Gå til innhold

Regne ut forbrenning - stemmer disse tallene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal ned i vekt og forsøkte en av disse "regn ut hva du forbrenner daglig"-kalkulatorene på nettet. Jeg er ung og veldig aktiv hver dag - løper 6-7 kilometer pluss styrketrening så jeg fikk opp at jeg forbrente 2700-2900 kalorier per dag.

På grunnlag av det er det jo passe å ligge på 2000 kalorier daglig (nok mat) men jeg er litt redd for at tallene ikke stemmer. Jeg er som sagt ung og i masse bevegelse men mine foreldre er overvektige og kroppstypemessig ligner jeg min mor som lett legger på seg. Da kan man vel lett tro at jeg og har en unormalt lav forbrenning og derfor ligger lavere enn hva en slik kalkulator påstår? For hvis jeg i verste fall ved vanlig bevegelse (altså uten trening) ligger på 1600, så vil jo ikke treningen gjøre at jeg forbrenner mer enn toppen 2000 - ergo jeg vil ikke gå ned.

Ville betydd veldig mye å få deres synspunkter på saken, bør jeg ta tallene kalkulatoren viste som en realitet eller er det usannsynelig at jeg ligger så høyt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tallene du får fra slike kalkulatorer skal du bare ta som en meget omtrentlig pekepinn. Jeg brukte en slik kalkulator en gang, bare for å se hvor feil den var. I følge den forbrenner jeg omtrent 10000 kJ om dagen (joule (J) er SI-enheten for energi, kalori er en gammel enhet som ikke er bygd opp av grunnenhetene i SI-systemet; meter, sekund, kg osv. 1 kalori = 4,2 joule). Jeg spiser 16-18000 kJ om dagen, så hvis kalkulatoren hadde rett skulle jeg etterhvert bli stor og feit.

Jeg er 180 cm høy, og veier ca. 75 kg i sykkelsesongen. Jeg er kraftig bygd til syklist å være, så det er ikke et gram fettvekt for mye på meg. Med andre ord er tallet fra kalkulatoren feil, fordi det ikke tar hensyn til individuelle faktorer.

Det fins heldigvis en enkel måte å finne ut av dette på. Hvis du har stabil vekt så forbrenner du like mye som du spiser. De fleste har vel brukbar oversikt over hva de pleier å spise på en vanlig dag, så da vet du omtrent hva du forbrenner.

Forbrenningen går nedover med alderen, mange legger gjerne på seg en del når de kommer i alderen 40-50. Det skyldes ikke bare redusert aktivitetsnivå, det er rett og slett hvileforbrenningen som blir lavere. Det er et stykke igjen dit for deg, men hvis du har arvet din mors evne til å legge på seg så bør du jo passe på.

Uansett, ikke la en kalkulator på en tilfeldig nettside bestemme hvor mye du spiser. Du ser jo om du har en stabil vekt, der har du fasiten.

• Liker 1
Skrevet

Tallene du får fra slike kalkulatorer skal du bare ta som en meget omtrentlig pekepinn. Jeg brukte en slik kalkulator en gang, bare for å se hvor feil den var. I følge den forbrenner jeg omtrent 10000 kJ om dagen (joule (J) er SI-enheten for energi, kalori er en gammel enhet som ikke er bygd opp av grunnenhetene i SI-systemet; meter, sekund, kg osv. 1 kalori = 4,2 joule). Jeg spiser 16-18000 kJ om dagen, så hvis kalkulatoren hadde rett skulle jeg etterhvert bli stor og feit.

Jeg er 180 cm høy, og veier ca. 75 kg i sykkelsesongen. Jeg er kraftig bygd til syklist å være, så det er ikke et gram fettvekt for mye på meg. Med andre ord er tallet fra kalkulatoren feil, fordi det ikke tar hensyn til individuelle faktorer.

Det fins heldigvis en enkel måte å finne ut av dette på. Hvis du har stabil vekt så forbrenner du like mye som du spiser. De fleste har vel brukbar oversikt over hva de pleier å spise på en vanlig dag, så da vet du omtrent hva du forbrenner.

Forbrenningen går nedover med alderen, mange legger gjerne på seg en del når de kommer i alderen 40-50. Det skyldes ikke bare redusert aktivitetsnivå, det er rett og slett hvileforbrenningen som blir lavere. Det er et stykke igjen dit for deg, men hvis du har arvet din mors evne til å legge på seg så bør du jo passe på.

Uansett, ikke la en kalkulator på en tilfeldig nettside bestemme hvor mye du spiser. Du ser jo om du har en stabil vekt, der har du fasiten.

Takk for et intressant svar!

Men hvor mye lavere kan min daglige forbrenning (med aktivitet) være? Kan den være så mye som 1000 kalorier lavere enn hva kalkulatoren viste?

Skrevet

Takk for et intressant svar!

Men hvor mye lavere kan min daglige forbrenning (med aktivitet) være? Kan den være så mye som 1000 kalorier lavere enn hva kalkulatoren viste?

Det er umulig for meg å vite, men du kan lett finne fasiten: Du vet vel omtrent hvor mye du spiser på en typisk dag. Hvis du skal være veldig nøyaktig kan du veie og skrive opp absolutt alt du spiser i løpet av en uke og så dele summen på 7, så får du daglig inntak. Hvis du så har stabil vekt så er det så mye du forbrenner.

Skrevet

Kjøp pulsklokke og se hva du forbrenner i løpet av en dag med trening og uten, er ikke verre enn det. På g-sport har de en type til rundt kr. 700,- som bør være overkommelig.

Skrevet

Hva er det du vil da? Gå ned i vekt? Vedlikeholde vekt?

Med ditt aktivitetsnivå ville jeg vært ganske sikker på at 2000 kcal ikke er for mye i hvertfall. Hvis du vil vedlikeholde vekta du har (eller bygge muskler) vil det nok muligens være for lite, men hvis du med 2000 kcal føler deg frisk og rask er jo det greit. La kroppen styre, ikke tallene.

Pulsklokke er ikke så veldig til å stole på det heller... Særlig ikke ved styrketrening!

Skrevet

Kjøp pulsklokke og se hva du forbrenner i løpet av en dag med trening og uten, er ikke verre enn det. På g-sport har de en type til rundt kr. 700,- som bør være overkommelig.

Problemet er at pulsklokke regner ut energiforbruket basert på en cirkaformel for et gjennomsnittsmenneske, og tar altså ikke hensyn til individuelle forskjeller.

Som jeg har sagt mange ganger før; hvorfor være så opphengt i hvor mye man forbrenner på ditt og datt, når fasiten er enkelt tilgjengelig i form av en vekt?

Skrevet

Hva er det du vil da? Gå ned i vekt? Vedlikeholde vekt?

Med ditt aktivitetsnivå ville jeg vært ganske sikker på at 2000 kcal ikke er for mye i hvertfall. Hvis du vil vedlikeholde vekta du har (eller bygge muskler) vil det nok muligens være for lite, men hvis du med 2000 kcal føler deg frisk og rask er jo det greit. La kroppen styre, ikke tallene.

Pulsklokke er ikke så veldig til å stole på det heller... Særlig ikke ved styrketrening!

Så du tror ikke bør ligge lavere? Målet er å gå ned i vekt, en halv til en kilo i uken er vel planen. Personlig har jeg vært redd for at jeg egentlig forbrenner 1000 kalorier mindre daglig ettersom jeg er disponert for overvekt (begge foreldrene mine sliter med vekten).

Syntes 2700-2900 hørtes veldig høyt ut, ved vanlig bevegelse forebrenner jeg vel rundt 2000 kcal daglig, men regnet ut hvor mye jeg forbrenner med løping og kom ikke fram til mer enn ca 270 kalorier, kanskje 300 med styrketrening, men da ligger jeg jo på 2300 per dag, og da vil jeg jo bare gå med 300 i underskudd daglig som betyr at det vil ta laaaaaang tid før jeg ser noe resultat.

Men treningen gjør kanskje noe med forbrenning og at man forbrenner mer resten av dagen, kanskje det er derfor forbrenningen er så høy ifølge kalkulatoren.

Skrevet

Husk å telle med drikke og mellomsnacks også. Fort gjort å glemme :)

Skrevet

Husk å telle med drikke og mellomsnacks også. Fort gjort å glemme :)

Jada, regner med alt og snacks spiser jeg ikke og drikker kun vann og bittelitt cola light.

Men noen synspunkter på om disse tallene kan stemme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...