AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #1 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg har datet en mann i en måneds tid nå, og noe av det jeg har oppdaget med han er at han ganske ofte omtaler seg selv i tredjeperson. For eksempel kan han si/skrive "Nå har jeg endelig fått gjort det jeg skulle. Flinke Thomas". "Nå sitter Thomas på bussen, etter å ha vært på jobb". "Thomas gleder seg til å få besøk av deg". Hva er dette for noe? Jeg syns dessverre det er mer irriterende enn sjarmerende, og satt i sammenheng med andre ting lurer jeg på om det kan være et synlig tegn på egoisme/selvsentrering? De andre tingene jeg setter det i sammenheng med er at han prater ganske mye og lenge, slik at jeg omtrent ikke får komme til ordet, ikke sånn hysterisk plapring, men lange og innholdsrike samtaler med meg (eller monolog kan man kanskje kalle det, for alt jeg kan gjøre når han er på denne pratinga er å lytte og respondere med "ja" eller "nei" og sånne korte tilbakemeldinger). Han forteller meg også ting subtilt, som viser at han enten har veldig store tanker om seg selv, eller at alt er fake, at han forteller meg disse tingene men egentlig er ganske usikker (hvis dere skjønner; at det kan virke så krampeaktig at man til slutt tenker at vedkommende prøver å overbevise om noe). Dette kan være ting som hvor attraktiv han er, hvor flink han er, hva slags ting han har opplevd, ting han gjør etc. Når jeg leser dette nå høres han jo nesten ut som en egosentrisk dust... Men likevel oppfatter jeg han heller ikke sånn, han er moden i oppførsel, virker som han er smart og velfungerende i livet, han er omtenksom og kjærlig, og har tilsynelatende gode verdier i livet. Men det var altså denne omtalelsen av seg selv i tredjeperson, satt i sammenheng med all pratinga om seg selv og de meget høye tankene om seg selv som får meg til å stusse litt... 1
Gjest Nanette Skrevet 18. oktober 2011 #2 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg har lest at om man skriver om seg selv i tredje person, så er det et tegn på stormannsgalskap og at man har høye tanker om seg selv. 4
Gjest Lotte Skrevet 18. oktober 2011 #3 Skrevet 18. oktober 2011 Høres ut som min eks. Han jobber tilfeldigvis ikke i utebransjen? Uansett mangen kan gi ytrykk for flotte verdier å virke seriøs, men uten handlinger mister de sin verdi.. Når folk har behov for å fremheve hvor dyktig man er, bra, flott, pen osv hele tiden er man ikke trygg på seg selv. Kun en fasade utad. Jeg ble uvel av all den skrytingen. Han måtte hevde seg over meg og alle andre hele tiden. I starten viste han meg mye interesse, men dabbet for av etter et par mnd. Han var oppmerksomhet syk så det holdt og veldig selvopptatt. Jeg angrer på at jeg ikke tok hensyn til varsel lampene som lyste tidlig.. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #4 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg tenker det mest sannsynligvis er en dårlig vane, litt det samme som folk som sier "liksom" eller "holdt jeg på å si" veldig ofte. Er ikke sikker han er klar over det selv engang. Kanskje det begynte som tullegreier, og nå har det blitt en vane? Litt usikker på egogreiene du skriver om. Hadde du reagert like mye på det dersom han ikke omtalte seg selv i tredjeperson?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #5 Skrevet 18. oktober 2011 Høres ut som min eks. Han jobber tilfeldigvis ikke i utebransjen? Uansett mangen kan gi ytrykk for flotte verdier å virke seriøs, men uten handlinger mister de sin verdi.. Når folk har behov for å fremheve hvor dyktig man er, bra, flott, pen osv hele tiden er man ikke trygg på seg selv. Kun en fasade utad. Jeg ble uvel av all den skrytingen. Han måtte hevde seg over meg og alle andre hele tiden. I starten viste han meg mye interesse, men dabbet for av etter et par mnd. Han var oppmerksomhet syk så det holdt og veldig selvopptatt. Jeg angrer på at jeg ikke tok hensyn til varsel lampene som lyste tidlig.. Han jobber ikke i utebransjen, nei. Jeg får også inntrykk av at han ikke er trygg på seg selv, jfr dette jeg skreiv med at det kan virke litt "fake". Men samtidig virker han så rolig og trygg på ting at jeg har vanskeligheter for å forstå at det er fake også... Så det er derfor jeg stusser på om det kan være noe mer bak, f.eks narsissisme..? Jeg tenker det mest sannsynligvis er en dårlig vane, litt det samme som folk som sier "liksom" eller "holdt jeg på å si" veldig ofte. Er ikke sikker han er klar over det selv engang. Kanskje det begynte som tullegreier, og nå har det blitt en vane? Litt usikker på egogreiene du skriver om. Hadde du reagert like mye på det dersom han ikke omtalte seg selv i tredjeperson? Det kan være en dårlig vane. Lurte derfor litt på å spørre han på en okei måte om det er noen spesiell grunn til at han så ofte omtaler seg selv på denne måten. Jeg hadde nok reagert på disse "egogreiene" selv om han ikke hadde omtalt seg selv som tredjeperson, ja.. Siden de er såpass fremtredende...
Cathrine88 Skrevet 18. oktober 2011 #6 Skrevet 18. oktober 2011 Hvis han irriterer deg såpass mye etter en måned, er det vel kanskje like greit å avslutte hele greia? 3
loffen Skrevet 18. oktober 2011 #7 Skrevet 18. oktober 2011 Uansett grunnen til det, så er det jo passe teit. :gjeiper: 6
Anglofil Skrevet 18. oktober 2011 #8 Skrevet 18. oktober 2011 Synes det høres både spesielt og litt pompøst ut. Jeg hadde nok irritert meg grønn hvis mannen min gikk rundt og pratet slik om seg selv. Mvh Yvonne 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #9 Skrevet 18. oktober 2011 Hehe, jeg kjenner en som kan "slå over" til å omtale seg selv i tredjeperson, men han er ikke stormannsgal, nesten tvert i mot. Men en veeeldig sær fyr. Hadde det ikke vært for at han så og si aldri dater hadde jeg spurt deg om det kan være ham.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2011 #10 Skrevet 19. oktober 2011 Kan være han har høytfungerende autisme/aspergers (de forekommer i mange varierende grader de også). Eller et snev av narsissisme. Kjenner noen med slikt noe som har det med å omtale seg selv i tredje person, og som også har annen oppførsel lik den TS beskriver. Jeg ser det ikke som en uvane, og heller ikke som et godt tegn - dessverre. Håper jeg bare er veldig pessimistisk nå, bare så det er sagt. Men det er uansett ikke akkurat helt vanlig, og skjønner at du blir litt skeptisk.
Lutetium 71 Skrevet 19. oktober 2011 #11 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg har lest at om man skriver om seg selv i tredje person, så er det et tegn på stormannsgalskap og at man har høye tanker om seg selv. Eller rett og slett bare humor! 6
Mr.Omg Skrevet 19. oktober 2011 #12 Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Jeg ser ikke helt humoren i det. Syns han høres litt spesiell ut Endret 19. oktober 2011 av Mr.Omg 2
Gjest Linaria Skrevet 19. oktober 2011 #13 Skrevet 19. oktober 2011 Hehe, den eneste personen jeg har kjent som snakket sånn var psykopat som skrøt seg selv opp i skyene konstant, så jeg liker ikke så godt når andre folk gjør det.
animelona Skrevet 19. oktober 2011 #14 Skrevet 19. oktober 2011 Har hørt unger i 1-2årsalderen som omtaler seg selv i tredjeperson... men en voksen mann?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #15 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg synes han høres skummel ut Jeg får litt angst av sånne folk. "Nå ble Thomas veldig sint" 7
vinterspeil Skrevet 19. oktober 2011 #16 Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Jøss, så mange som har fæle tanker om dette da ... Jeg og flere jeg kjenner gjør det innimellom, og det er kun en spesiell måte å prate på - på fleip. Jeg har aldri tenkt noe om stormannsgalskap, narsissisme e.l på bakgrunn av dette Men til TS, når du allerede nå irriterer deg så mye over han, så er det vel ingen god match du har funnet? Endret 19. oktober 2011 av vinterspeil 1
Grønt blad Skrevet 19. oktober 2011 #17 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg omtalte meg selv i 3. person før, men da var jeg 14 og sa det kun på tull. Ville aldri funnet på å si det etter at jeg ble voksen. Omtaler han seg selv i 3. person når dere snakker sammen? Hvis han kun gjør det når han skriver om slike uviktige småting tror jeg han gjør det for å være sjarmerende og morsom, muligens kombinert med et noe stort ego.
Liel Skrevet 19. oktober 2011 #18 Skrevet 19. oktober 2011 Med fare for å virke supersær, hender det at jeg omtaler meg selv i tredjeperson også... Jeg har aldri tenkt over at andre skal tro at jeg er veldig selvopptatt av den grunn. For min del bruker jeg det mest på tull eller hvis jeg skal si noe som jeg gruer meg for å si. Selv om det er en litt teit grunn, er det noe jeg har begynt med etter at facebook gjorde sitt inntog, og jeg har hørt flere oppgi dette som årsak. I statusfeltet står det jo f.eks.; "Liel gleder seg til konsert!" Sånn - da har en av disse raringene stått fram for å gi en mulig forklaring på dette. 1
Stefan Skrevet 19. oktober 2011 #19 Skrevet 19. oktober 2011 Eller rett og slett bare humor! Så lenge det er en sjelden gang det skjer, vil jeg si at det er humor. Det hender titt og ofte at jeg sender en melding til min kjære som lyder noe ala: "Nå sitter Stefan på bussen og gleder seg stort til å se sin kjære igjen. Han lurer også på planene for denne kvelden". Fulgt av en altfor klissete avslutning til å ta med her... Men så har vel ingen akkurat beskyldt meg for å være særlig normal heller da... 1
animelona Skrevet 19. oktober 2011 #20 Skrevet 19. oktober 2011 Hadde samboeren min gjort det hadde jeg bedt han om å slutte fordi jeg syntes det var veeeeeldig irriterende. Men skjønner at det kanskje føles galt å være så direkte hvis dere kun har date'a i en måned. Kanskje bare spørre han om hvorfor han gjøre det? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå