Gå til innhold

Når det står vanilje i oppskriften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en amerikansk kokebok hvor det flere steder står f eks 1 ts vanilla. Her om dagen lagde jeg noen kjeks fra den boka, og brukte vaniljesukker, men syntes kanskje det ble litt for dominerende vaniljesmak, så lurer på om det er mer sannsynlig at de mener vaniljeekstrakt? Om man skal bruke vaniljefrø pleier det vel å være oppgitt som 1 vaniljestang, ikke i teskjeer..? Det er forøvrig en bok med veldig "naturlige" oppskrifter (The New York Times Natural Foods Cookbook), så jeg burde selvsagt brukt ekte vanilje i en eller annen form :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er vel vaniljesukker den vaniljetilsetningen med minst vaniljesmak, så det er litt spesielt at du synes den var dominerende. Som jeg har fått med meg er det vaniljeekstrakt det går i borti statene.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg vil tippe at de mener vaniljeessens, noe som er veldig vanskelig å få tak i her i landet, jeg pleier å erstatte med vaniljesukker. Jeg merker hvertfall at veldig mange amerikanske oppskrifter skal ha vaniljeessens i seg, der jeg i en norsk oppskrift ville forventet å finne vaniljesukker. Du får heller halvere mengden neste gang :)

Edit: Eller vaniljeekstrakt. Jeg husker ærlig talt aldri hvilket ord som er hva :ler: Surrer konstant der. Anyway, en ting får man tak i en Norge, den andre ikke.

Endret av Pixie Plaid
Gjest Consensio
Skrevet

Essens er lett å få tak på. Ekstrakt derimot....norge er ikke akkurat flinke på å ha et godt utvalg.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du syns vaniljesukker er dominerende så bør du verken bruke essens eller ekstrakt. Bruk heller mindre vaniljesukker neste gang.

Vaniljeekstrakt er ikke vanskelig å få tak i, er bare å handle på nett. Man kan også lage selv med å ha en liten krukke med sprit og putte vaniljestang oppi (del i to og ha i frøene også. La den stå i noen mnd. Etter hvert som den brukes er det bare å fylle opp med sprit og vaniljestang etter man har brukt frøene til baking.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du syns vaniljesukker er dominerende så bør du verken bruke essens eller ekstrakt. Bruk heller mindre vaniljesukker neste gang.

Vaniljeekstrakt er ikke vanskelig å få tak i, er bare å handle på nett. Man kan også lage selv med å ha en liten krukke med sprit og putte vaniljestang oppi (del i to og ha i frøene også. La den stå i noen mnd. Etter hvert som den brukes er det bare å fylle opp med sprit og vaniljestang etter man har brukt frøene til baking.

Hjemmelaget vaniljekstrakt er supert! Blir årets julegave ;)

Skrevet

Hjemmelaget vaniljekstrakt er supert! Blir årets julegave ;)

Helt enig, ikke i at det blir julegave, men at det er supert.

Vaniljesukker du kjøper på butikken er ikke ekte vanilje (med mindre du kjøper det fra Tørslefs, der er det litt ekte vanilje i, eller Cemo sitt). Vaniljeekstrakten gir en mye bedre smak enn det Freia vaniljesukker er i nærheten av.

Jeg bruker enten vaniljeekstrakt når jeg baker, eller så bruker jeg mitt eget hjemmelagde vaniljesukker. Jeg har to varianter, men begge er superenkle å lage. Ta sukker eller melis i en tett boks, legg i en vaniljestang og bruk i vei. Enkelt, billig og, ikke minst, godt!

• Liker 2
Skrevet

Helt enig, ikke i at det blir julegave, men at det er supert.

Vaniljesukker du kjøper på butikken er ikke ekte vanilje (med mindre du kjøper det fra Tørslefs, der er det litt ekte vanilje i, eller Cemo sitt). Vaniljeekstrakten gir en mye bedre smak enn det Freia vaniljesukker er i nærheten av.

Jeg bruker enten vaniljeekstrakt når jeg baker, eller så bruker jeg mitt eget hjemmelagde vaniljesukker. Jeg har to varianter, men begge er superenkle å lage. Ta sukker eller melis i en tett boks, legg i en vaniljestang og bruk i vei. Enkelt, billig og, ikke minst, godt!

Bare lar du en hel vaniljestang ligge i melis/sukker?

Skrevet

Bare lar du en hel vaniljestang ligge i melis/sukker?

Jeg splitter den så litt av frøene kommer ut i sukkeret/melisen. Det blir aller best.

Skrevet

Takk for svar og tips om hvordan jeg lager vaniljeekstrakt :) Jeg pleier egentlig ikke reagere på kunstig vanligesmak, men mulig jeg har litt dårlige minner fra billigkjeks fra Europris, og at jeg tok i litt for mye. Det luktet veldig vanilje da kjeksene var nybakte, heldigvis var smaken ok.

Skrevet

Hat aldri laget ekstrakt selv før. Hva slags sprit er best. 60% ren eller svakere eller noe med smak?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...