2-3 kilo lettere?

(Frøkna vår er ca 10 kilo per i dag.)

En annen ting, trener dere på å krype/gå, eller lar dere de knekke hele koden helt selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår eldste krabbet heller aldri, O'Hara, han ålte seg framover, som din. De fikk aldri hjelp til å lære å krabbe eller stå og holde seg fast i ting, det skjedde helt i deres eget tempo.

Når det gjelder vekt: en av søstrene mine var et par kilo tyngre enn oss andre som helt liten, men ikke det jeg vil kalle tjukk. Hun var også den som gikk senest av oss alle. Tror hun var 14 måneder. Så det kan nok ha litt å si, uten at jeg synes det høres ut som om jenta di er i nærheten av overvektig.

Skrevet

Vår tass var vel på alder med din da han begynte å krype ordentlig, og enda litt eldre da han begynte å gå langs bord og sånt. Nå er han jo 13,5 måneder, og ser langt fra ut til å være klar til å gå på egenhånd ennå, så han er heller ingen racer, akkurat. ;) Og han er temmelig slank (han er vel bare akkurat passert 10 kilo), så det er ikke at han er tung i sessen som hindrer ham. :fnise:

Skrevet

Mitt inntrykk er at det er veldig store variasjoner og at det har litt med personlighet også.

Vi hadde ei som gikk da hun var 11 mnd, hun var ganske treg med å snu seg og å dra seg frem. Men så begynte hun å "knekke koder" og da gikk det i veldig tempo, merket også at hun ville opp å stå/gå. Noen tør å prøve ting før de mestrer det, mens andre skal være mer sikre før de prøver.

Regner uansett med at dette blir tatt opp på ett års kontrollen på helsestasjonen. Men kan jo si så mye at da vi var på ett års kontroll så var vår den eneste som gikk, en av de andre hadde feks akkurat knekt krabbekoden, men han var like normal i utviklingen for det.

Ellers trente vi aldri på å krabbe og gå, men hun tilbrakte de fleste timene i våken tilstand på gulvet (iallefall så lenge hun var fornøyd med det). Hadde lekegym og treningsmatte som ble flittig brukt (dvs vi satt mye på gulvet med henne og lekte/tullet). Mulig det var positivt med tanke på å bygge opp styrken hennes.

Skrevet

Neida, hun er ikke overvektig :)

Hun ligger nå omtrent på 75-percentilen, men lå på 97-percentilen tidligere... :fnise:

Men nei, hun er ikke sånn liten og nett som mange andre jenter er... :sjenert:

Jeg har til nå latt henne få utvikle seg i et eget tempo, og synes selvsagt, personlig, at det er greit å ikke ha en 7-8 måneders baby som reiser seg og går rundt om, men lurte litt på hva som var "normal", og hva andre erfarer :)

Takk!

Gjest Mortilto
Skrevet

Min eldste var også "sen" til å krabbe og gå, men tok fort igjen jevngamle. Han er nå ekstremt smidig, sterk og generellt langt fremme motorisk. Vi øvde ikke på krabbing og gange, lot alt falke inn naturlig. Etterhvert som han ble eldre har vi lagt til rette for at han skal utfolde seg og bruke kroppen. Han veide lite når han var på alderen tiø barnet ditt, er normal nå.

Skrevet

Jenta vår reiste seg tidlig og gikk langs møblene fra hun var 7 mnd. Begynte å krype omtrent samtidig. Allikevel gikk hun ikke uten støtte før hun var 14 mnd. Øvde ikke noe på hverken kryping eller gåing, hun fikk ta det i sitt eget tempo.

Hadde venninner med barn på samme alder som syntes sine var så trege i forhold til Vesla, men de gikk før henne til slutt allikevel ;)

Skrevet

Neida, hun er ikke overvektig :)

Hun ligger nå omtrent på 75-percentilen, men lå på 97-percentilen tidligere... :fnise:

Men nei, hun er ikke sånn liten og nett som mange andre jenter er... :sjenert:

Jeg har til nå latt henne få utvikle seg i et eget tempo, og synes selvsagt, personlig, at det er greit å ikke ha en 7-8 måneders baby som reiser seg og går rundt om, men lurte litt på hva som var "normal", og hva andre erfarer :)

Takk!

Eldste barnet til en venninne krabbet aldri, hun aket seg fram på baken til hun var 18 måneder - da begynte hun å gå. Og det er likedan med hennes barn nå. Noen er bare ikke krabbere.

Det ene tantebarnet mitt var en stor baby, 13 kg da han var 6 måneder men han krabbet som bare det så jeg tror ikke vekta spiller så stor rolle hvis de er krabbere i utgangspunktet.

Minste barnet mitt ville ikke krabbe men fysioterapeuten ville at vi skulle få henne til å gjøre det. Vi prøvde men hun var ikke interessert så fysioterapeuten og vi ble enige om å droppe å pushe henne. Da begynte hun å krabbe. :)

Skrevet

Nå er vel gjennomsnittet for å begynne å gå på 14 mnd(?). Og siden en god del barn begynner å gå lenge før det, noen allerede ved 7-8 mnd, må det jo være tilsvarende mange som begynner etterpå, uten at det er noe unormalt. Ikke noe å bekymre seg for på lenge ennå med andre ord.

Min sønn gikk fra åling til krabbing da vi hadde han på gulvet med bare bein. Da greide han ikke å skli seg fram lenger og måtte dermed opp med rumpa. ;)

Skrevet

Det jeg har hørt, er at det er lurt at de går gjennom krabbestadiet, da dette sørger for en bedre kommunikasjon mellom høyre og venstre hjernehalvdel, men jeg vet ikke.

Men, hun kommer dit sikkert, med tider og stunder :)

Hører gjerne fra flere om hvilke erfaringer dere har.

Skrevet

Nå er vel gjennomsnittet for å begynne å gå på 14 mnd(?). Og siden en god del barn begynner å gå lenge før det, noen allerede ved 7-8 mnd, må det jo være tilsvarende mange som begynner etterpå, uten at det er noe unormalt. Ikke noe å bekymre seg for på lenge ennå med andre ord.

Min sønn gikk fra åling til krabbing da vi hadde han på gulvet med bare bein. Da greide han ikke å skli seg fram lenger og måtte dermed opp med rumpa. ;)

Ah!

Det er kanskje lurt :)

Jeg tror også at en medvirkende årsak her i gården er at vi ikke har noen hinder, dørstokker og lignende, for henne, og dermed så hun ikke opp med rompa...

Haha, nå blir det mange spekulasjoner her gitt.. :kari:

Skrevet

Vår jente begynte ikke å krype før hun var 10 mnd (ålte seg da hun var 9). Gikk uten støtte da hun var rundt 14 mnd. Ikke tidlig, men heller ikke spesielt sent. Nå løper hun rundt og klatrer på alt som kan klatres på. Hun var blant de siste som begynte å krype av de på barselgruppa mi, noe jeg syntes var litt stressende (sammenlignet veldig med de andre), og var veldig sen med å holde hodet. Hatet å ligge på magen og ville helst bæres. Altså lite tid på gulvet...tenker at det kan ha hatt en betydning, og ser i ettertid at jeg skulle stresset mindre med det. Hun reiste seg forresten ikke før hun var 11 mnd..

Skrevet

Så lenge hun starter å gå før hun passerer 18 måneder, er det meste normalt. Her trodde vi at vesla ville gå tidlig, for hun gikk rundt møblene fra ca. 9 måneders alder, og fra samme alder klatret hun opp trappa, men allikevel gikk hun ikke egentlig før hun var ca. 14 måneder gammel. Før det var det noen steg her og der, eller hun kastet seg mellom møblene, men krabbing var fortsatt foretrukken framkomstmåte.

Skrevet

Høyrast ut som om ho er, om ikkje tidleg ute, så i alle fall heilt normal :)

Hugs at det er mykje "skryting" i forum som dette, dei som har ungar som var tidleg ute ropar gjerne høgst i slike "når gjorde ungen din xxx" trådar, og ein del trekk kanskje frå eit par-tre veker og ;)

Snittalder for krabbing trur eg er 10 mnd, gåing 13-14 mnd? :vetikke:

Kor tung ungen er trur eg ikkje har noko særleg å seie. Mine ungar var også ganske tunge, dei var vel tett oppunder 10 kg då dei var 10 mnd. Men begge krabba rundt 8-9 mnd og eldstemann gjekk då han var 10-11 mnd.

Det stemmer at det skal vera ein fordel å vera gjennom krabbestadiet, men mange krabbar fyrs etter at dei har byrja å gå ;)

• Liker 1
Skrevet

Ingen av mine tre gikk før de var 15-16 mnd. Ikke krabbet de tidlig heller. Når de først kommer igang så går det utrolig fort.

Skrevet

Det jeg har hørt, er at det er lurt at de går gjennom krabbestadiet, da dette sørger for en bedre kommunikasjon mellom høyre og venstre hjernehalvdel, men jeg vet ikke.

Men, hun kommer dit sikkert, med tider og stunder :)

Hører gjerne fra flere om hvilke erfaringer dere har.

Det der har jeg hørt også, og at dårlig kommunikasjon mellom hjernehalvdelene kan ha en sammenheng med lese- og - skriveproblemer. Akkurat det stemmer i vår familie, søstera mi akte seg fram på rumpa og har lese og skrivevansker, vi andre søsknene krøyp og har det ikke. Vet ikke om det er tilfeldig...

Skrevet

Det der har jeg hørt også, og at dårlig kommunikasjon mellom hjernehalvdelene kan ha en sammenheng med lese- og - skriveproblemer. Akkurat det stemmer i vår familie, søstera mi akte seg fram på rumpa og har lese og skrivevansker, vi andre søsknene krøyp og har det ikke. Vet ikke om det er tilfeldig...

Stemmer med det vi fikk høre fra fysioterapeut og helsestasjon. Jenta vår gikk først da hun var 20 mnd, men krabbet fra hun var 16 ca. Det var visstnok en god ting, at hun svippet innom krabbestadiet før hun endelig gikk.

Skrevet

Min krabber heller ikke, han setter seg opp på rumpa og aker seg fremover. Han er veldig pysete, og jeg tror det har sammenheng med det. En gang sto han i krabbestilling og løftet begge hendene samtidig så han gikk ordentlig "på snørra", etter det har han ikke turd å prøve igjen.

Jeg håper han begynner å krabbe ordentlig, men samtidig pusher jeg ikke noe særlig for å få det til, da blir det bare mas, ser jeg for meg.

Skrevet

Elstemann gikk da hun var 9,5 mnd. Nr 2 gikk da han var 14 mnd. Begge deler er like normalt. Barnet ditt har en helt normal utvikling :)

Skrevet

Tror det er litt tilfeldig.. min venninnes datter krabbet aldri og har aldri hatt lese og skriveproblemer. Kjenner jo også andre barn som hoppet over krabbestadiet og som ikke har problemer, og barn som har problemer men som krabbet. Men vi vil alltid treffe på noen som kan stemme med det man har hørt om både det ene og det andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...