Pialitta Skrevet 19. oktober 2011 #1 Skrevet 19. oktober 2011 Nå er jeg så fortvilet og redd, og håper noen har gode erfaringer å dele med meg. For en ukes tid siden fikk lillepus (på 9,5 år) påvist diabetes. Hun er innekatt og har vært rund og god fra hun var liten av, men har alltid hatt god helse til tross for at hun er matglad. For to uker siden la jeg merke til at hun drakk og tisset mer enn vanlig (noe jeg aldri ville merket om hun gikk ute), og kontaktet dyrlegen med skumle tanker om diabetes og nyresvikt. Blodprøve ble tatt, og viste altfor høye blodsukkerverdier (22?). Mandag ble insulinbehandling påbegynt, men tidligere samme dag ble kattens form dårligere, med oppkast og redusert matlyst. Hun har bare fått diettfor fra veterinæren den siste 1,5 uken, og har spist helt greit frem til mandag. Spiste litt i går også, men det kom rett opp igjen, og nå har hun nesten ikke drukket vann heller. Jeg har vært veldig i tvil om vi skulle begynne med insulinbehandling eller avlive henne, både av hensyn til henne, hvor mye det vil kreve og koste, og usikkerhet rundt hvordan hun vil respondere på behandling. Klarer ikke å se hva som er riktig å gjøre, føler hun fortjener en sjanse før jeg gir opp, men er redd for at jeg bare utsetter henne for mer smerte og at det ville være mest rettferdig å la henne slippe. Har fått time hos dyrlegen kl 15 i dag. Er det noen som har erfaringer med diabetes hos katter ville jeg satt stor pris på å få høre om det. Føler meg rådvill og veldig trist, er så glad i lillepusen min.
Gjest badeand1 Skrevet 19. oktober 2011 #2 Skrevet 19. oktober 2011 Vet desverre ikke, men vil bare si at jeg syns synd på deg og katten din. Håper det går bra med henne!
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #3 Skrevet 19. oktober 2011 Hei TS:) Jeg ville funnet et spesialforum for katt, der er det flere kattekyndige folk... Enten katteprat.no eller kattforum.se Det siste er som du kanskje skjønner svenskt, men det er et virkelig bra forum. Begge har vel egne underforum for helse. Verdt et forsøk, man kan få hjelp med mange problemer... Vet at en del katter lever greit med diabetes, men aner ikke hva slags mat og eventuelle medisiner det krever. Håper du har forsikring på katten din...
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #4 Skrevet 19. oktober 2011 Hei TS:) Jeg ville funnet et spesialforum for katt, der er det flere kattekyndige folk... Enten katteprat.no eller kattforum.se Det siste er som du kanskje skjønner svenskt, men det er et virkelig bra forum. Begge har vel egne underforum for helse. Verdt et forsøk, man kan få hjelp med mange problemer... Vet at en del katter lever greit med diabetes, men aner ikke hva slags mat og eventuelle medisiner det krever. Håper du har forsikring på katten din... Ville bare legge til: Hurra for deg som har innekatt, da kan man blant annet oppdage slike ting tidligere...
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #5 Skrevet 20. oktober 2011 Ville bare legge til: Hurra for deg som har innekatt, da kan man blant annet oppdage slike ting tidligere... Og det hadde ikke blitt oppdaget hos en utekatt mener du..? Og du ser ingen mulig årsakssammenheng mellom at katten er innekatt og overvektig og har fått diabetes..? 3
Djungelvrål Skrevet 20. oktober 2011 #6 Skrevet 20. oktober 2011 Tenkte akkurat på det samme..utekatter er mye mer aktive og sjeldnere overvektige fordi de er i sitt rette element. Syns synd på innekatter jeg... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå