*Lollipop* Skrevet 19. oktober 2011 #1 Skrevet 19. oktober 2011 Vi har en egen katt i huset, og skjønner at katter tiltrekker seg andre katter. Hun er sterilisert, men veldig nysgjerrig og har fått seg en "kompis" i nabohuset som hun holder seg mye sammen med når hun er ute. Vi har imidlertid fått et problem med en annen katt. Over lang tid nå (flere mnd) så har den sovet i hagemøblene våre så å si hver natt, den kommer til meg når jeg er ute og lengter etter kos, den prøver alltid å gå inn i huset vårt for å få mat. Vi har aldri gitt den noe som helst av mat, men selvfølgelig forer vi vår egen katt og den andre katten har fått med seg akkurat hvor kattematen i stua vår er. Igår klarte den fremmede katten å lure seg inn i huset vårt uten at jeg merket det, men så fort jeg merket det så jagde jeg den ut og bort fra hagen vår. Likevel kommer den stadig tilbake flere ganger om dagen og holder seg i vår hage. Vi har tidligere på våren sett denne katten og da var den blitt klipt i en rar fasong, så noen må jo ha ansvar for denne katten? Men er det naturlig for en katt med et hjem å ligge å sove hver natt og oppholde seg kun hos noen helt andre? Jeg ser ikke noe ID-merking på den og heller ikke noe halsbånd, men den ser tykk og fin ut så skulle tro den fikk mat en eller annen plass. Men spørsmålet er om dette er normalt, eventuelt hva kan jeg gjøre med det?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #2 Skrevet 19. oktober 2011 Opplevde at en hannkatt hadde bosatt seg på terrassen vår. Den sov på en stolpute hver natt. Vi hadde ikke katt selv. Tilfeldigvis visste jeg hvem eierene var. De bodde i 5. etasje i en blokk litt unna og hadde savnet katten i flere måneder. Anbefaler deg å henge opp lapper, og å forhøre deg med naboer om noen vet hvem som eier den. Eieren kan ha vært syk og har kanskje gitt opp å finne pus når tida har gått. Hvor lenge har den hatt tilhold i hagen? Kan unger ha klippet den når du observerte den i vår/sommer? Jeg ville gitt den mat og etterlyst eierne. Mat hvis det har gått lang tid. Jeg tror ikke det er normalt å bosette seg hos andre når den ikke har blitt matet. Den er sannsynligvis hjemløs eller dypt savnet. 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #3 Skrevet 19. oktober 2011 Den er sannsynligvis hjemløs eller dypt savnet. Enig i dette, og for øvrig resten av posten til AB jeg siterer. Heng opp lapper, eventuelt sende en notis om det i lokalavisa eller noe lignende.
*Lollipop* Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 19. oktober 2011 Takk for svar, det var noe sånt jeg tenkte på, eventuelt forhøre meg med dyrlegen neste gang vi er der om hva vi burde gjøre. Det kan forsåvidt ha vært unger som klippet den tidligere, men det så ut som det var veldig pent klipt, som om de prøvde å lage noe slags "frisyre". Den er langhåret så mulig derfor den ble klipt, men det er en knallfin katt både i pels og størrelse syns nå jeg da Første gang jeg så den sove i bua vår var i juni og senest idag tidlig lå den der igjen. Den pleier å forsvinne derfra i 6-tiden så det er ikke hver dag jeg rekker å se etter om den har vært der på natta igjen. Men da skal vi forsøke oss på litt lapper på lokalbutikken og rundt omkring i nærområdet
