Sitronmelis Skrevet 18. oktober 2011 #1 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg går førskolelærer på deltid, og nå har vi fått innlevering i samfunnsfag og jeg forstår ikke ene oppgaven. Oppgaven er: 3. Kan du lage noen eksempler på normer som er knyttet til tid, sted og/eller kultur? (Eksemplene behøver ikke være knyttet til barnehage). Er det noen som kunne vært så snille å hjulpet meg? Sitter virkelig fast og det er innlevering på fredag. Jeg vet ikke hvilke normer de hadde i "gamledager" og hva som kan sammenlignes med det i nåtiden. Hvilke eksempler kan jeg ta? Samme med sted og kultur..
Sissan9 Skrevet 18. oktober 2011 #2 Skrevet 18. oktober 2011 Tenk på de store tingene i livet: Var det vanlig at mannen var med på barnefødsler tidligere? Er det det overalt nå? For ikke å snakke om pappapermisjon. Er det vanlig at kvinner jobber i alle kulturer? Og hva var normen i forhold til å ha barnepass i en tid der kun et fåtall kvinner jobbet? Finnes det steder i verden der det ikke er selvsagt at kvinner har stemmerett? Eller de bittesmå Finnes det kulturer der man må spise på spesielle måter? Er det å rape uhøflig i alle kulturer? Hvem hilser man på først når man kommer inn i et rom - og er det ulikt etter tid sted og kultur? Kan tjenere og herskap gå på samme fest? 1
Sitronmelis Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 19. oktober 2011 Takk for svar! Skal se om jeg klarer å få noe ut av dette. Men noen som kan forklare meg hva verdipluralisme er? Skjønte ikke stort av det heller.. Eller hva som menes med at samfunnet i dag er preget av verdipluralisme?
Sissan9 Skrevet 19. oktober 2011 #5 Skrevet 19. oktober 2011 Verdipluralisme står det sikkert noe om i samfunnsfagboka di...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå