Gå til innhold

Lydisolere betongvegg mot nabo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg plages av støy fra naboen, spesielt tale, og har store planer om å lydisolere den veggen som vender inn mot naboen. Dette er en rekkehusleil. med betongvegg. Trappen opp til 2 etg ligger inntil denne veggen, og jeg hører også fottrinn. Det er nesten ingen ting å bygge ut, og lurer derfor på om det kan hjelpe litt og bare sette opp to lag gipsplater som isolasjon. Vil dette hjelpe noe tror dere?

Håper mange svarer, da dette tar på husfreden :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det vil hjelpe så mye med kun gipsplater. Hvis det er luftlyd (tale bl.a) kan det hjelpe å isolere veggen. Da må du lekte den ut, legge isolasjon og deretter gips. Jeg har gjort det. Husker ikke helt hvor mye det bygde ut, men ikke så mye. Det finnes flere instruksjoner på f.eks Glava sine sider, som også viser hvor mye det bygger ut. Trinnlyd i betongbygg er nesten komplett umulig å isolere bort.

Skrevet

Takker for svar :)

Problemet er at jeg ikke har mer enn ca 5 cm totalt å bygge ut.

Noen andre råd?

Skrevet

Hva er det som kommer i veien etter 5 cm da? Kontakter, vinduskarmer?

Skrevet

Jeg har en trapp inntil denne veggen, så må bygge inn litt av trinnene i så fall.

Skrevet

Eller sage av litt av trinnene kanskje?

Det er dessverre ingen lettvinte løsninger når det gjelder lydisolering. T.o.m den løsningen jeg har valgt som omfatter utlekting av veggen, dobbelt lag isolasjon, gips med riktig fuging og deretter plater, fjerner kun noe lyd.

Kan jeg spørre hvor godt du hører naboen? Har du nylig flyttet dit og er ekstra var for nye lyder?

Selv hører jeg naboen prater (under), og kan t.o.m av og til høre hva han sier (han har en dyp rungende bassrøst og er i tillegg svært høyrøstet). Jeg hører tv og radio- spesielt bassen. Og at de pisser, går i dører, åpner/lukker kjøkkenskapdører m. mye mer. Jeg er svært var for lyder fordi jeg er syk. Av samme grunn kommer jeg meg heller aldri bort fra det, og naboene er alltid hjemme. Men man venner seg til det man må. Vi mennesker er utrolig tilpasningsdyktige.

Skrevet

Vi har brukt depronplater på betonggulvene der vi har byttet gulvene, i tillegg til trinnlydplater. De har isolert for varme og har minsket lyden betydelig (i ene rommet er det kun lagt depronplater). Kanskje de kan brukes på vegg og? ser ikke at det skulle være noe i veien for det. Gips demper og lyd veldig bra slik vi har erfart det her i blokken. Der vi har satt opp gips vegger har det blitt bedtydelig mindre støy både fra naboer og for støy utenfor.

men forhør deg gjerne hos en byggvarehandel. de har ofte god erfaring med slike spørsmål, og kan sikkert rådføre deg :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Er det flere med erfaring her.. noen snekkere kanskje?

Skrevet

Jeg plages av støy fra naboen, spesielt tale, og har store planer om å lydisolere den veggen som vender inn mot naboen.

Hva med å legge ut et par bilder av veggen din, for sikkerhets skyld?

Kanskje noen her ser ting klarere da, med tanke på evt utspring i veggovergangen fra 1. til 2. etg.

Kommer lyden faktisk gjennom veggen? Og i så fall hvordan?

Trinnlyden - er den fra naboens golv eller en trapp?

Luftlyd eller trinnlyd må i ditt tilfelle trolig dempes med utforing av vegg eller helst med en separat frittstående vegg - noe som er problematisk med kun 5 cm.

Hvis naboen er tilsnakkendes, så kanskje du kan få ham til å prøvegå kjellergolv, 1. etasje, 2. etasje og deretter trapp, så du er sikker på hvor lyden forplantes fra. Anbefal harde sko og mobil for å kommunisere mens "seansen" pågår :)

Du kan jo hinte om at hvis du lydisolerer så kanskje du demper lyd inn mot han også. Er han plaga med det samme?

Husk også at veldig få snekkere kan noe særlig om lyd.

Trinnlyd bør i utgangspunktet stoppes allerede i øvre skikt i golvet (altså hos naboen...).

Absolutt beste lødsning for lyddemping gjennom vegg er en ekstra frittstående vegg, fordi to frittstående veggkonstruksjoner med f.eks. 10 mm luft i mellom seg er et supert lydskille.

I himling dempes både trinnlyd og luftlyd med en ekstra himling opphengt i lydbøyler eller enda bedre: Ekstra bjelkelag plassert forskjøvet (og litt senket, 10-20 mm) i forhold til golvbjelkene slik at himlingsplatene dine ikke sitter i golvbjelkene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...