Gå til innhold

Nødvendig med mellommåltider?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånn i teorien.

Føler jeg blir MER sulten om jeg skal spise titt og ofte jeg.

Er det da best å holde seg til feks 4 større måltider i løpet av dagen?

Er nemlig sulten heel tiden og det er så slitsomt. Føler jeg bare blir tjukkere om jeg skal spise mat annenhver time liksom (vet hva som betegnes som et sunt mellommåltid).

Eller er det sånn for alle at forbrenningen er best om man spiser mindre og oftere?

Syns det er veldig frustrerende å spise lunsj feks, også er jeg sulten igjen etter en time. Da tenker jeg jo konstant på mat.

Og hvor store bør måltidene være da? Altså kcal messig om jeg har en passe aktiv hverdag med trening fast 3 dager i uka (styrke+jogging).

Spiser vel 1600 om dagen nå, en del ekstra i helgene grunnet kosemat og godis. Vekta holder seg vel på +/- 58 kg. (165 cm)

Vet det ikke finnes noen fasit, men tør ikke prøve ut så mye forskjellig i frykt for å legge på seg masse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst: når du er 165 og 58 kg, så er du ikke tjukk, og i utgangspunktet skal alle kvinner ha 2000 kcal om dagen. Jeg er selv 170 og 60 kg, og helt komfortabel med det :)

Når det er sagt, så synes jeg det er en god ide med et par mellommåltider om dagen. Det er nok bedre for fordøyelsen så lenge du ikke spiser for store mellommåltider av gangen. Da slipper du også å være kjempe-kjempesulten til neste måltid, og kan kanskje spise litt mindre.

Min mat-dag ser vanligvis slik ut, som et eksempel:

Frokost 7.30: 2 brødskiver & 1 glass melk, eller en porsjon havregryn med melk

Mellommåltid 09.30: En liten jogurt (go morgen)

Lunsj 11.30: 2 brødskiver og 1 glass melk

Middag 16:00: f.eks. laks med grønnsaker og poteter eller en stor skål grønnsakssuppe med brød til

Mellommåltid ca 18.00: Svele, sunn muffins, litt havregryn med melk eller noe

Kvelds 21:00: 2 skiver ostesmørbrød, litt restemat fra middagen eller noe

Dette er selvfølgelig bare et eksempel, og alle er jo forskjellige :) Jeg har veldig høy forbrenning, så det påvirker min matdag, men jeg tror likevel at du som er 58 kg og 165 cm bør spise mer enn 1600 kcal hver dag. Og jeg tror du bør prøve å la være å tenke kalorier når du spiser, så lenge du ikke spiser for mye av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er forskjellige. Om du ikke trenger å spise mer enn 4 ganger om dagen så er det ingen fare så lenge du holder blodsukkeret ditt stabilt og har jevn energi utover dagen. Noen MÅ spiser ofte for å ikke bli ulvesulten eller fordi de får lavt blodsukker og blir svimmel, andre klarer seg på færre større måltider.

Lytt til hva som er best for deg :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives med færre måltider. (Har skrevet mye om dette på forumet før.) Jeg spiser 2 eller 3 måltider om dagen. Spiser jeg oftere går jeg bare rundt og er sulten konstant. Har mye energi (mer enn nok til å trene), går ned i fettprosent (sakte og stabilt) og er mindre hissig pga matmangel. Funker for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...