Gå til innhold

Hundeoppdrett

Keika

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et stort ønske å drive med hundeoppdrett etterhvert. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta fatt på oppgaven. Nå har jeg en hannhund og tenker på å skaffe ei tispe om noen år. Akkurat nå er det kose hund og prøve oss på utstilling.. Men vet ikke helt hvordan det smarteste er å gripe fatt i hundeoppdrett oppgaven.. Noen med tips der ute???

Alt fra hvordan oppstartfasen er til hva en skal tenke på i salg osv..

Jeg vil gjerne lære om alt slik at jeg vet litt om stien jeg skal gå:)

Men jeg har god tid på meg til å lære og feile så finner nok ut av det til slutt.. Men om det er noen med erfaringer allerede så...:)

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvilken rase du har men begynn med å melde deg inn i en klubb så vil du få støtte og hjelp underveis :) Meld deg også inn i Nrr og der vil du finne masse informasjon om oppdrett, avl og utstilling! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del ikke meld deg inn i NRR, med mindre du har noen fremtidige ønsker om å drive med katteavl.

Det første du burde finne ut er hvilken rase du vil avle på, og dette burde jo helst være en rase du har litt lidenskap for. Det er stor forskjell på rasestandardene og hvilke krav de forskjellige raseklubbene stiller til avlsdyr, så dette er lurt å ha i orden fra starten av. Du må også sette deg inn i hvilke sykdommer rasen er utsatt for.

Les om avl og genetikk, både på hund generelt og på din rase (søk også på engelsk). Les Hundesport (regner med at du er medlem i NKK ettersom du tenker på å delta på utstillinger), og søk litt rundt på Hundesonen forumet, det er mye info å hente der da det er en del oppdrettere og kunnskapsrike hundefolk som vanker der.

Ellers råder jeg deg til å være aktiv i hundemiljøet. Det er kjempebra at du planlegger å delta på utstillinger. Om bikkja di duger til annet enn å trave rundt i ringen så meld deg på kurs for en sport (lydighet, agility, rundering ++ alt etter hvilken rase du har) og delta i konkurranser.

Jo mer aktiv du er, jo mer hundefolk møter du, hvilket er positivt fordi da kommer man borti både oppdrettere, folk med samme rase og generelt folk med kunnskap om forskjellige ting. Du får også et innblikk i hva som kreves av deg som oppdretter, da dette er en evig runddans da alle avlshunder burde premieres.

I samme slengen får du jo premiert hunden din. Selv om den kanskje ikke når opp som avlshund, så er i alle fall du noen erfaringer rikere og vet bedre hva du skal se etter i neste valp.

Dette er vel i grunnen oppskriften på oppstarten av ett oppdrett. Det er mye som burde være på plass og bare dette kan nok ta et par år, men om du er seriøs om det så burde det ikke være noe problem. Når du har alt dette i boks også, så har du nok kommet så langt at du vet hvordan de neste stegene forløper seg.:)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fått mitt første kattungekull, men jeg regner med at det ikke er så totalt forskjell å være katteoppdretter fra hundeoppdretter.

Jeg har vært mye på utstillinger, både for å lære mer om katterasen jeg har valgt, og for å få kontakter. Det var på utstilling jeg møtte eieren til hankatten jeg har brukt. Man kan ikke sitte hjemme og tro at folk skal oppsøke deg;)

Skal du bruke hanhunden du allerede har, så bør du stille ham ut så du får bekrefta at han er rasetypisk. Og hvis han har noen svake sider, det har vel forresten de fleste, så må du velge ei hubikkje som er sterk på de områdene. Litt dårlig profil på bikkja du har, da må du bruke ei hubikkje med veldig bra profil osv.

Meld deg inn i en klubb, og følg med på om de arrangerer kurs/foredrag.

Selv så går jeg Paw-peds sine nettkurs, som går på genetikk, avl, sykdommer og mye annet. Mulig det finnes noe lignende på hundefronten?

Skal du gjøre ting riktig, og ikke drive back yard breeding så er det utrolig mye du må sette deg inn i. Både når det gjelder rasestandard, helse generelt, og ikke minst raserelatert. Men det er også sykt mange regler man skal følge, hvertfall innenfor katteoppdrett. Brått så har man driti seg ut, og man får ikke stamtavle på kullet.

Jeg vet lite om hva som kreves spesifikt av en hundeoppdretter, men vi som driver med katt må søke om stamnavn (kennelnavn heter det vel hos hund), være medlem i katteklubb, ha helseattest på katta, noen katter må avlsgodkjennes (kommer an på hva slags stamtavle de har), og det er endel helsetester som anbefales, både blodprøver for smittsomme sykdommer, og dna-tester (da kan jeg leke litt CSI og ta prøver fra munnen med Q-tips) for arvelige sykdommer.

Tenk hvertfall grundig gjennom alt, det koster mye å drive oppdrett om du skal gjøre det riktig, jeg vet at jeg aldri kommer til å bli rik på mitt oppdrett. Men jeg koser meg fælt mens jeg bruker sykt mye penger på kattene mine :gjeiper: Og når jeg kikker på mitt fem uker gamle kattungekull er det verdt det:)

Dog var det ikke like moro da vi måtte gi opp, og avlive en kattunge etter fire døgn, da hadde jeg flaskemata og knapt sovet på de fire døgna. Grein som en drittunge og skulle aldri mer ha kattunger...

Vær forberedt på at det kan skje slikt med hvalper også, oppdrett er ikke alltid er dans på roser.

Start hvertfall med noen utstillinger, så får du svar på om bikkja du har egner seg for avl. Snakk med folk, skaff deg kontakter, og sug til deg all lærdom du kan. Les masse, og sett deg inn i alt du trenger å vite. Og om du etter alt dette velger å starte oppdrett, så lykke til:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

For det første, det er SVÆRT liten sjangse for at tispen du kjøper passer sammen med den hannhunden du allerede har. De skal passe sammen mentalt og fysisk.

ALLE hunder har feil, så tispens feil skal ikke dobles på ved at hannhunden har samme feil. Har feks begge kjønn dårlig kryss så er ikke det det beste mener nå jeg, selvom dette bare går på utseende. Er du såpass inni miljøet at når du ser en bra tispe kan du se om den passer sammen med din hannhund?

Jeg har drevet med hund hele livet, for fire år siden kjøpte jeg min rase. Jeg er nå eier av fem stk av denne rasen. To hannhunder og tre tisper. Kun en av mine tisper passer sammen med en av mine hannhunder, selvom de passer sammen både mentalt og ekstriørtmessig er jeg ikke sikker på om jeg vil gjøre denne kobinasjonen da det ofte oppfattes som useriøst av hundemiljøet og bruke den hannhunden man "alt har" har på tispen sin(små oppdrett hvertfall). Jeg har gått i "lære" hos En av norges største oppdrettere på min rase, og enda den dag idag SEKS år etter (jeg ventet to år på valp) er det mye igjen å lære.

Det er dyrt å drive oppdrett, når min søster har kull bruker hun ca kjapt regnet sammen 4000 + sprang avgift før det i det heletatt er kommet noen valper, så skal man ha fødselsutstyr, penger tilfelle keisersnitt (komplikasjoner), forhåndsreg valpene, chippe valpene, fø valpene opp til de er minst 8 uker osv. :)

Men Lykketil, jeg kikker nok innom om du lurer på noe spesifikt, har MYE erfaring bare ikke med eget oppdrett. (har tatt imot 8 valpekull)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første må hundene være friske, både pyskisk og fysisk.

De skal utfylle hverandre, veie hverandre opp. Dårlige og gode sider.

Oppdrett er ett stort ansvar, det er ikke bare det at du skal ha valper på din tispe. Men du skal faktisk sette hunder til liv, som andre mennesker skal leve med.

Du må også finne gode hjem til alle valpene.

Du bør å ha noe ekstra penger liggende til siden, dersom det skjer noe. (keisersnitt osv)

Meld deg inn i NKK og raseklubb.

Delta på oppdretterseminarer, og les. Anbefaler Genetikk, avl og oppdrett, denne får du kjøpt via NKK sin nettbutikk.

Lykke til, håper ikke jeg har skremt deg. Men er bare ærlig ;)

Jeg har gått i "lære" hos En av norges største oppdrettere på min rase, og enda den dag idag SEKS år etter (jeg ventet to år på valp) er det mye igjen å lære.

Man blir aldri utlært når det kommer til dyr. ;)

Endret av Whiquila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør absolutt få med deg NKKs kursserie Oppdretterskolen, selv om du kanskje må reise litt for å få det med deg.

Disse kursene burde vært obligatoriske for alle som vil bli oppdrettere/registrere valper!

Og vær veldig kritisk til å bruke hunder du eier selv. Det er den enkleste fella å gå i....

Jeg har i alle år sagt at jeg aldri kommer til å eie en hannhund som jeg kan bruke på egne tisper. Det kan fort bli slik at man velger minste motstands vei, og det er ikke det som er målrettet og fremgangsrik avl....

Siden jeg bare har en "hjemmelaget" hannhund, må jeg lete etter hannhunder til tispene mine, og da vurderer man litt strengere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 år senere...

Er det noen som vet om oppdretterskolen er kun kurs eller om man må avlegge prøve for å bestå kurset?

Anonymkode: 27064...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

1320191709_10r.png.aec554a7c8b5b64edd5a01b91947654f.png

Anonymkode: 22461...5d3

Fordi jeg har mulighet til å bli med på kurs i nærheten. I stedet for å lage ny tråd, dro jeg opp denne. 

Anonymkode: 27064...674

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...