Gå til innhold

Skal skaffe meg hund til sommeren.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har bestemt meg for å endelig skaffe meg en hund til sommeren, til da har jeg fått kjøpt inn nødvendige ting + spart opp penger til en hund, da har jeg også fri fra skole, så jeg har tid til å være med den hele tiden, trene den opp til å kunne være alene litt etter litt, til at jeg begynner på skolen igjen (vil ikke være alene hele tiden, mamma er jo hjemme noen dager også), men jeg vet ikke helt hvilken rase jeg vil ha!

Jeg har veldig lyst på en litt langhåret chihuahua, så en helt nydelig blanding av chihuahua og chinese crested (eller noe sånn?) på finn.no som jeg falt helt for, vil liksom ha en litt liten hund, men ikke allt for liten, litt langhåret. Må ikke være chihuahua, men om jeg skulle ende opp med å velge det, er disse vanskelige hunder å ha med å gjøre?

Jeg har aldri hatt hund før, så vil helst ha en som er litt lettlært, som ikke trenger å være i aktivitet HELE tiden, men en hund som liker litt lange gåturer. Har lest litt på canis.no, men jeg synes det er bedre å høre fra folk med erfaring, enn å bare lese seg fram og gjette hvordan hunderasen er :)

Videoannonse
Annonse
Gjest otrivin
Skrevet

Jeg ville ikke hatt chihuahua. Jeg har ikke hørt om annet enn problemer med de... De jeg har møtt er veldig stresset, hissige, bitete, bjeffete og lignende (Selvom eierne har vært flinke med de).

Gjest Cupcakes
Skrevet (endret)

Jeg ville valgt renraset og ikke blanding...

Pomeranien, tibetansk spaniel, yorkshire.. Bruk rasevelgeren på canis til å hjelpe deg på vei til å finne raservdu liker, så leser du deg opp om hva rasene du liker trenger av fysisk og mental aktivitet i hverdagen. Og så må du se på hva du kan tilby hunden i hverdagen, hva du vil bruke den til osv. Da finner du etterhvert ut hvilken rase som passer for deg :)

Edit: ene venninna mi har pomeranien, den går hun lange turer med, og har begynt på agility med. Ei annen venninne har to tibber, de ligger gjerne å sløver store deler av dagen, er med på småturer og lengre turer. Men litt stae er de.

Endret av Cupcakes
Skrevet

Har hørt veldig mye negativt om chihuahuaer, ja. hm. Og jeg synes Pomeranian hunder er så søte, men er de vanskelige å lære opp? Bjeffer de mye? Vil bare ha en hund som kan bli min nye bestevenn på en måte, holde meg med selskap, og en ny turvenn :) Har sett på et par på finn.no, de er så nydelige :) TS.

Skrevet

Chihuahua er jo en miniatyr hund, den er ikke bare liten, men mini mini :)

Så om du ikke ønsker en minihund, er den ikke noe for deg.

Hvor mye skal hunden maks veie?

Pomeranian er en spisshund, og spisshunder er kjent for å bjeffe/være gneldrete. Men det finnes unntak.

Jeg kan ikke så mye om langhårede hunder, er mer opptatt av korthårede, hehe.

Forresten så tror jeg det kan være lurt å stille det samme spørsmålet på canis.no hvis du ikke har gjort det allerede. Min erfaring er at det er mange flere flinke hundefolk der enn her (no offence) :)

Skrevet

Chihuahua er jo en miniatyr hund, den er ikke bare liten, men mini mini :)

Så om du ikke ønsker en minihund, er den ikke noe for deg.

Hvor mye skal hunden maks veie?

Pomeranian er en spisshund, og spisshunder er kjent for å bjeffe/være gneldrete. Men det finnes unntak.

Jeg kan ikke så mye om langhårede hunder, er mer opptatt av korthårede, hehe.

Forresten så tror jeg det kan være lurt å stille det samme spørsmålet på canis.no hvis du ikke har gjort det allerede. Min erfaring er at det er mange flere flinke hundefolk der enn her (no offence) :)

Oi, visste ikke at det gikk ann å stille spørsmål der, men kan gjøre det nå :D

Jeg bryr meg egentlig ikke så masse om vekt, vil bare ikke at den skal være så stor, knehøyde er liksom makshøyde på en måte :) Vil helst unngå en hund som bjeffer alt for mye og gnelder, da jeg bor i en tomannsbolig, vil ikke forstyrre naboen, og helst kunne få sove om natten, haha.

Gjest Cupcakes
Skrevet

Du har hundesonen.no som også er et forum med mange dyktige hundeeiere :)

Pommen til venninna mi bjeffer ikke stort. Men det er lyd i alle hunder altså.

Vi har også en spsshuund rase, vår er kjempe stille, nesten aldri noe bjeffing, men vi har vært strenge på at han ikke får lov til å stå å bjeffe da. Søstra hans er det mye mere lyd i.

Du har jo også småi lassie hunder, husker ikke hva de heter nå. Men det er også en herlig liten rase som ikke blir minimini str.

Skrevet

Du har jo også småi lassie hunder, husker ikke hva de heter nå. Men det er også en herlig liten rase som ikke blir minimini str.

Kanskje du tenker på Shetland Sheepdog? Tenkte å foreslå det, men er usikker på om den blir for aktiv for TS. Den blir vel regnet som middels hund, sånn ca maks 10 kilo? :)

Og det er klart, det skal godt gjøres å få tak i en hund som aldri bjeffer :P

Gjest Cupcakes
Skrevet

Kanskje du tenker på Shetland Sheepdog? Tenkte å foreslå det, men er usikker på om den blir for aktiv for TS. Den blir vel regnet som middels hund, sånn ca maks 10 kilo? :)

Og det er klart, det skal godt gjøres å få tak i en hund som aldri bjeffer :P

Takk, var den jeg tenkte på ja :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...