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #5 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg ville gitt den mat og etterlyst eierne. Mat hvis det har gått lang tid. Jeg tror ikke det er normalt å bosette seg hos andre når den ikke har blitt matet. Stort sett enig i denne posten, men jeg ville ikke matet katten så lenge den er i godt hold og ser godt stelt ut. Dersom det blir skikkelig elendig vær og kaldt, og du fortsatt ikke finner noen eiere etter å ha spurt i nabolaget, hengt opp lapper, sjekket savnet-annonser på nett/hos veterinær/dyrebeskyttelsen, så synes jeg selvfølgelig det er greit å mate katten, for all del. Men dersom den nå er i godt hold, så finnes det katter som går i "sommermodus" og stort sett kun er hjemom for å pælme i seg noe snacks innimellom, og da er det jo kjedelig om pus bor et par hundre meter unna og blir vant til å få mat hos deg? Det kan jo nemlig hende at katten blir igjen hos deg da, selv etter at du har fått tak i eierne. Forøvrig kjempefint at du engasjerer deg i pusens vel og ve. Her i nabolaget gikk en katt hjemløs i flere år før en nabo forbarmet seg over den (jeg bodde ikke her på den tiden). Alle hadde bare regnet med at den hørte hjemme noe sted.. men det gjorde han tilsynelatende ikke Har også selv tatt en katt til veterinæren for chipsjekk, og funnet ut at katten som holdt seg hos oss hele sommeren tilhørte noen mennesker 150 meter lenger ned i gaten som savnet pus sårt. Det ble gledelig gjenforening 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #6 Skrevet 19. oktober 2011 Stort sett enig i denne posten, men jeg ville ikke matet katten så lenge den er i godt hold og ser godt stelt ut. Dersom det blir skikkelig elendig vær og kaldt, og du fortsatt ikke finner noen eiere etter å ha spurt i nabolaget, hengt opp lapper, sjekket savnet-annonser på nett/hos veterinær/dyrebeskyttelsen, så synes jeg selvfølgelig det er greit å mate katten, for all del. Men dersom den nå er i godt hold, så finnes det katter som går i "sommermodus" og stort sett kun er hjemom for å pælme i seg noe snacks innimellom, og da er det jo kjedelig om pus bor et par hundre meter unna og blir vant til å få mat hos deg? Det kan jo nemlig hende at katten blir igjen hos deg da, selv etter at du har fått tak i eierne. Forøvrig kjempefint at du engasjerer deg i pusens vel og ve. Her i nabolaget gikk en katt hjemløs i flere år før en nabo forbarmet seg over den (jeg bodde ikke her på den tiden). Alle hadde bare regnet med at den hørte hjemme noe sted.. men det gjorde han tilsynelatende ikke Har også selv tatt en katt til veterinæren for chipsjekk, og funnet ut at katten som holdt seg hos oss hele sommeren tilhørte noen mennesker 150 meter lenger ned i gaten som savnet pus sårt. Det ble gledelig gjenforening Enig med deg. Å mate katten skal man helst ikke gjøre, du har rett. Med lang tid mente jeg etter at man har undersøkt og lett høyt og lavt etter eierne. Og hvis katten er i godt hold er det ingen vits i å mate den, da kan ts bli den nye eieren i følge kattens syn, selv om eierene bor bare par kilometer unna. Jeg matet ikke katten som hadde lagt sin elsk på verandaen vår. Jeg la merke til den og fulgte med på om den var der hver morgen. I begynnelsen husket jeg ikke at noen jeg kjente litt hadde savnet katten sin for flere måneder tilbake, men så husket jeg det og katten hadde samme farge. Da kontaktet jeg eierne og de tok den inn i hus igjen. Den var både inne- og utekatt, men siden de bodde i 5.etasje var det ikke lett for katten (hannkatt) å be de åpne døra når den kom hjem. Det var høst når jeg oppdaget den, og den så ikke ut til å ha lidd noen nød, men ble tatt vare på igjen av eierne, og ble visst mer hjemmekjær etter at den hadde vært gatekatt og de kastrerte den. Lykke til med å finne eieren eller et nytt hjem til den ts.
*Lollipop* Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg så etter på lokalbutikken om det hang savnet-lapp om katten, men istedet fant jeg funnet-lapp om akkurat den samme katten. Den er tydeligvis oppdaget av vår nærmeste nabo og de har trukket samme konklusjon som oss, at den er uten hjem. Men da er det iallfall satt igang leting etter eieren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå