Gå til innhold

Når begynner dere med vintersko til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

HVor kaldt er det når dere begynner å la barna deres bruke vintersko?

Takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må i det minste være ned mot nullpunktet, evt. være snø. Sånn som det er nå, er det 5-10 plussgrader, og da duger vanlige goretex-joggesko lenge, og dersom det blir kaldt, kan man alltid bruke ullsokker i. Jeg spurte i barnehagen i dag, fordi jeg har sett at mange allerede bruker vintersko, og de sa at barna gjerne blir klamme på beina dersom man tar fram vinterskoene for tidlig.

Jeg vil tippe det kan variere litt med hvor varmt barnet er, og hvor man bor, men her hvor vi bor er det langt fra vintersesong ennå. Jeg mistenker at mange foreldre som selv fryser, overfører dette på barna sine, og kler dem varmere enn de egentlig trenger.

Skrevet

Hos oss har barnet bedt om å få lov til å bruke vintersko lenge, fordi hun gleder seg til å bruke dem. Jeg har sagt nei så langt, men i dag fikk hun lov. Da var det 1,5 grader.

Skrevet

Vi begynte for noen uker siden, men vi har hatt ned mot 0 ganske mange dager allerede.

Hovedgrunnen er at vi ikke har noen gode overgangssko, har derfor brukt vintersko i stedet for å kjøpe et par goretex joggesko som blir brukt kun noen få uker (regner med at de er for små til våren). Men tror jeg skal sjekke opp om hun er veldig klam på føttene på de varmere dagene (hadde faktisk ikke tenkt på at det kunne være et problem). Men har ikke mange lag i skoen da, kun normal sokk (når det blir kaldere så blir det vel ullsokker).

Skrevet

Hvis hun blir klam, ville jeg heller brukt en ganske tynn ullsokk enn vanlige sokker, siden føttene generelt blir mindre klamme i ull enn i bomullssokker.

Skrevet

Jeg bruker ikke vintersko på min 3 åring enda. Venter til nærmere 0. Ikke så kaldt midt på dagen her enda.

Men vinterskoene fra i fjor passer. Og de er så nedtråkket at de passer fint som høstsko. Tror ikke hun har blitt så varm, bruker heller de enn cherox. Foreløpig.

Et tips :)

Skrevet

Vi har gode overgangssko (høstsko) i skinn så jeg venter en stund enda. Har gått over til ullsokker da.

Skrevet

Her har me brukt vintersko eit par veker no. Dei har berre joggesko elles og det tykkjer eg blir for kaldt. Det er dessutan ofte kuldegrader om morgonen no. Vinterskoa frå i fjor passar til eldstemann enn så lenge, og minsten brukar storebror sine gamle. Dei fleste ungane i bhg brukar vintersko no, eller sånne haust-sko men det har me rett og slett ikkje råd til, så eg vurderar vintersko for å vera betre enn joggesko eller gummistøvlar...

Skrevet

Jeg begynte å bruke vintersko denne uken. Men da kun med en tynn ullstrømpe, slik at hun ikke blir klam på beina.

Skrevet

Hvordan er det i norske barnehager - har barna de samme skoene på hele dagen? Eller har de inne-og utesko og skifter når de skal ut/inn?

Skrevet

Hvordan er det i norske barnehager - har barna de samme skoene på hele dagen? Eller har de inne-og utesko og skifter når de skal ut/inn?

Innesko og utesko.

I bhg til datteren min bruker de forøvrig ikke innesko.. Går bare i sokkene.

Skrevet

Dei går sjølvsagt ikkje i utesko inne, viss det var det du meinte :klo:

Dei går i sokkar eller tøflar inne.

Skrevet

Har ingen barn selv, men jobber i barnehage.

Vi startet å ta på vintersko/støvler med for når vi går ut for 1-2 uker siden. (støvler med for når det regner/vintersko ellers) Temperaturen har lagt på rundt 5 grader, men med regn og vind som det er på vestlandet for tiden er det kaldt å gå uten vintersko/støvler med for. De fleste barna har ull sokker. De få barna som ikke har kommet med vintersko/støvler med for er veldig ofte kalde på bena når vi kommer inn, noe som gjør at de ikke liker seg like godt ute siden de blir kalde.

(Selv bruker jeg ullsokker og tar på meg vinterskoene når jeg er ute med barna i barnehagen)

Inne går barna med tøfler/på sokkelesten.

Skrevet

Vintersko begynner vi med når snøen kommer. Nå bruker han Viking Thermo med ullsokk. Da holder han seg god og varm og ikke minst tørr på beina.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...